یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله شیوه اخلاقی پیامبر با جوانان

اختصاصی از یاری فایل مقاله شیوه اخلاقی پیامبر با جوانان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله شیوه اخلاقی پیامبر با جوانان


مقاله شیوه اخلاقی پیامبر با جوانان

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

 فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحات:11

اخلاق و عدالت شاخص زندگی انسان کامل ( پیامبر (ص)) است

پیامبر(ص) نمونه بارز عفو و گذشت در اسلام است

تأکید بر ضرورت شناخت جایگاه

آموزه های اخلاقی پیامبر(ص) بسیار جامع و کامل هستند

مقدمه

یا رسول الله ...! کلامت , روشن و فصیح بود . به فراخور عقل و درک مخاطب سخن می گفتی , گاهی سخنی را سه بار تکرار می کردی , تا طرف خوب بفهمد . هنگام سخن , کلام را با لبخند می آمیختی , هرگز سخن کسی را قطع نمی کردی , زبان به بدگویی و عیب جویی از دیگران نمی گشودی . صدایت که می کردند , می گفتی : لبیک ! خطبه هایت , از همه کوتاهتر , ولی پر مایه تر بود . زبانت را از آن چه بی مورد و بیهوده بود , فرو می بستی , همواره خدا را یاد می کردی و استغفار بر زبان داشتی , چیزی می گفتی که دلها را به هم الفت دهد , نه آن که میانه ها را به هم بزند . با کسی مجادله و جر و بحث نمی کردی , هنگامی که سخن می گفتی , همه ساکت بودند , آن چنان که گویی بر سرشان پرنده نشسته است , سراپا گوش ! نزد تو نزاع لفظی نمی کردند , به سخن دیگران , خوب گوش می کردی .   وقتی سواره بودی , اجازه نمی دادی دیگران , پیاده پا به پایت راه آیند . یا سوار بر مرکب می کردی یا بر سر موعدی قرار می گذاشتی . از گذرگاهی که عبور می کردی , عطرت نشان می داد که از آن جا گذشته ای .

  در خانه , با خانواده همکاری می کردی , گوشت می بریدی , شیر می دوشیدی , لباس وصله می زدی , هر غذایی که می پختند , می خوردی , از طعامی بد نمی گفتی , در را می گشودی , کفش خود را می دوختی .   بر زمین می نشستی و بر زمین غذا می خوردی , به خدمتکار خانه وقتی خسته می شد کمک می کردی , بر حصیر می خوابیدی , هنگام خواب مسواک می زدی و دعا می خواندی و چون از خواب بر می خاستی , خدا را سجده می کردی .پیامبر اسلام از تمام جنبه های اخلاقی و رفتاری، الگویی کامل و شایسته برای انسان امروز هستند، یکی از شاخص ترین ویژگی های ایشان اعتدال در همه موارد زندگی فردی و اجتماعی است، لذا بحث و تفحص بسیاری را می طلبد که درک آن آثار بسیاری در پی خواهد داشت وی افزود: پیامبر اکرم(ص)، در همه حوزه های اعتقادی، اخلاقی و عملی پیامبر(ص)، شاخص را مشخص می کرد به گونه ای که زیاده روی و یا کوتاه آمدن از آن افراط و تفریط محسوب می شود، براین اساس نمی توان بدون یافتن اصول اعتدال آن را تفسیر و حتی تحصیل کرد، بنابراین تفسیر اعتدال موضعی است و می بایست موضع مشخصی را تعیین نمود لکن موضع حق به دور از افراط و تفریط است که معنا می یابد. بی تردید اندیشه و تدبر در زندگی پیامبر اسلام(ص) در گرایش انسانها به دین اسلام مؤثر خواهد بود لذا کارشناسان و مسئولان در گفتگوهایی ضمن تأکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) از جامع ترین خصوصیات اخلاقی برخوردار هستند، بهره گیری از اخلاق آن حضرت را عاملی برای آشنایی با صفات ذات ربوبیت اعلام کردند.

 اخلاق و عدالت شاخص زندگی انسان کامل ( پیامبر (ص)) است

نگاه ما به الگو بودن اخلاق و رفتار پیامبر(ص)، باید همواره در رأس هرم زندگی قرار گیرد در این راستا لازم است زندگی خویش را با اصولی که ایشان آنها را در زندگی و در اجتماع رعایت می کرد تطبیق داده و بیشتر در زمینه شناسایی زندگی پیامبر گرامی اسلام مطالعه کنیم.

پیامبر(ص) نمونه بارز عفو و گذشت در اسلام است

پیامبر اسلام(ص) است، گفت: یکی از بارزترین شاخصه های اخلاقی پیامبر در زندگی فردی و اجتماعی عفو و گذشت است، این عوامل الگویی اساسی برای رسیدن به اخلاقی شایسته و در خور یک مسلمان واقعی هستند .عفو و گذشت یک اصل مهم در روابط میان انسانها است، بدون داشتن روحیه عفو و گذشت مشکلات متعددی در جامعه بوجود آمده و آنگاه سلامت جامعه قابل تأمین و تضمین نخواهد بود، با توجه به ویژگی هایی که از عفو پیامبر(ص) می توان دریافت کرد، گذشت در سه حوزه میان افراد و خانواده و همچنین  بین گروه های جامعه خلاصه می شود. منطقی قوی در بیان و کلام پیامبر وجود داشته است، یکی از ویژگی های اخلاقی پیامبر نیز همین امر بوده است در موارد و روایات بسیاری نیز در اسلام شاهد گذشت پیامبر بوده ایم، برای شناخت پیامبر گرامی اسلام(ص) و پی بردن به آثار وجودی ایشان کافی است منابع عظیمی که از اسلام برجای مانده است گذری داشته و آنها را سرلوحه امور فردی و اجتماعی خود قرار دهیم.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله شیوه اخلاقی پیامبر با جوانان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.