یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد بررسی تاثیر آگهی های تجاری تلویزیون بر الگوی مصرف خانواده در شهرستان زاهدان

اختصاصی از یاری فایل تحقیق در مورد بررسی تاثیر آگهی های تجاری تلویزیون بر الگوی مصرف خانواده در شهرستان زاهدان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 127

 

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه:

با توجه به نامگذاری سال 1388خورشیدی به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف که از سوی مقام معظم رهبری اطلاق گردید مطالعه در خصوص نوع و میزان مصرف در جامعه و عوامل موثر بر آن به عنوان یک ضرورت ، وجهه اخلاقی یافت و لازم گردید تا مطالعاتی هرچند مختصر در این زمینه صورت دهیم.

دلیل انجام آزمون در سطح شهر زاهدان ، موقعیت خاص این شهر به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این شهر است. زاهدان شهری است که در جنوب شرقی ایران و در مجاورت مرز پاکستان و نزدیک به مرز افغانستان واقع شده و از نظر برخورداری از امکانات شهری ، رفاهی و تفریحی همانند آنچه در سایر مراکز استانها دیده می شود بی بهره است. به همین دلیل مردمان این شهر افرادی وابسته تر به خانواده بوده و سنن و رسومات طایفه ای نیز بیشتر از سایر نقاط در آنها به چشم می خورد.

در این شهر ، به دلیل قرار گیری در شرقی ترین نقطه نصف النهاری ایران آفتاب پیشتر از همه شهرها طلوع کرده و بسیار زودتر از آنچه در پایتخت رخ می دهد غروب می نماید در نتیجه جمعیت آن شبهای به ظاهر طولانی تر داشته و فرصت بیشتری را در محیط خانگی و پای تلویزیون سپری می نمایند. در نتیجه اگر بخواهیم جایی برای تاثیر تلویزیون بر بینندگان بیابیم آن مکان قطعا زاهدان و شهرهای همجوار آن خواهد بود. مضاف بر اینکه اکثریت مردم این نواحی پس از اذان مغرب به منازل خود مراجعه می کنند و بازار در این ساعات عموما تعطیل است.

از ویژگیهای دیگر شهر زاهدان تفاوت های طبقاتی ناشی از گوناگونی درآمد، شغل ، فرهنگ ، زبان ، قومیت و مذهب (و حتی دین) در میان ساکنان این شهر است که موجب گردیده جامعه آماری انتخابی از تنوع قابل ملاحظه ای برخوردار باشد بدین منظور ضمن طرح پرسشنامه ای در خصوص تاثیر گذاری آگهیهای تجاری تلویزیون بر نوع انتخاب و مصرف گرایی افراد متغیرهایی از جنسیت ، تاهل ، سن ، سواد، شغل و درآمد توامان با مدت زمان تماشای تلویزیون به صورت تصادفی در میان سه منطقه متفاوت طبقاتی با فرض منطقه مرفه نشین ، منطقه افراد طبقه متوسط و منطقه فقیر نشین مورد بررسی قرار داده شد تا تاثیر تلویزیون و خاصه آگهی های تجاری بر فرهنگ مردم مختلف سنجش شود. در این بررسی هدف اصلی بر این سوال قرار گرفت که آیا آگهی های تجاری تلویزیون در نوع نگرش و عملکرد افراد در مصرف تاثیری دارد؟ و در کنارآن به بیان مسائل و مشکلاتی پرداختیم که از این تاثیر ناشی می شود .

بدیهی است که دستیابی به یک نتیجه واقعی و قابل استناد در هر تحقیقی نیازمند بهره گیری از روش ها و رابطه های علمی است تا آنچه حاصل می گردد از روایی و پایایی مناسبی برخوردار باشد.

بدین روی پس از طرح مساله و سوال های مربوط به آن، پرسشنامه جهت تایید در اختیار تنی چند از اساتید دانشگاهی قرار داده شد و نمونه پیش آزمون آن مورد بررسی قرار گرفت و پس از اطمینان از صحت پرسشنامه، جهت دستیابی به نتیجه اصلی به صورت گسترده تری به آزمون گذاشته شد . برای اثبات این روابط از نرم افزار SPSSو رابطه ضریب همبستگی با اطمینان 95% استفاده گردید که طی انجام و مشاهده خروجی این نرم افزار مشخص گردید رابطه معناداری میان مباحث فرهنگی و متغیر های موصوف با تاثیرگذاری آگهی های تلویزیون در ارائه مدها و مصرف گرایی ها از طریق نمایش کالا به واسطه هنرمندان و هنرپیشگانی که مورد علاقه مردم هستند وجود دارد. همچنین تلویزیون با اعتماد سازی در مردم به آنچه تبلیغ می نماید نقش موثری در نوع انتخاب و عملکرد افراد در هنگام خرید و یا سفارش کالا یا خدمات دارد.

این مجموعه نشان می دهد که چگونه قاطبه مردم علیرغم ابراز عدم تمایل به آگهی های تجاری تلویزیون، از تماشای آن احساس لذت و شادی نموده در جهت تهیه محصولات تبلیغ شده با یکدیگر رقابت نموده و با استفاده از آن در چشم هم آلان خود احساس غرور می نمایند.

انجام بررسی هایی از این قبیل که به مدت هشت ما به طول انجامید ، مسولین و مردم را در ارائه راهکارها و استفاده از روش های مناسب تر جهت ایجاد رفاه و مساوات اجتماعی یاری داده و روزنه های امیدی بر چشم‌انداز اقتصادی کشور خواهد گشود.

در انجام این مجموعه عزیزان دلسوزی مرا یاری دادند که امید است با سرانجام صحیح ، گوشه ای از زحماتشان را ادا کرده باشم.

مهدی محمدی خواه آستانه

زمستان 1388

طرح مسئله

تاثیر تلویزیون و بخصوص آگهی های تجاری آن بر الگوهای رفتاری جامعه یکی از مسائلی است که جامعه شناسان و اندیشمندان بسیاری به بررسی و مطالعه آن پرداخته و نتایج و مستندات قابل توجهی از آن استخراج نموده اند. در ایران تحقیقات ارزشمند دکتر پاینده و دکتر منصور صمدی و در خارج از کشور تلاشهای هیدتوشی کاتو،داگلاس بوید،دتیریش بروانگر،فدرستون،مک گیهان،مارانویل،ولن،گایگر و لزلی اسکلیر بیانگر اهمیت و ضرورتی است که این موضوع دارد.

در شرایط کنونی کشور که همه ساله تحریم های متنوعی از سوی اجانب و استکبار جهانی بر روابط تجاری اقتصادی کشور وضع می شود و با برقراری طرح هدفمند کردن یارانه ها که در دولت دهم آغاز گردیده است،مدیریت و ساماندهی رفتار مصرفی،جهت حفظ و بقای هر خانواده با شناخت عوامل موثر بر آن ضرورتی غیر قابل انکار است.

چنین شرایطی می طلبد که یک بررسی حتی اجمالی و مختصر بر روی چنین موضوعی در سطح شهر و در میان مردم انجام دهیم


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد بررسی تاثیر آگهی های تجاری تلویزیون بر الگوی مصرف خانواده در شهرستان زاهدان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.