یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

امام علی

اختصاصی از یاری فایل امام علی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 3

 

امام علی ( ع )

در تاریخ ما نام علی ابن ابیطالب)ْع( با عدالت همزاد و همراه شده است و گروههای مختلف فکری همزمان با روزهای و یا مناسبتهایی که به نوعی با ایشان ارتباط دارد ، سعی می کنند تا از این خصوصیت مهم و بارز علی (ع) بهره مناسب را ببرند.

برخی شیوه و سیره امیر مومنان (ع) در دوره کوتاه زمامداری ایشان را نسخه بی بدیل حکومت عادلانه می دانند. بعضی دیگر با استفاده از همین روش و با یادآوری مثالهای تاریخی از آن دوران ، مدعیان را به نقد می کشند و این همه نشانه آن است که اگر چه در مزایا و محاسن عدالت سخن بسیار گفته شده است ، اما تا تحقق یک نظام عادلانه که در آن شهروندان احساس احقاق حق و رفع تبعیض نمایند ، فاصله ای طولانی وجود دارد.

حقیقت آن است که تغییرات شگرف جهان در عصر جدید موجب تغییر بسیاری از شاخصهای اخلاقی و یا حداقل مصادیق آن گردیده است . تعریف انسان ، جهان ، عدالت ،آزادی و .... با عصر گذشته تفاوتهایی دارد که با گسترش ارتباطات و کوچک شدن جهان نمی توان آن را انکار نمود.

در عصر گذشته وظیفه حاکمان بسیار محدود بود ، در نظر آوریم که خلیفه دوم مسلمانان در صدر اسلام حاکم منطقه وسیعی از غرب آسیا بود که مرزهای شرقی آن در هندوستان و مرز شمالی آن روسیه فعلی ، مرز جنوبی آن شبه جزیره عربستان تا آفریقای مرکزی و مرزهای غربی آن یونان بود . مجموعه ای که امروز مشتمل بر حداقل 32 کشور مستقل و با حکومت های متفاوت است. اما وظایف وی به گونه ای محدود بود که وی هیچ دارالخلافه ای نداشت ، در مسجد می خوابید ، امورات شهر مدینه را خود رسیدگی می کرد ، بیت المال در اختیار خودش بود ، بین مردم مدینه و سایر مراجعین قضاوت هم می کرد و سپاهیان او همزمان در سه جبهه بزرگ ایران ، روم و شمال آفریقا در حال نبرد بودند. حال شما مقایسه کنید بین میزان اشتغال آن حاکم با رئیس یک شعبه بانک کوچک و خود ملاحظه فرمائید که چه تفاوت بزرگی به وجود آمده است. هیچ کس از خلیفه انتظار آموزش ، بهداشت ، اشتغال و سایر موضوعاتی که امروز وظیفه حکومت است، را نداشت . در آن جامعه و با چنان شرح وظایفی برای حاکم ، انتخاب یک حاکم عادل بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف می کرد و تعیین شاخصهای عدالت نیز آنگونه که آمده است ، پیچیده و دشوار نبود.

اما دنیای امروز دنیای پیچیده در فرهنگهای متنوع ، ارتباطات جهانی، نظام های بین المللی ، افزایش جمعیت ، کاهش منابع و درآمدن غول تکنولوژی است . در چنین دنیایی حکومت مفهومی به مراتب پیچیده تر نسبت به دنیای گذشته دارد و وظایف آن نیز اساسا با انچه در عصر گذشته بود تغییر کرده است. در چنین فضائی نهادن قدرت در دستان مطمئن یک یا دو یا صد و یا هزار فرد عادل و مومن هیچ تضمینی برای ایجاد یک نظام عادلانه به دست نمی دهد ، زیرا مجموعه حکومت عبارت است از سیستم حکومتی ، مقررات ، سازمانها و میلیونها کارمندی که هر یک در حوزه قلمرو کوچک خود و با استفاده از اقتدار سازمانی خود و مقررات حاکم بر آن حکمرانی می کند.

به نظر می رسد آنچه که می توان از زندگی علی (ع) و روش او در دوره زمامداری آموخت، ارزش های مورد توجه آن امام همام و میزان حساسیت ایشان نسبت به تنظیم رفتار خود و دیگران مطابق معیارهای عادلانه بود. این بزرگترین درسی است که چنانچه خوب بیاموزیم ، می توان از این آموزه راه رستگاری را گشود.

ما که باشیم ای تو ما را جان جان تا که ما آئیم با تو در میان


دانلود با لینک مستقیم


امام علی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.