یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود اقدام پژوهی نقش آموزش وپرورش در آموزش آموزه های دینی

اختصاصی از یاری فایل دانلود اقدام پژوهی نقش آموزش وپرورش در آموزش آموزه های دینی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود اقدام پژوهی نقش آموزش وپرورش در آموزش آموزه های دینی


دانلود اقدام پژوهی نقش آموزش وپرورش در آموزش آموزه های دینی

 

 

 

 

 

 

 

دانلود اقدام پژوهی نقش آموزش وپرورش در آموزش آموزه های دینی

فرمت فایل word و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 31 صفحه

قیمت 2000 تومان

قسمتی از مجموعه

((ویژه مدیران ،معاونان آموزشی ،مربیان پرورشی ))

چکیده:

نقش آموزش وپرورش در آموزش آموزه های دینی امری واضح است چرا که می توان گفت یکی از مهمترین وظایف دستگاه آموزش وپرورش در بعد پرورش که بنابه نص صریح قرآن بر آموزش ترجیح داده شد ( ویزکیهم ویعلمهم الکتابه) پرورش حس دینی ومذهبی کودکان ٰنوجوانان وجوانان ودر یک کلام مواد ومحصولات خود به نام دانش آموزان می باشد .اما تا چه حد برنامه های تربیتی آموزش وپرورش توانسته است در این مسیر موفق بوده باشد نیاز مند تحقیق وبررسی واقدام پِژوهی در این زمینه می باشد که به واقع پی ببریم چه مقدار از وظایفمان را در این مورد انجام داده ایم؟ ویا چه میزان توانسته ایم با برنامه های مفید موجبات رشد دینی وتربیتی متربیان را فراهم آورده باشیم؟. نمود واقعی پرورش دینی متربیان را میتوان در ایجاد علاقه به فریضه نماز دانست و مربیان تربیتی راطلیعه دار وپرچمدار این نهضت . باید از خود پرسیده باشند که آیا در این راه موفق بوده اند یانه؟ وتا چه حد توانسته اند باتوجه به امکانات موجود دراین مسیر مفید واقع شده باشند .اینجانب در طی سالیان متمادی افتخار خدمت در آموزش و پرورش همواره از خلوت بودن صفوف نماز جماعت مدارس دررنج بودم وهمین مسئله مرا برآن داشت دست به یک تحقیق در این زمینه بزنم وابعاد مختلف این مسئله را زوایای مختلف بررسی نمایم که حاصل این تجربه در ادامه آمده وامیدوارم مورد قبول حق واستفاده سایر همکاران قرار گیرد .

مقدمه

آموزش و پرورش سنگ زیر بنای رشد و تربیت دانش آموز است. بدون آموزش و پرورش اثر بخش هیچ دانش آموز ی روی سعادت و خوشبختی را نخواهد دید. توجه صرف به علم منهای پرورش، دانش آموز را دچار مشکلات عدیده ای خواهد نمود. در این میان یکی از مسائل تربیتی دانش آموز ان که مطرح است پرداختن به تربیت دینی دانش آموز ان از جمله علاقه مند کردن آنها، به نماز و نماز جماعت است.

ساده انگاری در این مسیر نسل ها را به قربانگاه میکشد وسرمایه های انسانی را تباه می سازد مهم ترین عامل در تربیت نیکو در افراد درک و کاربرد مؤثّر نماز در زندگی است.انجام فریضه ی نماز باعث تربیت صحیح فرد خواهد شد و از این رهگذر نتایج سودمند عاید فرد و جامعه خواهد کرد.

در این میان اهمیت نماز جماعت بر کسی پوشیده نیست و آئین اسلام از بعد اجتماعی مهمّی برخوردار است وبر آن تکیه و تاکید کرده است. برگزاری نماز های روزانه ی واجب نیز به صورت جماعت و گروهی یکی از این برنامه هاست.

احادیث و روایات زیادی در مورد اهمیت نماز جماعت ذکر شده که  به چند مورد از آن ها اشاره میکنم.

از رسول خدا (ص) نقل شده: نماز کسی که اذان را بشنود و بی دلیل در نماز جماعت شرکت نکند، ارزشی ندارد. ( رسائل الشیعه،ج5، ص375 ).

در حدیثی تحقیر نماز جماعت، به منزله ی تحقیر خداوند، به شمار آمده است.(من لا یحضره الفقیه،ج1،ص377 ) اگر تعداد افراد در نماز جماعت از ده نفر گذشت حساب آنرا جز خدا کسی نمی داند.( مستدرک الوسائل،ج1،ص 487)

نماز جماعت علاوه بر پاداش های زیادی که دارد، آثار معنوی و اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و تربیتی زیادی نیز در جامعه و افراد دارد از جمله جلوگیری از انحراف، افزایش خود کنترلی، افزایش خصلت ها و ارزش های مثبت فردی، کاهش جهل و افزایش ایمان، احساس همدردی وانسانیت، افزایش صبر و استقامت و..............

با همه ی پاداشها و آثاری که برای نماز جماعت وجود دارد، برخی از این فیض بزرگ محرومند و با تأسف شاهدیم که بسیاری به آن بی اعتنا و کم رغبت اندو حتی در همسایگی مسجد به سر میبرند، ولی در جماعت مسلمین حاضر نمیشوند که این موضوع واقعا درد آور است  قسمتی از این مشکل متوجه ما فرهنگیان میباشد که سهم بزرگی در این قضیه داریم به همین علت من نیز  وظیفه ی تعلیم و تربیت گروهی از افراد جامعه را بر عهده دارم، وقتی مشاهده میکنم که دانش آموزانم با علاقه و رغبت در نماز جماعت شرکت نمیکنند و به بهانه های مختلف از شرکت در نماز جماعت شانه خالی میکنند وظیفه ی خود میدانم با توجه به اهمیت این موضوع به آن حساسیت نشان داده و قدمی در این راه بردارم و با استفاده از روشهای ابتکاری و جذاب و غیر مستقیم دانش آموزانم را با اهمیت نماز ونماز جماعت آشنا سازم و آن ها را به خواندن نماز و شرکت در نماز جماعت بدون اعمال زور و اجبار و ترساندن علاقه‌مند سازم وبا این کار از بروز بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی که ناشی از عدم پرداختن به این موضوع حاصل میشود جلو گیری کنم چرا که بنا به تحقیقات گوناگون بهترین زمان برای پرداختن به مسائل دینی از جمله نماز ونماز جماعت دوران تحصیل  میباشد.

هر چند تحقیقات و اقدامات زیادی توسط افراد متخصصین امر در مورد این موضوع انجام گرفته اما این اقدامات کافی نبودن و نیاز به اقدامات بیشتری می باشد.                                       


دانلود با لینک مستقیم


دانلود اقدام پژوهی نقش آموزش وپرورش در آموزش آموزه های دینی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.