یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره پهنه بندی متغیرهای کیفی آب زیر زمینی دشت سروستان با استفاده از زمین آمار

اختصاصی از یاری فایل تحقیق درباره پهنه بندی متغیرهای کیفی آب زیر زمینی دشت سروستان با استفاده از زمین آمار دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 13

 

پهنه بندی متغیرهای کیفی آب زیر زمینی دشت سروستان با استفاده از زمین آمار

چکیده

اﻣﺮوزه اﻛﺜﺮ آﺑﻬﺎی زﻳﺮزﻣﻴﻨﻲ ﻳﺎ ﺷﻮرﺷﺪه اند و ﻳﺎ در ﻣﻌﺮض آن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ. اﻃﻼع از وﺿﻌﻴﺖ ﻛﻴﻔﻴﺘﻲ آﺑﻬﺎی زﻳﺮزﻣﻴﻨﻲ اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲ ﺳﺎزد ﺗﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺘﻮان راﻫﻜﺎرﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ اﺗﺨﺎذ ﻧﻤﻮد ﻛﻪ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ آﺳﻴﺐ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺷﺮﻳﺎن ﺣﻴﺎﺗﻲ وارد ﮔﺮدد. اﺳﺘﻔﺎده از تکنولوژی سیستم اطلاعات جغرافیایی ﺑﺮای ﻛﻨﺘﺮل و ﭘﺎﻳﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ آﺑﻬﺎی زﻳﺮزﻣﻴﻨﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻘﺮون ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. در این تحقیق از تعداد 28 چاه نمونه برداری در محدوده مطالعاتی دشت سروستان واقع در استان فارس در دوره آماری 1395- 1383 برای پهنه بندی متغیرهای کیفی آب از جمله هدایت الکتریکی، مجموع جامدات محلول و هدایت الکتریکی، کلر، منیزیم مورد استفاده قرار گرفت. از بین روشهای مختلف زمین آمار، روش کریجینگ معمولی با توجه به کاربرد وسیع آن در مطالعات برای پهنه بندی مورد استفاده واقع شد. نتایج تحقیق نشان داد که کمترین مقدار هدایت الکتریکی در نواحی حاشیه ارتفاعات جنوبی و بیشترین آن در مناطق مرکزی دشت مشاهده میشود. در مناطق مرکزی دشت و حوالی دریاچه مهارلو سطح آب زیرزمینی بالا بوده و سرعت جریان آب زیرزمینی به دلیل وجود آبرفت ریزدانه دارای املاح شور کننده پایین است و این عوامل موجب افزایش شوری آبهای زیرزمینی این نواحی میگردد. سازند تبخیری ساچون(ژیپس و انیدریت) و هرمز(متشکل از نمک، ژیپس، انیدریت و غیره) هر چند امکان نفوذ نزولات جوی را دارا هستند، اما باعث کاهش کیفیت آبهای زیرزمینی میگردند سایر متغیرهای کیفی نیز هر چه بسمت دریاچه مهارلو پیش می رود از میزان کیفیت آب زیر زمینی کاسته می شود.

کلمات کلیدی: زمین آمار، پهنه بندی، کیفیت آب، کریجینگ، دشت سروستان.

1-مقدمه

با توجه به اهمیت آب و جایگاه آن در حیات موجودات و جوامع بشری مطالعه آن از اهمیت خاصی برخوردار است از طرف دیگر، با توجه به کمبود منابع آبی، برای استفاده بهینه از این منابع، نیاز به مطالعه دقیق و اساسی در این زمینه می باشد در این میان منابع آبهای زیرزمینی دارای اهمیت بسزایی می باشند. زیرا این بخش از منابع تامین کننده بخش عمده ای از نیازهای آبی انسانها می باشند باتوجه به این که داده های موجود از آبهای زیرزمینی بصورت نقطه ای و مستخرج از چاه های پیزومتری می باشد تبدیل این داده های نقطه ای به داده های سطحی جهت مطالعه دقیقتر ضروری به نظر می رسد روشهای درونیابی از جمله روشهایی است که از طریق آن می توان داده های نقطه ای را به سطح تبدیل نمود.

در این تحقیق از تعداد 28 چاه نمونه برداری در محدوده مطالعاتی دشت سروستان واقع در استان فارس در دوره آماری 1395- 1383 برای پهنه بندی متغیرهای کیفی آب از جمله هدایت الکتریکی، مجموع جامدات محلول و هدایت الکتریکی، کلر، منیزیم استفاده می شود.

2-مروری بر تحقیقات گذشته

سمیعی و همکاران(۱۳۹۱) ارزیابی از روشهای زمین آماری در پراکنش مکانی هدایت الکتریکی آب زیرزمینی دردشت فیروزآباد انجام دادند. پس از انالیز واریوگرام مناسبترین مدل با استفاده از مقدار RSS کمتر و استحکام فضایی مناسب ترانتخاب گردید. از بین روشهای موجود دو روش کریجینگ و IDW بررسی گردید. نتایج نشان داد که از بین مدلهای مختلف مدل کروی روش کریجینگ بهترین مدل می باشد.

عبدیان و همکاران(۱۳۹۵) روشهای جبری و روشهای زمین آماری را در برآورد سطح ایستابی ابهای زیرزمینی در شهر تبریز ارزیابی کردند. با توجه به نتایج بدست آمده روش IDW با میزان RMSE برابر با 4018 کمترین خطا را دارا بود و RMSE روشهای EBK _LPI و Kriging به ترتیب 95/10، 4/11، 52/4 بود.

زارعی و همکاران(۱۳۹۵) پهنه بندی کیفیت آب زیر زمینی دشت فسا را از نظر شرب با استفاده از GIS انجام دادند. جهت پهنه بندی کیفیت آب از بین روشهای مختلف روش عکس فاصله توان 3 بعنوان بهترین روش انتخاب شد. درصد کمی از مساحت دشت در قسمت مرکزی در کلاس خوب قرار گرفت.

قنبری مقدم و سلیمانی شبیلو(۱۳۹۵) تغییرات مکانی کیفیت آبهای زیرزمینی آبخوان دهستان دستجرد را بوسیله تحلیلهای زمین آماری و سیستم اطلاعات جغرافیایی انجام دادند. به کمک روشهای زمین آمار از قبیل روش کریجینگ GPI، RBF، IDW برای هر ماه بهترین مدل پهنه بندی انتخاب شد. روش RBF نسبت به روشهای دیگر نتایج برتری داشت.

Rizzo and Mouser (2000) آنالیز کیفیت آبهای زیر زمینی شامل کلر، سولفات، سدیم، کلسیم و شوری را با استفاده از روشهای زمین آماری مورد تحقیق قرار دادند. داده های میکروبی به عنوان متغیر کمکی در روش کوکریجینگ مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که روش کوکریجینگ دقت مناسبی در برآورد کیفیت آبهای زیر زمینی دارد.

Finke و همکاران (2004) تغیرات سطح آب را با استفاده از کریجینگ ساده در کشور هلند تخمین زدند وآنرا روش مناسبی برای پایش و تهیه نقشه سطح آب زیر زمینی معرفی کردند.

3- مواد و روشها

3-1- منطقه مورد مطالعه

در محدوده مطالعاتی دشت سروستان، از تعداد 28 حلقه چاه نمونه برداریکه از سازمان آب منطقه ای فارس بدست آمد برای مطالعه و بررسی کیفیت آب در سطح


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره پهنه بندی متغیرهای کیفی آب زیر زمینی دشت سروستان با استفاده از زمین آمار
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.