یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله بلوغ

اختصاصی از یاری فایل دانلود مقاله بلوغ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله بلوغ


دانلود مقاله بلوغ

 

مشخصات این فایل
عنوان: بلوغ
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 41

این مقاله درمورد بلوغ می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله بلوغ می خوانید :

خلاصه
مرحله بلوغ، دوره ای از رشد است که در آن تغییر و تحولات روانی و جسمانی برای فرد بوجود می‌آید، به همین سبب آن را دوره‌ای «خاص» از زندگی قلمداد می‌کنند و اعتقاد همگان برآن است که علیرغم مسائل و مشکلاتی که این دوره از رشد برای نوجوانان و اطرافیانش بوجود می‌آورد ولی باید گفت دوره‌ای است که ثبات و تکوین شخصیت در این دوره صورت می‌گیرد.
عده‌ای، دوره بلوغ را با شگفتی می‌نگرد و عده‌ای دیگر نسبت به ان بی‌تفاوتند که در هر دو صورت مشکلات ناشی از تحولات این دوره حساس از رشد بیشتر شایان توجه می‌شود حال آنکه اگر، بلوغ را رویدادی طبیعی قلمداد کنیم که از مراحل اجتنباب ناپذیر رشد انسان است آنگاه به وضوح می‌بینیم دشواریهایی که برای والدین و نوجوانان بوجود می‌آید کاهش می‌یابد.
در مرحله بلوغ، از نظر جسمانی، رشد اعضاء بدن سریعتر می شود و چون تمام اندام‌ها و عضلات با یکدیگر بطور هماهنگ رشد نمی‌یابند نوجوان با یک عدم تعادل جسمانی روبرو می‌شود. و از مهمترین و بارزترین رویدد مرحله بلوغ، بیداری فعالیت جنسی در هر دو جنس پسر و دختر است. و نکته قابل توجه آن است که دخترها زودتر از پسرها به مرحله بلوغ می‌رسند و زودتر هم این مرحله را به پایان می‌رسانند.
از نظر روانی، مهمترین تحولاتی که در نوجوان رخ می‌دهد استقلال طلبی، دوست‌یابی، عصیان، انزواطلبی و همزیستی با گروه مسائل همسالان است. از سایر تحولات روانی این دوره می توان از اضطراب، بی خوابی، افسردگی و بی اشتهایی نام برد. جالب آنکه، شدت این تظاهرات زودگذر مرحله بلوغ در روستاها کمتر است و این امر، بدین علت است که نوجوان در روستا از فعالیت بدنی کافی برخوردار است و در شهرها، بویژه  شهرهای بزرگ و صنعتی این واکنش‌ها، با شدت بیشتری به چشم می‌خورد.
به علت تحولات عاطفی دوره بلوغ، نوجوانان مایل است که به تنهای و بدون کمک اطرافیان روش زندگی خویش را برگزیند و خود در هر امری تصمیم گیرنده باشد. و به همین جهت نسبت به امر و نهی‌های بزرگترها، بویژه پدر و مادر عصیان می‌ورزد که گاهی این مخالفت و سرپیچی آنقدر شدت یابد که نوجوان به «فرار» می‌اندیشد و از خانه و مدرسه می‌گریزد و ما شاهد بسیاری از اینگونه فرارها هستیم و می‌توانیم در صفحه حوادث روزنامه‌ها آنها را بیابیم.

موضوع مهم دیگری که در این مرحلة حساس از رشد برای نوجوان روی می‌دهد «احساس حقارت» است. نوجوانی که بیش ازحد از سوی والدین تحت نظارت و کنترل بوده و یا اینکه از سوی پدر و مادر طرد شده است، به هنگامی که مجبور است در گروه همسالان شرکت جوید به دلیل ضعفی که در خود احساس می‌‌کند خود را حقیر و بی‌کفایت می‌شمارد و از انجام کارهی گروهی عاجز است و در نتیجه حس استقلال طلبی که در این دوره دیده می‌شود و وی ارضاء نشده و نوجوان احساس یأس و شکست می‌کند، همچنین است هنگامی که نوجوان دچار بلوغ زودرس و یا دیررس شده است از احساس حقارت رنج می‌برد.
به دلیل ویژگیهای خاص بلوغ، بسیاری از بیماریهای روانی و انحرافات در مرحلة‌ بلوغ بارزتر به چشم می‌خورد که مهمترین آنها عبارتند از: افسردگی، اضطراب، بزهکاری، اختلالات شخصیت، همجنس‌بازی، استمناء (خود ارضایی)، که این موارد با هوشیاری و دلسوزی والدین و مربیان نوجوان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است.
در طرز برخورد سالم رضایت بخش والدین و مربیان با نوجوان اشاره به بردباری، صمیمیت دوستی و احترام شد و باید دانست که شخصیت در حال تکوین نوجوان نیاز به تجربه شکست‌ها و ناکامی‌ها دارد که باید والدین و مربیان به وی فرصت تجربه‌های ناکام کننده را بدهند و او را  راهنما باشند تا به نحو شایسته برشکست‌ها و محرومیت‌ها فایق آید.
اشاره‌ای به همکاری علو مختلف بمنظور مطالعة دروه بلوغ شد و بهرحال باید توجه داشت که برای درک اسرار نهفته مرحلة بلوغ، اطلاغ از یافته زیست‌شناسی، روان‌شناسی، پزشکی، مردم شناسی، جامعه‌شناسی و … هیچ یک به تنهایی کافیت نمی‌کند چرا که نظر زیست شناسان و پزشکان تنها به دگرگونی‌های جسمانی اشاره دارد. و روان‌شناسی و مردم‌شناسی که تنها براساس موضوعات علم خود به دوره بلوغ می‌نگرند، دربرگیرنده واقعیت‌های موجود و حقایق بلوغ نیست. بنابراین مساعدت و همکاری کلیه علومی که به به نوعی در ارتباط با مطالعه دوره بلوع هستند می‌تو‌اند حقایق این دوره را برما روشن گرداند.

بخشی از فهرست مطالب مقاله بلوغ

سن بلوغ
تحولات فیزیکی (بدنی)
تحولات روانی دوره بلوغ
زودرسی بلوغ
د: عوامل توارثی و ژنتیک.
بلوغ دیررس
تصورات باطل در مورد بلوغ
خلاصه

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بلوغ
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.