یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره طرز کار فرستنده fm به طور واضح و خلاصه وار

اختصاصی از یاری فایل تحقیق درباره طرز کار فرستنده fm به طور واضح و خلاصه وار دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 28

 

طرز کار فرستنده fm به طور واضح و خلاصه وار:

این فرستنده از 3 طبقه نوسان ساز و فولاتور و تقویت کننده توان درست شده است و طرز کار آن بدین صورت است که نوسان ساز سیگنال حامل یا کریر را ایجاد می‌کند و منبع موزیکال ما هم سیگنال پیام را تولید می‌کند. سگینال پیام ما در ابتدا دارای فرکانس بسیار کمی است برای همین در طبقه دوم موولاتور وظیفه سوار کردن سیگنال پیام بر روی سیگنال حامل تولیدی از طبقه اول و افزایش فرکانس آن را برعهده دارد که همان مدولاسیون است و سیگنال خروجی ما از طبقه دوم وارد طبقه سوم یا تقویت کننده توان ما می‌شود و در این مرحله سطح سیگنال افزایش یافته و توان آن زیاد می‌شود در این مرحله ما با استفاده از 2 خازن تریمر و تنظیم آنها یعنی چرخاندن پیچ تنظیم آنها می‌توانیم ماکزیمم توان را به خروجی بدهیم و در انتها ما در خروجی طبقه سوم یک آنتن دایپل با مقاومت (اهم) استفاده کرده‌ایم و به دلیل اینکه خروجی طبقه سوم ما R0 نیز 75 اهم است از شبکه منطبق استفاده نکردیم آنتن دایپل به صورت کروی و در همه جهات امواج و سیگنال ما را پخش می‌کند یعنی می‌فرستد و ما یا تنظیم گیرنده که در اینجا رادیو است بر روی فرکانس کاری یعنی 5/108-88 مگاهرتز می‌توانیم سیگنال فرستاده شده را به خوبی و وضوح تا فاصله 4km دریافت کنیم این سیگنال همان سیگنال پیام است که منبع موزیکال آن را تولید کرده بوده در واقع این فرستنده حکم یک رادیو محلی را دارد که ساکنان آن محل با تنظیم فرکانس رادیو خود می‌توانند امواج ما را دریافت کنند این امواج می‌تواند هر سیگنالی باشد در اینجا موسیقی حاصل از منبع موزیکال است و اگر از میکروفن خازنی به جای منبع موزیکال استفاده می‌کردیم ساکنان می‌توانند امواج سیگنال حاصل از صحبت کردن ما در میکروفون خازنی را دریافت کنند.

در اینجا ما یک فرستنده fm با توان 400 میلی وات داریم و نوع مدولاسیون آن WIOEBANDFM بوده و دارای فرکانس کاری 5/108-88 مگا هرتز می باشد این فرستنده تا محدوده 4km را پوشش می‌دهد.

نکته:

1. در این فرستنده مقاومت خروجی‌ها R0 بوده و آنتن ما هم 75 اهم است در نتیجه از شبکه تطبیق استفاده نکردیم.

2. ما از نسب سطحی استفاده کرده‌ایم تا نویز را به حداقل مقدار خود برسانیم و به دلیل حساسیت فوق العاده، این فرستنده روی برد بورد تا برد 4000 سوراخه اصلا جواب نمی‌دهد و حتما باید نسب سطحی انجام دهیم (مدل جزیره‌ای)

3. ما می‌توانستیم به جای مواد موزیکال از میکروفن خازنی استفاده کنیم تا به جای موزیک صدای انسان پخش شود ولی به دلیل راحتی کار برای تنظیم و پخش مواوم صدا از مدار موزیکال استفاده کرده‌ایم.

4. این فرستنده دارای منبع تغذیه یا ولتاژ 9 تا 14 ولت می‌باشد ولی به دلیل قدرت فوق العاده در 9 ولت هم به خوبی جذب می‌گیریم.

مشخصات فنی:

منبع تغذیه: 12 تا 14 ولت DC رگوله شده (100 ملیی متر)

قدرت خروجی: 400 میلی وات

امپدانس خروجی: 50 تا 75 اهم

نوع مدولاسیون: WIDE BAND FM

محدوده فرکانسی: 5/87 تا 108 هرتز

نقشه شماتیک:

نقشه شماتیک مدار در شکل زیر ضمیمه شده است. در متن اصلی این پایان نامه طرز کار مدار توضیح داده شده است. این نقشه را در spicc طراحی کرده‌ام که به همراه طراحی تفکیک شده طبقات اول و دوم در ادامه آورده‌ام.

ساخت مدار:

در مورد فیبر مدار فرستنده ساخته شده یک نکته بسیار مهم وجود دارد:

همگی قطعات مدار از سمت مسی مدار چاپی روی آن نصب می‌شوند و هیچگونه سوراخکاری در فیبر مدار چاپی انجام نمی‌شود.

به دلیل حساسیت مونتاژ، نصب قطعات بایستی دقیقا مانند نقشه جزیره‌های (Island) چاپ شده توسط نرم افزار انجام شود. در جدول چاپ شده فهرست قطعات مدار مشاهده می‌شود.

برای ساخت و مونتاژ مدار بایستی به نکات زیر توجه کرد:

- خازن‌ها غیر الکترولیک و‌از نوع‌(عدسی) سرامیک هستند و‌از به کار بردن خازن‌های پلی استر (که در فرکانس بالا خوب عمل نمی‌کند) خودداری کرده‌ایم.

- همگی سیم پیچ‌ها از سیم مسی 7/0 میلی متر روی استوانه بقطر داخلی 6 میلی متر و به تعداد دور مشخص شده در جدول پیچیده می‌شوند. پس از پیچیدن هر سیم پیچ می‌توان استوانه (Former) را از آن خارج نمود.

- ورودی مدار (اتصال به منبع صوتی) در محل Audio Source می‌باشد و مقاومت متغیر (پتانسیومتر ولوم دار) R2 حجم صدای ورودی را کنترل می‌کند.

- مقاومت متغیر R1 با تغییر دادن ولتاژ دیود واریکاپ D1 فرکانس نوسان مدار را تغییر می‌دهد. (در طبقه اول)

- خروجی مدار محل Vout در شماتیک Pspice می‌باشد که بوسیله یک کابل 75 اهمی (Coaxial) به آنتن دایپل متصل می‌شود.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره طرز کار فرستنده fm به طور واضح و خلاصه وار
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.