یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق شرکت ملی صنایع پتروشیمی

اختصاصی از یاری فایل دانلود تحقیق شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق شرکت ملی صنایع پتروشیمی


دانلود تحقیق شرکت ملی صنایع پتروشیمی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی وابسته به  وزارت  نفت دولت جمهوری اسلامی ایران  میباشد . این شرکت مسئولیت توسعه  هر عملیات در صنعت پتروشیمی کشور را بعهده دارد.      

دربدو تأسیس در سال 1343 هجری شمسی ،این شرکت فعالیت خود  رابا واحد کوچک تولیدی کود شیمیایی شیراز  آغاز نموده و در حال حاضر دومین تولید کننده و صادر کننده فرآورده های پتروشیمی در  خاورمیانه  میباشد و در  طول سالیان اخیر نه  تنها  با  افزایش  حجم و  گوناگونی محصولات  بلکه با پیشرفت در زمینه های تحقیقاتی و تکنولوژی بسوی خودکفایی گام نهاده است.

 مرحله پیدایش:

بهره برداری از واحد تولید کود شیمیایی شیراز در سال 1342

تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1342

 مرحله گسترش اولیه

توسعه صنعت در قالب سه برنامه عمرانی در سالهای 1342 تا 1365

تامین نیاز داخلی به کودهای شیمیایی ومواد پایه پتروشیمیایی و شیمیائی

احداث مجتمع های پتروشیمی متعدد از جمله بندرامام (ایران ـ ژاپن ) ، فارابی (ایران نیپون) ، خارک، پازارگاد ، کربن اهواز(ایران ) ،  رازی (شاهپور)و طرحهای توسعه پتروشیمی شیراز.

مرحله رکود:

 بازسازی مجتمع های آسیب دیده در جنگ در طی برنامه اول توسعه در سالهای 1368 تا 1373

  بهره برداری از برخی طرحهای اساسی شامل پتروشیمی اصفهان ، اراک و تکمیل مجتمع بندرامام :

  توسعه صادرات و خصوصی سازی وسود دهی در برنامه پنج ساله دوم در سالهای 1374 تا 1378

  افزایش تولید سالانه محصولات از 4/2 به 11 میلیون تن در سال با بهره برداری از طرحهای باقیمانده از برنامه پنجساله اول

 مرحله جهش و تثبیت:

سرآغازی برای جهانی شدن صنعت بر پایه تجربیات برنامه های اول و دوم در برنامه سوم توسعه :

  توسعه صادرات و ارتقاء صنعت در صادرات غیر نفتی

  گسترش خصوصی سازی و توجه خاص به تحقیق و توسعه

  استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود و ایجاد ظرفیتهای تولید جدید

تا این مقطع از برنامه سوم، علاوه بر بهره برداری از طرحهای MTBE و پارازایلین بندرامام ، پلیمرهای مهندسی و فازهای اول الفین ششم و آروماتیک سوم ، سایر طرحها نیز در مرحله پایانی نصب بوده و به تدریج در خط تولید قرار خواهند گرفت .

این درحالی است که برنامه بلند مدت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طریق اجرای برنامه های چهارم و پنجم برای دستیابی به فروش 20 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی هدف گذاری شده است . در این راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سالهای اخیر تمامی تلاش و همت خود را به کار بسته تا با دستیابی به موقعیت برتر و حداکثر استفاده از مزیتهای نسبی کشور حضوری موثر تر ، در منطقه و جهان بدست آورد . نماد چنین حضوری، تغییرات شاخص ها و متغیرهای اقتصادی بنگاه ، چون تولید ، صادرات سرمایه گذاری ، ارزش افزوده و سهم در تولید ملی ، مشارکتهای منطقه ای و گستردگی بازارهای هدف صادراتی در سه برنامه پنج ساله کشور بخصوص در برنامه سوم است ، که مهمترین پیش نیازهای برنامه های آتی توسعه پتروشیمی را فراهم می آورند.

چشم انداز

هدف بنیادی

ارزش های بنیادی

اهداف کیفی، سیاستها و خط مشی ها

استراتژی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران

تقویت بازاریابی، فروش و خدمات بعد از فروش

 برنامه چهارم توسعه کشور در حالی تدوین می شود که برنامه سوم توسعه پتروشیمی در نیمه راه خود  موفقیتهای با ارزشی را تجربه کرده است. با نگاهی گذرا به گذشته پتروشیمی و دستاوردهای آن،  می توان با سمت و سوی موفقیتها و مراحل توسعه این صنعت بیشتر آشنا گردید، مراحل توسعه این صنعت بدین گونه است :

مرحله پیدایش : 

 این  مرحله با احداث واحد کوچک تولید کود شیمیائی شیراز در سال 1343 آغاز شد

مرحله گسترش اولیه - با ایجاد مجتمع های پتروشیمی رازی، آبادان، کربن اهواز (ایران)، خارک، فارابی، بندرامام و طرحهای توسعه پتروشیمی شیراز آغاز شد. (سالهای57-1354  )

مرحله رکود:  

در این مرحله به علت آن که  بیشتر واحدهای صنعت پتروشیمی در مناطق جنگی و در معرض حملات دشمن قرار داشت، تولید به حداقل رسید و عملیات تکمیل احداث پتروشیمی بندرامام نیز متوقف شد. ولی تکمیل طرحهای نیمه تمام از جمله طرح گسترش شیراز ادامه داشت. (67-1357 ) .

