یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پیشینه اضطراب

اختصاصی از یاری فایل پیشینه اضطراب دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

 

پیشینه

امروزه درمانهایی که بر اساس فرمول‌بندی ‌های روان‌شناختی صورت می‌گیرد، احتمال میزان موفقیت را افزایش می‌دهد.

بنابراین باتعیین فرمول‌بندی مشکلات و انتخاب الگوی صحیح و روش مناسب و توصیف فرایند تغییر، بصورت سازمان یافته ضریب اطمینان در درمان افزایش می‌یابد

در شناخت درمانی، شیوه روان‌درمانی مبتنی بر نظریه اختلالات هیجانی و فهم باورهای تحریف شده( بک 1967 – 1991 ) مطالعات بالینی و تجربی کواکس ( 1978) و بلک برن(1988) و نیز تکنیکهای درمانی مشخصی است.

این شیوه درمانی شکل سازمان یافته ای از روان درمانی است که برای کمک به بیماران برای یادگیری روش های موثر به منظور مواجه با مشکلاتی که سبب ناراحتی او می‌شوند طراحی شده است.

شناخت درمانی بک ابتدا در مورد افسردگی به کار رفته است ( 1967) ولی امروزه مطالعات و تحقیقات بیشتر در شناخت درمانی نشان می‌دهد برای بسیاری از اختلالات روانشناختی از جمله اظطراب، وسواس و … نیز قابل استفاده است.

در ارزیابی تحریف های شناختی که افراد مضطرب تجربه می‌کنند فریمن و دیگران ( 1990) متوجه شدند که تحریف‌هایی همچون فاجعه آمیز دانستن، شخصی سازی تعمیم و مبالغه آمیز،… ( 1990) دیده می‌شود و هم چنین کاربرد مثلث شناختن و نقش آن در درمان اضطراب توسط گرینبرگ ( 1985) مورد بحث قرار گرفته است.

شناخت درمانگران معتقدند تجارب کودکی می‌تواند باعث شکل‌گیری طر حواره‌ها و باورهای اساسی و باورهای شرطی گردند، در هنگام وجود یک محرک به عنوان موقعیت، فعال کننده اضطراب، می‌تواند بر طرحوارها و باورهای اساسی و باورهای شرطی اثر کرده و بصورت یک فرآیند شناختی، پیامدهای شناختی از جمله افکار اتوماتیک را فعال نموده و رفتارها و هیجانات و پاسخ‌های فیزیولوژیک انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

الف : تحقیقات خارجی

1- میرافضلی آرانی، فاطمه، علل اضطراب دانش آموزان در مدارس ، مرکز تحقیقات نظام وفا شهرستان آران و بیدگل، 83 ـ 1382

اضطراب از بزرگترین دشمنانی می‌باشد که بشر مجبور است با آن روبرو شود اضطراب دربارة آسیب‌پذیری خودمان و اضطراب برای بقای خود

2- عکاشه گودرز"بررسی فراوانی وعلل اضطراب امتحان در دانش آموزان"

شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان ایذه 1381

در این تحقیق سنین نوجوانی یعنی سالهای بین 12 تا 18 سال را دوره ناکامل نامیده‌اند زیرا نوجوان عالم کودکی را پشت سر گذاشته و به دوره کامل بزرگسالی نیز نرسیده است در نتیجه احساس نوعی ناامنی و عدم اطمینان و اعتماد به خود و نقش اجتماعی خود دارد. دوره ای که در طول عمر انسان ؛تنشهای هیجانی؛در حد اعلای خود می رسد دوره نوجوانی است .در این دوره علاوه بر رشد و تغییرات بدنی و ترشحات غدد داخلی که تا حدی موجبات اضطراب و تنش را در نوجوانان پدید می آورد،عوامل محیطی و اجتماعی یکی از عوامل اصلی وجود تنشها در این دوره می باشد.

هیل و ساراسون در مقاله خود تحت عنوان رابطه بین اضطراب امتحان و تقابل آن با عملکرد در مدرسه و امتحان در دوران ابتدائی ضمن مطالعه و تحقیق 713 کودک دبستانی برای مدت 4 سال به این نتیجه رسیدند . کودکانی که اضطراب امتحان زیادی داشتند نسبت به آنهایی که اضطراب کمی داشتند نمرات کمتری می گرفتند .

و فیلد در کتاب خود تحت عنوان انگیزش پیشرفت جهت گیری های معاصر در تئوری و تحقیق که در سال 1980 میلادی نوشته به نقل از نتیجه تحقیقی که به وسیله هیل بنام انگیزش ارزیابی و خط مشی تست های آموزش انجام گرفته است می نویسد که : چنانچه شرایط امتحان افراد مضطرب را تغییر دهیم عملکرد آنها در آزمون متفاوت خواهد شد

رنه اسپیتز مطالعاتی در باره اضطراب در کودکان انجام داده و می نویسد : بیشتر مواد روگردانی از مدرسه و درس (مدرسه هراسی) ممکن است موجب اضطراب و نیز جدایی از مادر ناشی می شود .

