یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

احادیث اهمیت علم و تربیت

اختصاصی از یاری فایل احادیث اهمیت علم و تربیت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 21

 

مقدمه :

آدمی زمانی به سعادت و کمال می رسد که در پرتو دانش و آگاهی ، مسائل و مشکلات خود را بشناسد و برای حل این مشکلات و رفع نادانی ها احتیاج به استفاده از تجارب رفتاری ، «الگوهای برتر» دارد بهترین الگو و سرمشق ما مسلمانان سخنان و سیره ی به جا مانده از رسول اکرم و اهل بیت گرامی ایشان است . ما این رفتار و سیره را جز در احادیث و سیره به جا مانده از ایشان در کتب حدیث نمی توانیم پیدا کنیم .

احادیث ارائه شده در این جزوه برگرفته از کتاب الحدیث 2 ( روایات تربیتی از مکتب اهل بیت چاپ دفتر نشر و فرهنگ اسلامی می باشد ) .

امید است که همه ما بتوانیم در سایه سار این احادیث رفتار خود را آنگونه اصلاح کنیم که لااقل به درجاتی از مدارج ایمان نائل آییم .

چنانکه امام باقر (ع) فرموده است : « وَ بالدِرایاتِ للروایات یَعملُوا المُؤمِنُ اِلی اَقصی دَرَجاتِ الایمان » ( بحار 1 ، صفحه 118 )

پیروان اسلام در پرتو معرفت واقعی و درک حقایق علمی روایات ، می توانند به عالیترین مدارج ایمان نائل شوند . ( جلد 1 ص 365 )

احادیثی چند در باب تربیت :

اهمیت فراگیری علم :

عَن عَلیَّ عَلَیهِ السَّلام : قال عَلَیکُم بالعِلمَ وَالاَدَبِ فَانَّ العالِم یَکرُمُ و ِان لَم یَنتَسِب وَ یَکرُمُ وَ اِن کانَ فَقیراً وَ یَکرُمُ وَ اِن کانَ حَدَثاً .

علی علیه السّلام فرموده است : در علم و ادب بکوشید چه آنکه عالم ، عزیز و گرانقدر است ، اگر چه به خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر و بی بضاعت باشد و اگر چه جوان باشد . ( شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ص 332 )

قال علی علیه السّلام : کُلَّما زادَ عِلمُ الرَّجُلِ زادَ عِنایَتَهُ بِنَفسِه و بَذَل فی ریاضَتَها و صَلاحِها جُهدَهُ . ( غرور الحکم ص 384 )

علی علیه السّلام فرموده است : بهر نسبت که دانش آدمی زیادتر می شود توجه خود را به نفس خویش افزون می کند و برای نیل به سعادت و صلاح ، سعی و کوشش خود را به کار می اندازد .

در اهمیت عمل به علم :

قال رسول الله (ص) : اللعُلَماءُ عالِمان: عالِمٌ عَمَلَ بعِلمِهِ فَهُوَ ناجِ وَ عالِمٌ تارِکٌ لِعِلمِه فَقَد هَلَکَ . ( الاخبار ص 192 )

رسول مکرم می فرمود: به مردان عالم و درس خوانده دو قسمند : اول عالمی که به علم خود عمل می کند ، برای او نجات و رستگاری است ، دیگر عالمی که عملاً از دانش خود پیروی نمی نماید ، او در هلاکت و بدبختی است .

و عن رسول الله (ص): اَشَدُّ النّاس عذاباً فیِ القیامَهِ عالِمٌ لَم یَعمَل بعِلمِهِ و لَم یَنفَعهُ عِلمِهِ ( مجموعه ورّا جلد 1 ص 220 )

شدیدترین عذاب در قیامت برای عالمی است که به علمش عمل ننموده و دانشش او را بهره مند کرده باشد .

در اهیمت تعلیم و تعلّم :

قال علی علیه السّلام : یا مَحشَر الفِتیانِ حَصِّنوُا اَعرافَکُم بِالاَدَبِ وَ دینکُم بِالعِلمِ . ( تاریخ یعقوبی ، ص 152 )

علی علیه السّلام فرموده است : ای گروه جوانان ، شرف انسانی و سجایای اخلاقی خود را با ادب آموزی و تربیت محافظت نمائید و سرمایه گرانبهای دین خویشتن را با نیروی علم و دانش از دستبرد ناپاکان و خطرات گوناگون بر کنار نگاه دارید .

عَن اَبی عبدالله عَلَیه السّلام قال : لَستَ اُحِبُّ اَن اَرَی النابَّ مِنکُم الاعادیاً فِی حالَین : اِمّا عالماً ، اَو مُتَعَلَّماً فَاِن لَم یفعَل فَرَّطَ ضَیَّعَ فَاِن ضَیَعَ اَیمَ وَ اِن اَیمَ سَکَنَ النّارَ .

حضرت صادق علیه السّلام می فرمود : دوست ندارم جوانی از شما را ببینم مگر آنکه صبح کند و رفت و امدش در یکی از این دو حالت باشد : یا عالِم یا محصّل ، کسی که چنین نباشد در انجام وظیفه ، تضییع حق انسانیت است و چنین تضییعی گناه است و جایگاه گناهکار در آتش خواهد بود . ( بحار جلد 1 ص 55 )

پرسش و علم :

عَن عَلَیَّ بن موسَی الرِّضا علیه السّلام قالَ : العِلمُ خَزائِنُ و مفاتِحُهُ السُّئوالُ :

حضرت رضا علیه السّلام فرمود : علم گنجینه های کمال است و کلیدهای آن گنجینه ها پرسش کردن است .

بپرس آنچه ندانی که ذلّ پرسیدن دلیل راه تو باشد به --- دانایی ( -- اخبار الرضا باب 30)

عَن الحَسَن بنُ عَلَیّ علیه السّلام :

اَنَّهُ دَعا بَنیهِ وَ بَنَی اخیهِ فَقالَ : اِنَّکِم صِفاهِ قَوم وَ یوشکُ اَن تَکُونُوا کبار قَومِ آخَرینَ فَتعَلَّموا العِلم فَمَن لَم یَستَطِع مِنکُم اَن یَحفَظَهُ فَلیَلَتبهُ وَلیَضعَهُ فی بَیتِهِ .

حضرت مجتبی علیه السلام روزی فرزندان خود و فرزندان برادر خود را دعوت کرد و به انان فرمود : همه شما کودکان اجتماع امروز هستید و امید می رود که بزرگان اجتماع فردا باشید ، دانش بکوشید و در کسب علم کوشش کنید و هر


دانلود با لینک مستقیم


احادیث اهمیت علم و تربیت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.