یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره تراشکاری 57 ص

اختصاصی از یاری فایل تحقیق درباره تراشکاری 57 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 56

 

5- به روش فرزکاری و براده برداری

فرزکاری به روش هاب

یکی از این گونه ها ابزارهای تراش هاب است، ابزاری با پیکربندی شبیه رزوة پیچ با شیارهای فرزکاری شدة عمود بر رزوه یا روزه ها برای ایجاد لبه های برنده بر روی آن. عملکرد برش آن همچون فرزکاری پیوسته است: قطعة خام دوران می کند و هاب، که آن هم دوران می کند، پهنای چرخدنده را در می نوردد، یا در تراشکاری چرخ حلزون در جهت شعاعی یا مماسی نسبت به آن حرکت می کند. از این رو هاب تک رزوه برای تراشکاری چرخدندة دندانه ای باید پنجاه بار سریعتر از چرخدنده دوران کند.

نمونه ای از هاب برای تراشکاری چرخدنده های ساده یا مارپیچ و نیز نمونة دیگری برای تراشکاری چرخ حلزون در شکلهای 4-1 و 4-2 نشان داده شده است.فرزکاری به روش ابزار شکلتراشی فلّوز

ابزار شکلتراشی فلّوز نوع دیگری از ابزارهای تراش چرنده هاست. پیکربندی آن همانند چرخدنده است، معمولاً با قطر 100 تا 150 میلیمتر و قطر بیرونی و دندانه های شیبدار تا برای لبه های برندة آن مجال فراهم آید (شکل 4-3). شکل دندانه های آن منحنی اینولوت متناظر با تعداد دندانه و زاویة فشار ابزار است. عملکرد برش آن همانند ابزار صفحه تراش است زیرابر روی پهنای چرخدنده رفت و برگشت می کند و همزمان، هم چرخدنده ای که در حال تراشیده شدن است و هم خود ابزار با نسبت سرعت برابر با تعداد دندانةچرخدنده تقسیم بر تعداد دندانة ابزار دوران می کنند.

شکل 4-1 هاب برای تراشکاری چرخدندة ساده ( یا مارپیچ)

شکل 4-2 هاب برای تراشکاری چرخ حلزون . این هاب شیبدار و هفت رزوه است.

شکل 4-3 ابزار شکلتراش (چرخاندة چرخدنده تراش).

چرخدنده های ساده، مارپیچ و دو مارپیچ را می توان با ابزار شکلتراشی تراشید، ابزارهای شکلتراشی چرخدنده های مارپیچ باید در هر مورد دارای زاویة مارپیچ یکسان با چرخدندة مارپیچی باشند که در دست تراشکاری است. برای چرخدنده های مارپیچ بیرونی، ابزار شکلتراشی باید دارای جهت گردش دندانة مخالف با چرخدندة در حال تراش و برای چرخدنده های مارپیچ درونی دارای جهت گردش دندانة یکسان با آن باشد. برای چرخدنده های درونی، تعداد دندانة ابزار تراش نباید از آن تعداد که موجب کندن بخشی از منحنی اینولوت می شود تجاوز کند (این وضع وقتی بحرانی می شود که تعداد دندانة چرخدندة درونی نسبتاً اندک باشد) . برای تراشکاری چرخدنده های مارپیچ، ابزار شکلتراش باید با راهنماهایی که در حین حرکت رفت و برگشتی ابزار به آن حرکت دورانی می دهند جفتع شود. چرخدنده های درونی، و نیز چرخدنده هایی که با شانة قطعه یا چرخدندة دیگری همجوارند، باید شکلتراشی شوند. چرخدندة اخیر، چرخدندة همجوار با چرخدندة دیگر بر روی یک محور، چرخدندة خوشه ای نامیده می شود. در این گونه موارد باید بر روی قطعة خام چرخدنده در محل مرز مشترک برای تأمین مجال ابزار و براده شیار خلاصی ایجاد شود.

بعضی از ماشینهای چرخدنده تراشی ضمن به کار بردن ابزار با پیکربندی چرخدندة شانه ای مبنا دندانه ها را با عملکرد صفحه تراش هم می تراشند.

فرایند پرداختکاری مشترک این دو روش صورت تراشی است که پس از هابکاری یا شکلتراشی برای دستیابی به دقت بیشتر و پرداخت بهتر انجام می شود. چرخدنده ای که باید صورت تراشی شود ابتدا باید با هاب یا ابزار شکلتراش پیش صورت تراشی براده برداری شود تا گوشت قطعه در ناحیة زیر رخسارة فعال دندانه برداشته و برای نوک دندانه های ابزار صورت تراش مجال فراهم شود.

شکل 4-4 ابزار صورت تراش.

ابزارهای صورت تراشی اساساً به شکل چرخدنده های مارپیچ با دندانه های دندان اره ای هستند. شکل دندان اره ای دندانه ها لبة برندة ابزار را فراهم می سازد. این ابزارها چرخدندة در دست تراشکاری را ضمن دوران و حرکت رفت و برگشتی محوری به حرکت در می آورند و دندانه های آن را پرداخت می کنند. شکل 4-4 یک ابزار صورت تراشی را نشان می دهد.

سنگ زدن رخسارة دندانه های فرایند پرداختکاری دیگری است که برای رفع تابیدگی ناشی از عملیات حرارتی چرخدنده های سخت شده به کار می رود. سنگ زنی برای چرخدنده هایی که کیفیت AGMA Q10 یا برتر برای آنها مشخص شده باشد ضروری است. برای پرداختکاری دندانه های چرخدندة سخت شده و رفع خطاهای ریز رخساره های آنها می توان از صیقل زنی یا تیزکاری استفاده کرد. ماشین صیقل زنی مانند ماشین صورت تراشی کار می کند و ابزار صیقل زنی آن چرخدندة غیر فلزی باردار شده با ذرات ساینده است.

روش تیزکاری دندانه های چرخدندة ساده از راه چرخاندن دو چرخدنده با هم و به کار بردن مخلوط سایندة تیزکاری ‹‹آخرین راه حل›› برای رفع تابیدگی ناشی از سخت کردن است و جز برای چرخدنده های بزرگ، آن هم به دست متخصص خبره، به کار نمی رود. تیزکاری بیش از اندازة چرخدنده های ساده موجب آسیب دیدن رخسارة اینولوت می شود، زیرا وقتی دندانه های دو چرخدندة ساده با هم درگیر می شوند غلتش فقط در نقطة گام روی می دهد و در زیر و بالای نقطة گام لغزش صورت می گیرد و بنابراین براده برداری بیشتر در زیر و بالای نقطة گام انجام می شود.

شکل 4-5 ابزارهای تراش رفت و برگشتی برای تراشکاری چرخدنده های شیبدار راست دندانة کونیفلکس

در ماشین تراش چرخدندة شیبدار راست دندانه دو ابزار شکلتراشی منفرد یا، در ماشینهای سریعتر دو ابزار دورانی همبند شو با لبه های برندة مقید شده به حرکت در مسیری که دندانه های یک جفت چرخدنده طی می کنند به کار می رود. چنین ابزارهایی در شکلهای 4-5، 4-6، 4-7 نشان داده شده اند.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره تراشکاری 57 ص
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.