کاتز نرخ بالای اضطراب امتحان در طبقات پایین را ناشی از عدم تحریک و تقویت فعالیتهای هوشی می داند . کودکان در آن خانواده ها با کمبود حرکات هوشی روبرو هستند این امر به همراه تنبیه شدید به دلیل سرپیچی از دستورات بزرگسالان موجب بروز اضطراب در کودکان می شود .

تحقیقات داخلی

تحقیقی توسط آقای محمد حدادیان دانشجوی مرکز ضمن خدمت مشهد رشته امور تربیتی تحت عنوان علل اضطراب در دانش آموزان ابتدائی انجام شده است که ایشان در این تحقیق به نتایج زیر رسیده است :

1- بهره هوشی در میزان اضطراب موثر است .

3- مردودی سالهای قبل سبب اضطراب می شود .

4- بین اضطراب دانش آموزان دختر و پسر از نظر تعداد تفاوت معنی داری وجود ندارد .

تحقیق هم توسط خانم بتول نودهی دانشجوی ضمن خدمت مشهد تحت عنوان بررسی پدیده اضطراب انجام گرفته است و به این نتایج رسیده اند که:

اضطراب به عنوان یک بیماری اثر نامطلوب برجسم و روان انسان می گذارد و در هر سنی بنابه مقتضیات آن سن اثرات متفاوتی دارد .

وی می نویسد برای از بین بردن این مشکل بایستی به کودکان آموخت که بر اضطراب خود غلبه کرده و نگذارند اضطراب مانع موفقیت وپیشرفت آنها در کارهایشان شود.

ایشان چند دانش آموز دوره راهنمایی را به مدت سه ماه برای تحقیق خود در نظر گرفته و در هنگام امتحان شفاهی و کتبی آنها حضور پیدا می کند و در نهایت به این نتیجه رسیده است که تعدادی از این دانش آموزان دارای اضطراب بیشتری می باشند . پس از صحبت با آنها و تماس با والدین آنان متوجه شدند که والدین آنها در حقیقت عامل این مسئله بودند . چرا که بچه ها را از آوردن نمره کم و امتحان اضطرابانده اند و این کار بر روی عملکرد بچه ها در مدرسه اثر منفی گذاشته است و فرضیه ایشان که بین اضطراب دانش آموزان و رفتار والدین رابطه وجود دارد در این بررسی به اثبات رسیده است .

لازم به ذکر است که این دانش آموزان در اثر داشتن اضطراب دچار اختلالات و مشکلات دیگری هم شده اند از قبیل منزوی شدن ، افسردگی و . . . .

تحقیقی دیگر توسط خانم اکرم ایزی دانشجوی مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان واحد سبزوار با موضوع بررسی اثر اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم ابتدائی صورت گرفته است .

ایشان در این بررسی متغیرهای پژوهش خود را اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی و متغیرهای کنترل را سن و جنسیت در دانش آموزان سوم ابتدائی در نظر گرفته است و با این فرضیه که:آیا اضطراب امتحان برپیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدائی تاثیر دارد ؟ به بررسی می پردازد و از روش تجربی بهره مند می شود .

ایشان جامعه آماری خود را از دانش آموزان کل شهرستان سبزوار به تعداد 6715نفر پسر ودختر در نظر و از کلاسهای سوم دبستان تربیت اسلام آباد به شکل تجربی نمونه آماری انتخاب می نماید . در این روش سه نوع متغیر مستقل ، وابسته و مزاحم به شکل تجربی مورد بررسی قرار میگیرد .

نامبرده جهت دقت نظر در داده های بدست آمده و حصول به نتایج دقیق علمی از میانگین ، واریانس ومجذور آن ، انحراف استاندارد و نمودار هیستوگرام بهره می برد و بالاخره محقق در مقایسه میانگین دو گروه نشان داد که اضطراب باعث کاهش پیشرفت تحصیلی می شود .

همانگونه که بیان گردید بیماری عاطفی روانی اضطراب مخصوص دوره خاصی از حیات و زندگی انسان نیست و ممکن است آدمی در مراحل مختلف زندگانی خود ( کودکی ، نوجوانی و جوانی ، بزرگسالی و پیری ) به این بیماری مثل هزاران بیماری که انسانها را در معرض خطر قرار می دهد دچار گردد . البته لازم به ذکر است تاثیر این بیماری در تمامی سنین یکسان نبوده و در سرنوشت فرد به یک نوع دخالت ندارد . بدون تردید این اثرگذاری در دوره کودکی که اساس


دانلود با لینک مستقیم


پیشینه اضطراب
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.