یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره موقعیت جغرافیایی شهر بم

اختصاصی از یاری فایل مقاله درباره موقعیت جغرافیایی شهر بم دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درباره موقعیت جغرافیایی شهر بم


مقاله درباره موقعیت جغرافیایی شهر بم

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 13

 

موقعیت جغرافیایی شهر بم

 

 

 

 

 

 

 

شهرستان بم در 193 کیلومتری جنوبشرقی کرمان و در منطقه دشت و بین رشته کوههای جبال بارز و رشته کوه کبودی قرار گرفته و همین رشته کوههای مرتفع اطراف بم , باعث فراوانی وغنی بودن آبهای زیرزمینی منطقه می باشد . در نتیجه بم منطقه ای سبز , آباد , خرم و ثرتمند بوده است . این شهر دارای 29 درجه و 69 دقیقه عرض شمالی و 58 درجه و 27 دقیقه طول شرقی است ارتفاع شهر از سطح دریا 1050 متر و مساحت شهرستان بم 17755 کیلومتر مربع و جمعیت شهر حدود 78 هزار نفر می باشد.در شمال شرقی شهر بم , بربالا و دامنه صخره ای عظیم قلعه ای مستحکم را پی افکنده اند که اهالی محل آن را ' ارگ ' نامند که در واقع این بنای سترگ , شهرقدیـم بم است , ارگ بــم و شهـــر آن از جمله قلعه های نظامی بسیار مهم و تاریخی به شمار می رود . ارگ بم نمونه کاملی از شیوه های معماری ایران است و نمونه هایی از قرنها معماری در آن به چشم می خورد .مجموعه ارگ بم , شامل شهر قدیم و قلعه , قریب به 20 هکتار (طول ضلع غربی ارگ 520 و عرض آن 430 متر می باشد ) وسعت دارد و مسافت ارگ و قلعه , قریب 6 هکتار است .سه سمت قلعه را باغ و خانه های مسکونی و زمینهای کشاورزی محصور نموده و ضلع شمالی در امتداد رودخانه پشت رود قرار گرفته است.   اقلیم بم

منطقه بم دو نوع آب و هوای سردکوهستانی و آب و هوای گرم و خشک دارد .شهر بم یک از کهن ترین مراکز شهرنشینی در ایران بوده است . گواه این امر تپه های تاریخی 'بیدرون ' در ده کیلومتـــــــری شمال و تل آتشی در دارستان در فاصله 30 کیلومتری شرق بم است که متعلق به هزاره های دوم تا چهارم قبل از میلاد مسیح می باشند .

براین اساس زندگی در بم واطراف آن از شش هزار سال قبل شکل گرفته و در دورانی از تاریخ در مکانی که امروز ' ارگ ' نامیده می شود , تمرکزی به وجود آمده است .

علاوه بر شهر بم شهرهای بزرگ دیگری مانند نرماشیر , ریگان , دارزین و سنا در منطقه وجود داشته که این شهرها تا قرن ششم هجری از آبادانی فراوان برخوردار بوده و در دوره های فترت بعدی از بین رفته اند , علاوه برارگ بم آثار باقیمانده از این شهرها و قلعه های باستانی با عظمت دیگری مانند قلعه های پیرماه شاه ( افضل آباد) , قلعه جمالی , دارستان , قلعه (قلعه شهید) , قلعه نعیم آباد و آثاردیگری در منطقه مشاهده می شود که نشان دهنده تمدن کهن و آبادان منطقه بوده است .

هسته اولیه بم با استناد شواهد تاریخی، در ارگ بم و مناطق اطراف آن شکل گرفته است. رشد و تحول این شهر از قرون اولیه هجری در منطقه امام زاده اسیری، به موازات پویایی زندگی در ارگ بم آغاز شده و در قرون متمادی تا ابتدای قرن حاضر این رشد مشابه دیگر شهرهای حاشیه کویری ایران، درون حصار بوده است.

 

علی نجمی: بازسازی بم با توجه به بافت تاریخی آن نیازمند مطالعات گسترده‌ای در فرهنگ و تاریخ این شهر بود که برخی از مشاوران در فرآیند تهیه طرح‌های بازسازی این مطالعات را به انجام رساندند. آنچه در این گزارش ارایه می‌شود، مروری است بر مطالعات اولیه شرکت‌های مشاور که در آن به وضعیت جغرافیایی، اقلیمی و معماری بم اشاره شده است.

وجود ناحیه‌ای حاصلخیز در حد فاصل ارتفاعات و کویر و نیز قرار گرفتن در مسیری ارتباطی و تاریخی موجب شکل‌گیری شهرستان بم شده است. ارگ بم و احتمال وجود سکونت گاه‌های همزمان با آن و حتی کهن‌تر در شمال و غرب آن، نخستین نشانه‌های شهر به شمار می‌رود که تا ابتدای قرن حاضر به شکل بخشی متمرکز در همان موقعیت و با اندکی تغییرات تداوم یافته‌اند.

افول صنایع تاریخی نساجی (شال بافی) و رنگسازی (حنا و دیگر گیاهان رنگی و دارویی) و نیز خروج زرتشتیان مرتبط با تجارت هند و اروپا، همزمان با شروع قرن حاضر است. پس از آن با دگرگونی‌های نوین در چهره شهر مواجه هستیم؛ احداث خیابان‌های متعدد به همراه ساختمان‌های اداری، آموزشی و عمومی و تبدیل خیابان‌ها به مراکز دادوستد اصلی شهر از این جمله به شمار می‌آیند.

آماده سازی و واگذاری‌های اراضی در دهه‌های اخیر به همراه ایجاد انواع راه‌ها و خیابان‌های پراکنده توام با پراکندگی نهادهای خدماتی با تراکم نسبی


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره موقعیت جغرافیایی شهر بم
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.