یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره نماز شناسی

اختصاصی از یاری فایل مقاله درباره نماز شناسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درباره نماز شناسی


مقاله درباره نماز شناسی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 35

 

فهرست

مقدمه ـــــــــــــــــــــــــــــــ2

فصل اول: آثار بهداشتی و درمانی ـــــــــ9

بهداشت عمومی بدن ـــــــــــــــــــ10

نمـاز و نیایـش و اثر شفا بخش ـــــــــ12

فصل دوم: آثار روحی و روانی ــــــــــ15

بهداشت روانی در اسلام ـــــــــــــــــ16

تاثیر نماز در درمان بیماریهاــــــــــ17

نماز چگونه ایجاد امنیت روانی میکند ــــ18

نماز مائده ای آسمانی برای روح بشر ـــــ20

تاثیر نمازدر تلطیف روح و روان ــــــــ21

فصل سوم: آثار اخلاقی و تربیتی ــــــــ24

نماز، نظم و انضباط ــــــــــــــــــ25

تاثیر تسبیحات در تمرکز ـــــــــــــــ26

تاثیر تربیت نماز در پذیرش مرگ ــــــــ27

تاثیر نماز در نشاط عقلانی ــــــــــــــ28

نمازو بازداری از فحشا و منکر ــــــــ29

تطهیر در نظام تکوین و تشریع ـــــــــ30

فصل چهارم:آثار فکری اعتقادی عرفانی ــ34

استقامت اراده و اندیشه ـــــــــــــ35

حفظ دین ــــــــــــــــــــــــــــ37

منابع و ماخذ ـــــــــــــــــــــــ40

مقدمه

نماز داراى ابعاد گوناگون و ژرفایی بس عمیق است که با دو سه گام پیمودن، محیط و اطراف آن طی نمی شود و تمام گوهرهای آن صید نمی گردد. بلکه همگان را بایسته است از عامی و عارف پیوسته و مکرر درباره نماز بیاندیشند تا به قدر وسع و تلاش به بخشی از معارف نماز و اسرار آن وقوف یابند. البته این تکرار همانند تکرار خود نماز هیچ گاه ایجاد دلزدگی نمی کند.به یقین در هر مرتبه از اندیشیدن دریچه ای فراختر به باغ سبز نیایش باز می شود و رایحه روح و ریحان بهشت نماز،سجاده نشینان کوی دوست را به خود طلب می کند. گام ها شتابناک تر در پیمودن و بازوان پر توان تر در دست یافتن به حقایق آن می شوند و دل با شادابی بیشتر طراوت بهار جاودان نماز را احساس می کند.

امید است این تلاش در دیده اهل نظر مورد قبول واقع شود و موجبات خرسندی خاطر صاحب نماز را،که نور چشم او در آن است، فراهم آورد.

نماز، نیازی حقیقی و ضروری

نماز،یک نیاز حقیقی و ضروری انسان است و به میزان ضرورتی که برای فرد و اجتماع دارد،دارای فایده ها و آثار نیکوی فردی و جمعی است،و به همان نسبت که وجود آن منشا برکات و خیرات است فقدان آن نیز زیانبار است.

در آیات قرآنی و روایات اسلامی،هم بسیاری از فواید آثار نیکوی آن مذکور است و هم زیانهای فردی و جمعی ناشی از ترک آن آمده است.اما این نکته در خور تحقیق است که آیا آن آثار نیکو بر همه نماز هایی که خوانده می شود مترتب است یا فقط نماز های مقبول دارای چنین آثاری است.

قدر مسلم در آیات و روایات،نفس نماز،مورد نظر بوده است.یعنی نمازی که مطلوب دین باشد اما اگر نمازی که مطلوب اسلام است،دارای حداکثر این آثار است،باید همه نماز های حقیقی که برای خدا خوانده می شود و از نظر کیفی در سطوح پایین تری هستند،به تناسب کیفیت خود دارای آن فواید و آثار نیکو باشند به جز نماز های ساختگی و ریایی که هیچ گونه عقیده و انگیزه خدایی در آنها نیست و ما در تقسیم نماز ها آن نماز را بی اثر نامیدیم.

اقسام نماز،بر حسب آثار

از بررسی آیات و روایات مربوط به صلات،به دست می آید که نماز ها از حیث اثر گذاری بر پنج گونه اند.البته این تقسیم بر اساس کیفیت نماز ها و اقسام نماز گذاران است.

1ـنماز ناب:نماز ناب،نمازی است که با بالاترین درجه از عشق و معرفت و بیشترین خضوع و خشوع و حضور خوانده شود.نمازی که در آن خاطر نماز گذار آنی غافل از خدا و معطوف به دنیا نشود.و نماز کننده به گونه ای در آن غرق شود که اگر تیر از پایش در آورند،متوجه نشود.نماز ناب،مخصوص انبیا و اوصیاست و مقام والایشان مرهون همین نماز است.آری نماز ناب چنین اثری دارد.عارفی،چون محمد و علی و علی بن حسین باید که چنین نماز بگزارد. انسان های معصوم و بر گزیده که دسترسی به مقام نماز آنان برای دیگران میسر نیسست.

2ـنماز پر آثار:نمازی است که آگاهانه و عاشقانه بگزارند.نمازی ناب و پر از حضور،توسط انسان های خالص و ناب.اینگونه نماز ها در انسان سازی و جامعه سازی نظیر ندارند و مخصوص عارفان و بندگان صالح خدا هستند.افسوس که عارفان در جامعه بسیار اندکند.

پروردگارا،عرفان نماز را به ما عطا فرما و ما را به گزاردن نماز عارفانه موفق ساز.

3ـنماز مؤثر: چنانچه آفات نماز یعنی «جهل»،«ضعف»،«سهو»، و «ریا» را به «آگاهی»،«ایمان»،«توجه» و اخلاص بدل سازیم،نمازمان نماز مؤثر تری خواهد بود.

آنان که نماز مؤثر و سازنده به جای می آورند،بسیار کمتر از کسانی هستند که نماز کم اثر می خوانند.این نماز،نماز مؤمنانی است که اهل علم و معرفتند.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره نماز شناسی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.