یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره انواع شخصیت

اختصاصی از یاری فایل دانلود مقاله کامل درباره انواع شخصیت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

انواع شخصیت

برخی از افراد جامعه از شغلی که دارند ناراضی اند و همواره از انتخاب خود، احساس پشیمانی می کنند و نمی توانند وظایف شغلی خود را به صورت اثربخش در سازمان انجام دهند و سازمان ها نیز که این افراد را برای انجام کارهای سازمان استخدام کرده اند، با شکست مواجه شده و یا در تحقق اهداف سازمانی با مشکل مواجه می شوند.

تحقیقات گوناگون در زمینه ویژگی های شخصیتی و موفقیت شغلی نشان داده است که ویژگی های شخصیتی با عملکرد شغلی همبستگی دارند و همسو نبودن ویژگی های شخصیت افراد با شغلی که دارند، باعث شکست افراد در انجام دادن اثربخش وظایف شغلی اشان می شود.

امروزه ثابت شده است که افراد جامعه تمایل دارند شغلی را انتخاب کنند که با شخصیت آنان، همخوانی داشته باشد. اگر فردی قادر باشد شغل و حرفه ای را انتخاب کند که با شخصیت وی همسویی داشته باشد، احتمال اینکه در کار خود خوشحال باشد و به کارش نیز برای مدتی طولانی ادامه دهد، بیشتر است.

در این نوشتار سعی داریم به همبستگی ویژگی های شخصیتی با عملکرد شغلی بپردازیم، بنابراین در ابتدا تعریفی از شخصیت ارایه می نماییم. سپس به صفات اصلی که در شکل دهی شخصیت افراد نقش دارند، و صفاتی کلیدی شخصیتی که در انتخاب شغل باید مدنظر قرار گیرند اشاره ای کوتاه خواهیم کرد و در پایان به الگویی برای انتخاب شغل با توجه به نوع سنخ شخصیتی، خواهیم پرداخت.

تعریف شخصیت

از نظر اجتماعی، شخصیت بر اساس نقشی که فرد در جامعه بازی می کند، ترسیم می شود؛ یعنی، شخصیت اجتماعی که فرد به اجتماع خود ارایه می دهد یا جامعه بر اساس آن، او را ارزیابی می کند.

شخصیت تعاریفی دیگری نیز دارد از جمله:

به کیفیات با ثبات شخص که در چگونگی رفتار وی در موقعیتهای بسیار متنوع تجلی می کند، شخصیت گفته می شود.

شخصیت مفهومی است که اجازه می دهد پیش بینی کنیم آدمی در اوضاع و احوال معین، چه رفتاری خواهد داشت.

شخصیت عبارت از مجموع صفات جسمانی، عقلانی، هیجانی و ارادی فرد و تعامل با این عوامل است که به وسیله ظاهر، رفتار، عادت و روابط با دیگران، آشکار می شود.

به مجموعه ای سازمان یافته و واحد متشکلی از خصوصیات نسبتاً ثابت و مداوم که مجموعاً یک شخص را از شخص یا اشخاص دیگر متمایز می سازد، شخصیت گفته می شود.

سبکهای ویژه ای که هر فرد در فکر کردن و رفتار کردن دارد، شخصیت نام دارد. به عبارت دیگر، نحوه خاص فکر کردن و رفتار کردن هر فرد منعکس کننده شخصیت وی می باشد.

پنج صفت شخصیتی مهم

بسیاری از روانشناسان معتقدند که ساخت اصلی شخصیت آدمی به وسیله پنج صفت کلی، نشان داده می شود که عبارتند از:

1. برونگرایی:

صفات همراه این عامل شخصیتی عبارت اند از: اجتماعی، جمع گرا، با جرأت، سرو زبان دار و فعال بودن. با توجه به صفاتی که برشمردیم می توان به افراد خونگرم «برونگرا» و به افراد خجالتی « درونگرا» گفت.

از آنجا که لازمه کار مدیریت و فروشندگی، تعامل عمیق با مردم است، «برونگرایی» با موفقیت مدیران و نمایندگان فروش همبستگی دارد؛ یعنی افراد «برونگرا» می توانند مدیران و نمایندگان فروش موفقی باشند.

2. ثبات هیجانی:

صفات همراه این عامل عبارت اند از: عاری بودن از اضطراب، افسردگی، خشم، پرخاشگری، خجالت زدگی، دستپاچگی، نگرانی، هیجان های تند و در مقابل، آرام، متین ، مودب، شاد، خوشرو، و خوش برخورد بودن.

معمولاً به شخصی که ثبات هیجانی او کم است، «روان نژند» یا غیربرخوردار از ثبات هیجانی، گفته می شود.

3.خوشایندی:

شخص خوشایند یا مطلوب، رفتاری دوستانه و همکارانه دارد. صفات شخصیتی همراه با عامل خوشایند یا مطلوب بودن عبارت اند از: مودب و با نزاکت، قابل انعطاف، قابل اعتماد، خوش فطرت، همکار، بخشنده، رقیق القلب و متحمل بودن.

4. وظیفه شناسی/ باوجدان بودن:

قابل اتکاء بودن از جمله خصوصیات برتر شخص وظیفه شناس و با وجدان است. صفاتی که با عامل وظیفه شناسی( باوجدان بودن)، همراه هستند، عبارت اند از: سنجیده، دقیق، مسئول و منظم بودن، برنامه داشتن، پرکار بودن، علاقمند بودن به پیشرفت و پشتکار داشتن.

ذکر این نکته نیز مهم است که وظیفه شناسی یا با وجدان بودن برای تصدی بسیاری از مشاغل، واجد اهمیت است.

5.صداقت برای تجربه کردن:

افرادی که نمره آنان در این عامل بالاست، از نیروی عقلانی و خردمندی قابل توجهی برخوردار هستند. صفات شخصیتی که معمولاً همراه این عامل هستند عبارتند از: تخیلی و خلاق، بافرهنگ، کنجکاو، متکبر، فهمیده و روشنفکر، باهوش و از حیث هنری نیز حساس بودن.

صفات شخصیتی کلیدی برای انتخاب شغل

برخی از صفات شخصیتی هستند که در انتخاب یک شغل، نقشی مهمی ایفا می کنند و موفقیت در آن شغل را به همراه دارند. از جمله این صفات عبارتند از:

مرجع کنترل

شخصیت افراد جامعه به گونه ای است که برخی از آنها اعتقاد دارند که آنها مسئول پاداشها و تنبیهاتی هستند که دریافت می کنند، در حالی که عده دیگری علت یا دلیل آنچه را که برایشان پیش می آید فقط بخت، اقبال یا سرنوشت می دانند.

افرادی که مرجع کنترل شان «درونی» است معتقدند که می توان سرنوشت را به میزان قابل توجهی در کنترل خود داشت. اما کسانی که مرجع کنترلشان «برونی» است اعتقاد دارند که نیروهای خارجی (خارج از وجود آنان) سرنوشت شان را کنترل می کند.

به طورکلی، افرادی که مرجع کنترلشان درونی است، در حرفه های فنی و مشاغل مدیریتی بهتر عمل می کنند. برای مثال، نماینده فروشی که مرجع کنترل او درونی است، حتی در شرایطی که بازار تجارت خوب نباشد، خود را مسئول می داند سهمی از بازار فروش را به عهده داشته باشد. از طرف دیگر، افرادی که مرجع کنترل آنان


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره انواع شخصیت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.