یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره نام خلیج فارس در برخى از اسناد تاریخى

اختصاصی از یاری فایل تحقیق درباره نام خلیج فارس در برخى از اسناد تاریخى دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دسته بندی : گوناگون ،

فرمت فایل:  ورد ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

 


 قسمتی از محتوای متن ...

تعداد صفحات : 36 صفحه

نام خلیج فارس در برخى از اسناد تاریخى چکیده:در قرنهاى اخیر، گاه از نام خلیج عربى یا عرب، براى اشاره به خلیج فارس استفاده شده است; گرچه این کاربرد اندک است، ولى این شبهه و تردید را پدید مى‏آورد که، نام این خلیج، خلیج فارس نیست، بلکه عربى یا عرب است! یا این که، کاربرد نام خلیج عربى یا عرب، در مقاطعى از تاریخ معمول بوده است! مقاله حاضر، در پاسخ به این دو شبهه، مرورى دارد بر شواهد تاریخى به کارگیرى اصطلاح خلیج فارس براى دریایى که بین ایران و کشورهاى حاشیه جنوبى این دریا، واقع شده است .
مقدمهاطلاق نام خلیج فارس بر آبراه هلالى شکل بین ایران و شبه جزیره عربستان، (2) از قدمت تاریخى برخوردار است، اما پس از ورود پرتغالیها (3) به منطقه و سقوط و اشغال تنگه هرمز و بخشى از کشور ایران، زمینه تحریف نام خلیج فارس به خلیج عربى بر اساس «سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن .
» فراهم شد .
اعراب نیز به دلایل مختلف، بویژه تضاد دیرینه با ایران، گاه نام خلیج عربى را به‏جاى خلیج فارس به کار برده‏اند، در حالى که در اسناد و مدارک معتبر سازمان ملل متحد، موافقتهاى منطقه‏اى و بین‏المللى و همچنین، در کتابها و نقشه‏هاى جغرافیایى قدیم و جدید، همواره از این آبراه، به عنوان خلیج فارس نام برده شده است .
(4) ایرانیان و نام خلیج فارستاریخ به‏کارگیرى دو واژه خلیج پارس و خلیج فارس به زمان هخامنشیان (5) که از سال 550 تا سال 320 قبل از میلاد مى‏زیسته‏اند، مى‏رسد .
کشف کتیبه‏اى از داریوش اول، پادشاه مقتدر هخامنشى به هنگام حفر کانال سوئز (6) که عبارت «دریایى که از پارس سر مى‏گیرد .
» بر آن نوشته شده، مؤید قدمت استعمال دیرینه دو واژه مذکور است .
واژه دریاى پارس در دوره 426 ساله و بعد از آنان نیز، به ثبت رسیده است .
(8) در کتابهاى جغرافیایى سده‏هاى بعد هم، واژه دریاى پارس دیده مى‏شود; به‏طور مثال، در قرن سوم هجرى، یک جغرافى‏دان ایرانى به نام سهراب در کتاب عجائب الاقالیم السبعة الى نهایة العمارة (9) ، عبارت «دریاى پارس، دریاى بزرگى در جنوب است .
» را به‏کار برده است .
در همین قرن، احمد بن خرداد، مشهور به خراسانى، در کتاب المسالک و الممالک، محل ریزش و پیوند رودخانه‏هاى منطقه را دریاى فارس دانسته است .
(10)یک قرن بعد، محمد الفارسى الاصطخرى معروف به الکرخى در کتاب مسالک‏الممالک، دریاى پارس را بزرگترین، و از نظر پهنا، عظیمترین دریا دانسته، و سپس به شرح دریاى پارس و تعیین حدود آن پرداخته و آن را تنها معدن مروا

  متن بالا فقط تکه هایی از محتوی متن مقاله میباشد که به صورت نمونه در این صفحه درج شدهاست.شما بعد از پرداخت آنلاین ،فایل را فورا دانلود نمایید 

 


  لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود مقاله :  توجه فرمایید.

  • در این مطلب،محتوی متن اولیه قرار داده شده است.
  • به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در ورد وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.
  • پس از پرداخت هزینه ،ارسال آنی مقاله یا تحقیق مورد نظر خرید شده ، به ادرس ایمیل شما و لینک دانلود فایل برای شما نمایش داده خواهد شد.
  • در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون بالا ،دلیل آن کپی کردن این مطالب از داخل متن میباشد ودر فایل اصلی این ورد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد.
  • در صورتی که محتوی متن ورد داری جدول و یا عکس باشند در متون ورد قرار نخواهند گرفت.
  • هدف اصلی فروشگاه ، کمک به سیستم آموزشی میباشد.
    • توجه فرمایید که قیمت تحقیق و مقاله های این فروشگاه کمتر از 5000 تومان میباشد (به علت  اینکه بانک ها کمتر از 5تومان را انتقال نمیدهند) باید از کارت هایی استفاده نمایید که بتوان کمتر از مبلغ ذکر شده را پرداخت نمود.. در صورتی که نتوانستید پرداخت نمایید با پشتیبانی در تماس باشید،تا شمارا راهنمایی نمایند...

دانلود فایل   پرداخت آنلاین 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره نام خلیج فارس در برخى از اسناد تاریخى
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.