یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

انسان و حیوان

اختصاصی از یاری فایل انسان و حیوان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 14

 

انسان و حیوان

انسان ، خود نوعی حیوان است ، از این رو با دیگر جانداران مشترکات بسیار دارد ؛ اما یم سلسله تفاوتها با هم جنسان خود دارد که او را از جانداران دیگر متمـایز ساختـه و به او مزیـت و تعالی بخشیده و او را بی رقیب ساخته است .

تفـاوت عمده و اساسی انسان با دیگر جانداران که ملاک « انسانیت » او است و منشأ چیزی به نام تمـدن و فرهنگ انسانی گردیده است در دو ناحیه است : بینشها و گرایشها .

جانداران عموماً از این مزیت بهره مندند که خود را و جهان خارج را درک می کنند و بدانها آگاهند و در پرتو ان آگاهیها و شناختها برای رسیدن به خواسته ها و مطلوبهای خود تلاش می نمایند .

انسان نیز ، مانند جانداران دیگر یک سلسله خواسته ها و مطلوبها دارد و در پرتو آگاهیها و شناختهای خویش برای رسیدن به آن خواسته ها و مطلوبها در تلاش است . تفاوتش با سایر جانداران در شعاع و وسعت و گستردگی آگاهیها و شناختها ، و از نظر تعالی سطح خواسته ها و مطلوبها است .

اینست آنچه به انسان مزیت و تعالی بخشیده و او را از سایر جانداران جدا ساخته است .

شعاع آگاهی و سطح خواسته حیوان

آگاهی حیوان از جهان تنها به وسیله حواس ظاهره است . از اینرو سطحی و ظاهری است ، به درون و روابط درونی اشیاء نفوذ نمیفکند . ثانیاً فردی و جزئی است، از کلیت و عمومیت بر خوردار نیست . ثالثاً منطقه ای است ، محدود به محیط زیست حیوان است و به خارج محیط زیست او راه پیدا نمی کند . رابعاً حالی است یعنی بسته به زمان حال است ، از گذشته و آینده بریده است . حیوان نه از تاریخ خود یا جهان آگاه است نه درباره آینده می اندیشد و نه تلاشش به آینده تعلق دارد .

حیوان از نظر آگاهی ، هرگز از چهارچوب ظواهر ، فردیت و جزئیت ، محیط زیست ، زمان حال خارج نمی‏گردد . در این چهار زندان برای همیشه محبوس است و اگر احیاناً خارج شود نه آگاهانه و از روی شعور و انتخاب است ، بلکه تحت تسخیر اجباری طبیعت و به صورت غریزه و ناآگاهانه و غیرشاعرانه است .

سطح خواسته‏ها و مطلوبهای حیوان ، مانند شعاع شناخت و آگاهیش از جهان در محدوده ای خاص است . اولاً مادی است ، از حدود خوردن و آشامیدن و خوابیدن و بازی کردن و خانه و لانه گرفتن و استفاده از جنس مخالف بالاتر نمی رود ، برای حیوان خواسته‏ و مطلوب معنوی ، ارزش اخلاقی و غیره مطرح نیست . ثانیاً شخصی و فردی است ، مربوط است به خودش و حداکثر به جفت و فرزندش ، ثالثاً منطقه ای است،مربوط است به محیط زیست خودش . رابعاً حالی است و به زمان حال تعلق دارد.

یعنی همان محدودیتهایی که بعد ادراکی وجود حیوان دارد ، بعد خواهشها و گرایشهای وجودش دارد . حیوان از این نظر نیز در محدوده خاصی زندانی است .

حیوان اگر هدفی را تعقیب کند و به سوی غایتی حرکت کند که از این محدوده خارج باشد ، مثلاً به نوع تعلق داشته باشد نه به فرد ، به آینده تعلق داشته باشد نه به حال مانند آنچه در بعضی حیوانات اجتماعی از قبیل زنبور عسل مشاهده می شود ـ ناآگاهانه و به حکم غریزه و فرمان مستقیم نیروئی است که او را آفریده و جهان را تدبیر می‏کند .

شعاع آگاهی و سطح خواستة انسان

قلمرو انسان چه در ناحیه آگاهیها و بینشها و شناختها و چه در ناحیه خواسته ها و مطلوبها بسی وسیعتر و گسترده تر و متعالی تر است .

آگاهی انسان و شناخت او ، از ظواهر اشیاء و پدیده ها عبور می‏کند و تا درون ذات و ماهیت آنها ، و روابط و وابستگیهای آنها و ضرورتهای حاکم بر آنها نفوذ می نماید ، آگاهی انسان نه در محدوده منطقه و مکان زندانی می ماند و نه زنجیره زمان آن را در قید و بند نگه می‏دارد ، هم مکان را در می نوردد و هم زمان را ، از اینرو هم به ماوراء محیط زیست خویش آگاهی پیدا می‏کند تا آنجا که دست به شناخت کرات دیگر می یازد ، و هم برز گذشته و آینده خویش وقوف می یابد ، تاریخ گذشته خویش و جهان یعنی تاریخ زمین ، آسمان ، کوهها ، دریاها ، گیاهان و جانداران دیگر را کشف می‏کند و درباره آینده تا افقهای دوردست می اندیشد . بالاتر اینکه انسان اندیشه خویش را درباره بینهایتها و جاودانگیها به جولان می آورد و به برخی بینهایتها و جاودانگیها شناخت پیدا می‏کند . آدمی از شناخت فردیت و جزئیت پا فراتر می نهد ، قوانین کلی و حقایق عمومی و فراگیرنده جهان را کشف می‏کند و به این وسیله تسلط خویش را بر طبیعت مستقر می سازد .

انسان از نظر خواسته ها و مطلوبها نیز می تواند سطح والائی داشته باشد ، انسان موجودی است ارزشجو ، آرمان خواه و کمال مطلوب خواه . آرمانهایی را جستجو می کند که مادی و از نوع سود نیست ، آرمانهائی که تنها به خودش و


دانلود با لینک مستقیم


انسان و حیوان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.