یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره جغرافیای سرزمین ایران

اختصاصی از یاری فایل مقاله درباره جغرافیای سرزمین ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درباره جغرافیای سرزمین ایران


مقاله درباره جغرافیای سرزمین ایران

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

 فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحات:30

جغرافیای سرزمین ایران

فهرست:

مقدمه

جغرافیای سرزمین ایران

بهبود دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی از اصلی ترین علل افزایش جمعیت

ریشه کنی اکثر بیماریهای واگیردار و روند روبه رشد جمعیت

کنترل و پیشگیری بیماریهای غیر واگیر

بررسی علل افزایش جمعیت شهری در مقیاس ناحیه ای (با تأکید بر استان خراسان)

 در راستای بررسی علل  افزایش جمعیت  بصورت صعودی(از 5/1 به 7/1 درصد) به عوامل جالب و در خور توجهی رسیده ایم عواملی چون مهاجرت از روستا به شهر که خود شامل انگیزه های فراوانی چون خشکسالی در روستاها، کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی، فرهنگی، نبود آب و روشنایی برای امرار معاش و از رونق افتادن مشاغلی چون کشاورزی و دامداری سنتی می شود.از دیگر دلایل می توان به مهمترین علت توجه داشت که ما قصد ارائه این علت را در این مقاله داریم و آن امر چیزی جز بالارفتن سطح بهداشت روانی و عمومی در کل این جغرافیای جهانی شد و ما ایم جغرافیا را اول در ایران و سپس در یک ناحیه(خراسان جنوبی محدود می کنیم).

جغرافیای سرزمین ایران

  • کشور ایران با وسعت بیش از 1648000 کیلومتر مربع در نیمکره شمالی و شرقی، در جنوب غربی آسیا قرار گرفته است. وسعت خاک ایران بیشتر از مجموع مساحت کشورهای آْلمان، اتریش، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، فرانسه، هلند و سوئیس است.
  • دو کویر بزرگ (کویرنمک و کویر لوت) بیش از 330 هزار کیلومترمربع از زمین­های بخش مرکزی ایران را غیرمسکونی ساخته است( این مساحت بیش از وسعت کشور ایتالیاست). اگر مساحت کویرهای قم (92 هزار کیلومتر مربع) و دامغان (20 هزار کیلومتر مربع) نیز بدان افزوده شود این رقم را به بیش از 450 هزارکیلومتر مربع می­رساند که از مساحت مجموع کشورهای آلمان، سوئیس، بلژیک و هلند بیشتر است.
    • بعضی از اصول قانون اساسی (مانند اصول 29 و 31) دولت را مکلف ساخته است که از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت­های مالی برای تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی­سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث، نیاز به خدمات پزشکی و نیز تامین وسایل آموزش همگانی رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد. دولت برای فراهم ســاختن امکانات تحقق این تکالیف در نخستین دهه بعد از انقلاب گسترشی عظیم یافت ولی سپس با دشواری­هایی که از نظر اقتصاد ملی با آن مواجه بود بتدریج از انجام تعهدات بازماند. رشد مهار ناشده­ی جمعیت و کاهش درآمدهای حاصل از صدور نفت به این دشواری­ها دامن می­زد.

اگرچه مجال مناسبی برای پرداختن به موفقیتهای کسب شده در صحنه‌های ملی و بین‌المللی در راه اعتلای سلامت مردم ایران که بسیار چشم‌گیر و مورد تحسین قرار گرفته و بسیاری از برنامه‌های ایران در بخش بهداشت و درمان بعنوان الگو ازطرف سازمانهای بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است ، پدید آمده است لیکن با توجه به شرایط فعلی جهان از نظر بهداشت و درمان مانند گذر اپیدمیولوژیک ، گذرجمعیتی ، گذرتغذیه‌ای ، ‌عوامل اثرگذار بر سلامت ، میزان تقریبی اثر هریک از آنها ، پیش‌شرطهای لازم برای ارتقاء سلامت و ظهور مجدد بیماریها بازپدید و پیدایش بیماریهای جدید (نوپدید) مجموعه توفیقات کسب شده در اجرای برنامه‌های مختلف علاوه بر بهره اقتصادی برای کشور موجب تامین سلامت نسبی جامعه گردیده است (اهم آن به اجمال در زیر آمده است). اگرچه برخی از انتقادها به این وزارتخانه به حق و درست است اما راه حل آن در اختیار این وزارت نیست ، بلکه باید سایر دستگاهها مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و … پاسخگو و مشکل را مرتفع نمایند.لیکن بطور پیوسته راهکارهای مناسب و عملی جهت کاهش نارسایی‌ها به مراجع مرتبط پیشنهاد می‌نماییم.

