یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ویژگی‌های یک معلم در دوره‌ی آموزشی ابتدایی

اختصاصی از یاری فایل ویژگی‌های یک معلم در دوره‌ی آموزشی ابتدایی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 23

 

ویژگی‌های یک معلم در دوره‌ی آموزشی ابتدایی

1-  اولین عنصر یا ویژگی علاقه‌مندی به شغل معلم است که در غیر این‌صورت این‌کار، کاری مشقت بار خواهد بود. علاقه‌مندی سبب احساس موفقیت و در نتیجه پیشرفت خواهد بود.

2-  ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان . در واقع یکی از مهارت‌های اساسی یک فرد برای احراز شغل معلمی در دوره‌ی آموزشی ابتدایی مهارت برقراری ارتباط با دیگران است. معلم باید بتواند با دانش‌آموزانش در درجه‌ی اول و سپس با محیط خود ارتباط مؤثر برقرار کند.

3-  درک حقیقتی به نام تفاوت‌های فردی دانش‌‌آموزان و به رسمیت شناختن آن در کار معلمی بسیار مهم و راهگشاست و سبب توجه به نیازهای گوناگون دانش‌آموزان می‌شود و معلم می‌تواند استعدادهای گوناگون بچه‌ها کشف و درک کند و آن‌ها را به درستی در مسیررشد و تعالی قرار دهد.

4-  معلم‌های خلاق موفق‌ترند. خلاقیت در کار معلمی معجزه می‌کند.

5-  اطلاعات به روز از رشته‌ی مورد تدریس و کسب آگاهی از تغییرات برنامه‌ی درسی معلم را تواناتر می‌سازد. لذا کنجکاوی که محرک اصلی چنین ویژگی است برای یک معلم موهبتی الهی است. کنجکاوی سبب رشد معلم در مهارت‌های تدریس و سایر مهارت‌های شغل معلمی می‌شود. کنجکاوی سبب می‌شود تا معلم بتواند زمینه‌ی پرسش‌گری را در فضای یاد دهی- در یادگیری دامن بزند.

6-  تعلیم و تربیت آدمی، در بستر زمان معنا مفهوم پیدا می‌کند و عینیت می‌یابد. از ویژگی‌های یک معلم در دوره‌ی آموزشی ابتدایی صبر و بردباری است. معلمان صبور وبرباری بهتر نتیجه می‌گیرد.

7-  معلمان با نشاط فضایی سرشار از شادی و شور و شوق یادگیری را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند. این نشاط چه در ظاهر معلم و چه در رفتار باید نمود داشته باشد.

و نکته‌ی آخر این که شرافت و حیثیت معلم را نباید به بازی گرفت. تأمین حداقل معیشیت بدون دغدغه بسترساز فعالیت‌های یک معلم موفق است. آیا براستی چنین توقعی دور از انتظار است؟

 

 

      جدول برنامه درسی دوره ی آموزش ابتدایی ایران

 

ردیف

مواددرسی

پایهاول

پایهدوم

پایهسوم

پایهچهارم

پایهپنجم

ملاحظات

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

قرآن

تعلیمات دینی

انشاء فارسی

املاء فارسی

قرائت فارسی(خواندن و درک مطلب و دستورزبان فارسی)

مطالعات اجتماعی

ریاضیات

علوم تجربی وبهداشت

هنر(تقاشی، خوشنویسی وکاردستی)

ورزش

1

-

-

11ساعت

-

5

3

2

3

2

2

2

3

3

-

5

3

2

2

2

2

2

2

4

3

4

3 *

2*

2

2

2

2

2

3

3 **

4

3

3**

2

2

2

2

2

3

3**

4

3

2 **

2

جمع

24

24

24

24

24

*دروس علوم تجربی و بهداشت و هنر در پایهسوم مجموعاً در هفته 4 ساعت ارائه خواهد شد.(یک هفته-یک هنر، سه جلسه علوم تجربی وهفته‌‌ی دیگر دو‌جلسه علوم تجربی)

**دروس مطلعات اجتماعی و هنردر پایه های چهارم و پنجم مجموعاً در هفته چهار ساعت ارائه خواهد شد ( یک هفته ـ یکجلسه هنر و سه جلسه مطالعات اجتماعی، هفته دیگر دو جلسه هنر و دو جلسه مطالعاتاجتماعی ).

 

·  اگر فرض را بر این بگذاریم که هر تصویر هر سال می تواند بهتر باشد و منجر به رشد و تعالی کتاب های درسی شود. ضرورت بازنگری مشخص می شود.

***

·  یک تصویر نباید حتی از حیطه ظاهری و کارآرایی های خود عدول کرده و جلوتر از متن پیش برود. زیرا باعث درو شدن مفهوم آموزشی متن برای مخاطب می شود.

***

·  گاهی باید تصاویر یک کتاب را تغییر داد. اگر این تغییر بدلیل نداشتن کارکرد باشد و تصویر از عیوب مختلف رنج ببرد. این تغییر نشان از عیب آن کار دارد.

***

·  450 ساعت وقت برای گفت و گو با تصویرگران کردم، تا در آن ها نسبت به کاری که انجام می دهندایجاد علاقه نمائیم. می خواستم باور کنند کارشان از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است وبعد مشغول شوند.