مرحله تجدید حیات و بازسازی -  اجرای برنامه پنجساله اول  - زمان بازسازی، راه اندازی مجدد و اجرای طرحهای توسعه بود. در برنامه دوم اجرای طرحهای توسعه ای و افزایش تولید شدت گرفت و تولید در سال پایانی برنامه دوم ( 1378 ) به 12 میلیون تن رسید

 مرحله جهش و تثبیت ( برنامه سوم توسعه پتروشیمی )

 با عنایت به تلاش دوره های مورد اشاره،  برنامه پنجساله سوم توسعه پتروشیمی سرآغاز مرحله جدیدی گردید. در این دوره پتروشیمی به سمت استقرار در کلاس جهانی حرکت کرد. ویژگیهای متمایز این دوره صرفنظر از جهش و فزونی تولید، ارزش  تولیدات، ارتقاء جایگاه صنعت پتروشیمی در صادرات کالاهای غیرنفتی ،  ارتقاء جایگاه صنعت پتروشیمی در سهم اقتصاد ملی تا 68/1% در سال 81، ارتقاء نسبی جایگاه پتروشیمی ایران  در منطقه و جهان، پرداختن به مباحثی ساختاری بوده است که، بقای هر بنگاه اقتصادی بدان وابسته است

این مباحث ساختاری با تآکید بر“ توسعه برای زندگی بهتر“ از طریق  - تلاش آفرینش و بالندگی -  منجر به تهیه برنامه استراتژیک با همکاری اساتید دانشگاه شریف گردیده که محورهای آن شامل موارد زیر است :

توسعه تهاجمی با مقیاس اقتصادی جهانی و تمرکز در محل استقرار

احداث و واگذاری ظرفیت های تولیدی به بخش خصوصی جلب مشارکت شرکتهای خارجی در احداث واحدهای جدید برای اولین بار پس از انقلاب جذب، آموزش و رشد، نگهداری و بکارگیری نیروهای زبده

افزایش سرعت چرخش و بازدهی کل دارائی هاطراحی، استقرار، و به هنگام سازی نظام های جامع برنامه ریزی و کنترل و اطلاعاتی عملیاتی

بهبود و بهسازی نظام اجرائی طرحها

گسترش و تعمیق تحقیق و توسعه در جهت تسلط، بهبود و توسعه تکنولوژی های کلیدی

هماهنگی، همکاری و مشارکت با شرکتهای مشابه در منطقه

چشم انداز:

ارزش تولیدات پتروشیمی در سال 1394 حدود 26 میلیارد دلار خواهد بود که از آن میزان ، ارزش محصولات  قابل فروش در بازار به  بیش ددداز 20 میلیارد دلار خواهد رسید .

دستیابی به تولید 7/5 میلیون تن متانول در سال 1394 به ارزش حدود یک میلیارد دلار(معادل 18% ظرفیت کل جهان) و کسب سهمی برابر 20% از تجارت جهانیدستیابی به تولید 12 میلیون تن اتیلن در سال 1394دستیابی به تولید 10 میلیون تن پلیمر در سال 1394دستیابی به تولید 8/5 میلیون تن اوره در سال 1394دستیابی به تولید 4 میلیون تن آروماتیک UBTX  در سال  1394افزایش سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در کل مالکیت در صنعت پتروشیمی به حد 50%بدست آوردن بالاترین سهم در تولید متانول در جهان دستیابی به بالاترین سهم در خاور میانه در تولید اتیلن و اوره.

بدیهی است دستیابی به برنامه های پیش بینی شده ، با تامین خوراک های مورد نیاز واحد های پتروشیمی به شرح زیر از طرف سایر واحد های وزارت نفت و براساس برنامه میسر خواهد گردید:

تامین سالانه 10 میلیون تن اتان تامین روزانه 183 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تامین روزانه 315 هزار بشکه مایعات گازی تامین روزانه 400 هزار بشکه مایعات گازی.

هدف بنیادی:

هدف بنیادی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران “ توسعه برای زندگی بهتر “  است . ما هدف های مرحله ای استراتژی ها،

شامل 160 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق شرکت ملی صنایع پتروشیمی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.