بهبود دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی از اصلی ترین علل افزایش جمعیت

تعداد 765 بیمارستان با ظرفیت 000/105 تخت ثابت و 84625 تخت دایر، 2263 مرکز بهداشتی درمانی شهری، 2383 مرکز بهداشـــتی درمانــــی روستائی، 1328 پایگاه بهداشت در شهرها و 16400 خانه بهداشت و 600 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی به مردم ایران خدمات بهداشتی درمانی  ارائه نموده اند. که موجب افزایش دسترسی، کاهش مرگ و میر و ناتوانی، کنترل رشد جمعیت و  …. شده است. دسترسی مردم به خدمات اولیه بهداشتی در روستا و شهربه ترتیب به 94 و 100 درصد رسیده است جمعیت باقیمانده روستایی تحت پوشش تیم های سیار هستند.

  • نسبت پزشک به 1000 نفر جمعیت از 39/0 نفر سال 1363 به 04/1 در سال 1379 و 1/1 در سال 1382 افزایش یافته
  • نسبت تخت ثابت به یکصد هزار نفر جمعیت از 154 در سال 1363 به 164 در سال 1382 رسیده است.در حال حاضر 92% شهرها دارای بیمارستان هستند. رضایتمندی بیماران از بیمارستانها در سال 79 حدود 30% بود ولی با اقدامات انجام شده این رقم در سال 1381 به قریب 90 درصد مطلوب (کاملاً مطلوب 38%، مطلوب 36%، تا حدودی مطلوب 21% ) و10% نامطلوب (نامطلوب 5 درصد، کاملاًنامطلوب 5%) رسید.
  • امید به زندگی در بدو تولد به ترتیب زن و مرد از 2/59 و 5/58 سال در سال 1363 به 71 و 68 در سال 1379 افزایش یافته است.
  • نرخ رشد جمعیت از 3/2% درصد در سال 1373 به 2/1 درصد در سال 82 کاهش یافته است.
  • میزان مرگ کودکان زیر یکسال به ازاء هزار تولد زنده از 51 مرگ در سال 1363 به حدود 26 در سال 1382 رسیده است.
  • میزان مرگ کودکان زیر پنج سال به ازاء هزار تولد زنده از 44 در سال 1370 به 5/31 مرگ در سال 1382 رسیده است. این میزان در مناطق روستایی کشور 14 مورد مرگ به ازاء هزار تولد زنده می باشد.
  • میزان مرگ مادران به ازاء یکصد هزار تولد زنده از 140 مرگ در سال 1363 به حدود 37 درسال 1382 کاهش یافته است.
  • پوشش واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال علیه 7 بیماری فلج اطفال، سرخک، سیاه سرفه، دیفتری، کزاز، سل و هپاتیتB  از حدود 20% در سال 1363 به بالای 95% در سال 1380 رسیده است.

 

ریشه کنی اکثر بیماریهای واگیردار و روند روبه رشد جمعیت

در زمینه بیماریهای واگیردار موفقیت کشور تحسین برانگیز بوده است.

با وجود همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان که شیوع بیماری فلج اطفال در آنان وجود دارد، در آستانه سومین سال متوالی هستیم که هیچ مواردی از فلج اطفال که چندین سال است مشغول اجرای برنامه ریشه کنی آن می باشیم نداشته ایم و از طرف سازمان جهانی بهداشت در سال 81 به خاطر سیستم مراقبت قوی کشور، وزارت بهداشت مورد تشویق قرار گرفت و به کشورهای حوزه مدیترانه شرقی توصیه شد که در این مورد می توانند از ایران الگو بگیرند. برنامه های حذف کزاز نوزادی و جذام و کنترل سرخک و دیفتری با موفقیت اجرا و میزان مرگ ناشی آنها کاهش چشمگیر یافته بطوریکه مرگ به علت دو بیماری مهلک اخیرالذکر، به ترتیب 3 و 5 مورد در کشور گزارش شده است که بسیار تحسین برانگیز است.

مالاریا: از حدود 000/100 مورد در سال 1370 به 19125 مورد در سال 80 و  14927 مورد در سال 81 کاهش یافته است و این در حالی است که 55% این موارد وارده از افغانستان و پاکستان بوده است.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره جغرافیای سرزمین ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.