***

چندی قبل کتاب های سال های اول و دوم دبستان را جهت تصویرگری در قالب یک پروژه به او سفارش دادند. مدیریت هنری کار را هم برعهده اش گذاشتند تا از سال ها تجربه اش و آموخته هایش در این عرصه بهره جوید و محصولی ارزشمند را ارائه دهد. این حرکت با اولین جشنواره تصویرسازی کتاب های درسی در ایران همزمان شد. او می دانست که این جشنواره دستاوردهای متعددی دارد. یکی از محاسن جشنواره معرفی تصویرگران جوان به جامعه است. بر آن شد تا از این منابع انسانی در پروژه ای بهره جوید. ابتدا با 50 تصویرگر شروع کرد. مدت چهارماه تست های کارشناسی را انجام داد و افراد را از لحاظ سبک وسیاق کار و موضوعی که توان اجرا در آن دارند به محک تجربه آزمود. حدود 30 نفر ماندند و تعامل و گفت وگو آغاز شد. طرح ها و اتودهای گوناگونی عرضه کردند. باز از این جمع 10 نفر کنار رفتند. کار با بقیه افراد پی گرفته شد. کاری که تا امروز هم ادامه دارد، مهر 83 کلید خورد. همه منتظرند تا محصول این کارگروهی را رو ی میز های مدرسه و داخل کیف بچه ها مشاهده کنند.

برای آشنائی با این پروژه و فراز و فرود آن تا امروز به دیدار محمد حسین تهرانی رفتیم. او مدیر هنری و مسئول این کار بزرگ است. نامش برای اهالی تصویرگری و تصویرسازی کتاب درسی آشناست. متولد 1339 و فارغ التحصیل نقاشی از دانشگاه هنر است. کتاب های متعددی در آموزش وپرورش ما آراسته به طرح ها، تصاویر و آثار هنری اوست. با هم این گفت و گورا می خوانیم.

 

§  مدیریت هنری این پروژه بر عهده شماست. از این پروژه برایمان بیشتر بگوئید ؟

ــ ابتدا باید عرض کنم که یک مدیر هنری از نظر علمی و کارشناسانه فراتر از یک سفارش دهنده است و حتی از یک هماهنگ کننده گسترده تر عمل می کند. شناساندن متن و درک مفاهیم آموزشی در تصویر و تصویرگری به عنوان یک جریان سازی بر عهده مدیر هنری است.

بر اساس صحبت های انجام شده وقتی این خلاء احساس شد که تولید یک کتاب درسی با توجه به استانداردهای علمی و کارشناسانه، نتیجه یک روند سازمان یافته و بهینه می باشد، مجموعه من به سمت و سوئی کشیده شد که در برخورد با تصویرگران و صحبت از زمینه های فنی کار از یک حالت اجتماعی به سوی فضاهای آموزشی کشانده شود. به ضرورت دیده شد که خلاء های مختلف از جمله خلاء های آموزشی در سطح دانشگاهی را نیز می بایست در مورد تصویرگران پر می کردم. حتی باید نگاه حرفه ای تصویرگری کتاب کودک را در تعامل و صحبت با افراد به آنان می شناساندم. باید افراد درمی یافتند که کتاب درسی تریبون نمایش آثار حرف تصویرگر نیست، بلکه تصویرگر با توجه به استانداردهای شناخته شده و ناشناخته فضاهای آموزشی ما باید با حساسیت و درایت بسیار به خلق آثار بپردازد. مشکل بزرگ من در انجام این پروژه ایجاد فرهنگ سازی کتاب درسی بوده و هست.

§  شما امروز پروژه ای را پذیرفته اید که پیش از این محصول کار خودتان بود وچرا دوباره این تصویرسازی را انجام می دهید ؟ در واقع شما مشغول بازسازی تصاویری هستید که دیروز خودتان خالق آن بوده اید ؟

ــ کتاب های را که آن روز تصویرسازی کردیم در شرایط خودش کاملا کاربردی بود. بازخوردهای تحقیقی که به ما رسید نشان از مناسب بودن آن داشت. ولی اگر فرض را براین بگذاریم که هر تصویر هر سال می تواند بهتر باشد و منجر به رشد و تعالی کتاب های درسی شود ضرورت بازنکری مشخص می شود. البته بازنگری به مفهوم این نیست که شاید تصاویر قبلی مشکل داشته است، بلکه می توان از این زاویه نگاه کرد که شاید انتظارات ما از پیشرفت و بهتر شدن و حرکت به سوی تعالی باعث می شود تا خودمان نسبت به کارهای دیروز راضی نشده و دنبال ارائه کارهای بهتر هستیم. با شناختی که از توانائی های خود پیدا کرده ایم می دانیم که قادر به خلق آثار تازه تری می باشیم. کتاب هایی که کار شد به جراًت بهتر از کتاب های قبل خود بود. صد در صد می توان گفت کتاب های آینده از کتاب های امروز ما با همه حساسیت و دقتی که بخرج می دهیم بهتر خواهد بود.


دانلود با لینک مستقیم


ویژگی‌های یک معلم در دوره‌ی آموزشی ابتدایی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.