یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله دگرگونیهای تصویری آثار گل و مرغ . از اسطوره تا پیدایی آثار گل و مرغ

اختصاصی از یاری فایل مقاله دگرگونیهای تصویری آثار گل و مرغ . از اسطوره تا پیدایی آثار گل و مرغ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله دگرگونیهای تصویری آثار گل و مرغ . از اسطوره تا پیدایی آثار گل و مرغ


مقاله دگرگونیهای تصویری آثار گل و مرغ . از اسطوره تا پیدایی آثار گل و مرغ

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:30

فهرست مطالب:
1.    دلایل انتخاب آثار گل و مرغ     .............2
2.    انگیزه و نقاشان شیوه گل و مرغ........................................................................................ 2
3.    جلوه های نمادین.............................................................................................................. 3
4.    پیشینه ی پرنده و مرغ در هنر ایران..................................................................................... 4
5.    ویژگی های آثار گل و مرغ.............................................................................................. 7
6.    رنگ مهر ( گل سرخ )..................................................................................................... 8
7.    سوسن آسمانی ( گل زنبق )............................................................................................. 10
8.    معنا و ریشه یابی واژه گل................................................................................................ 11
9.    معنا و ریشه یابی واژه مرغ............................................................................................... 12
10.    تاریخ پیدایی گل و مرغ در نگارگری ایران .................................................................... 13
11.    سیمرغ...........................................................................................................................  14
12.    رمز گل......................................................................................................................... 15
13.    رمز کوتاهی عمر گل..................................................................................................... 16
14.    رمز مرغ........................................................................................................................ 17
15.    رمز عنقا........................................................................................................................ 17
16.    ققنوس.......................................................................................................................... 17
17.    بلبل............................................................................................................................. 18
18.    هدهد – هما................................................................................................................ 18
19.    باغ بهشت و گل و بوته................................................................................................ 19
20.    جلوه های داستان سیمرغ در فرهنگ ایران.................................................................... 24
21.    جلوه های آرایشی و نمادین پرنده و مرغ مکتب بغداد................................................... 24
22.    (سخن پایانی ) ( نتیجه گیری ).....................................................................................  27
23.     منابع و مأخذ .............................................................................................................. 29

 

 

سؤال پژوهش :

آیا بنیاد و ریشه های در آثار نقاشی گل و مرغ ناشی از خاطره های قومی است ؟
سوال فرعی
1 – دلیل این ترکیب بندی خاص .
چرا از گل سرخ  -  زنیق  -  مرغ  -  استفاده شده است .
هدف : دگرگونیهای تصویری آثار گل و مرغ . از اسطوره تا پیدایی آثار گل و مرغ .


دلایل انتخاب آثار گل و مرغ یا گل بوته برای این پژوهش
در میان شاخه های گوناگون نقاشی ایرانی گل مرغ به دلایل زیر انتخاب شده است:
1 – با آنکه بسیار از آن نام برده می شود، به صورت جدی به آن پرداخته شده است .
2 – موضوع این آثار در نگاه اول ساده ، و فهم آن آسان به نظر می رسد.
3 – بار ادبی نام آنها ، این آثار در میان شعر و نقاشی ایران قرار داده است. بنابراین احتمال وجود  مفهوم هایی مشترک بین این دو هنر حس می شود.
4 – در هنر نقاشی ، گل و مرغ موضوع بین المللی است ، به دلیل آنکه هر فرهنگی به شیوه ی ویژه ای به آن پرداخته است اگر چه به سبک یا مکتبی از هنر نقاشی در آن فرهنگ تبدیل نشده است .
5 – در طول دو قرن و نیم بسیاری از نقاشان سرشناس یا گمنام ایرانی به نقاشی آن پرداخته اند.
6 – از مضمون آن ، نقشمایه های تزیینی ساخته اند  که قرن هاست همه جا حضور دارد .
7 – بر خلاف روال آثار شناخته شده نقاشی ایرانی در این آثار به روایت یا گزارشی اشاره شده نشده و در آنها به گونه ای روشن تنها به موضوع انتخاب شده برای نقاشی پرداخته شده است .
8 – عوامل فرمایشی جای خود را به شکلهای انتخابی نقاشی داده اند و بیان کننده عواطف فردی او هستند .

انگیزه ی نقاشان شیوه گل و مرغ
1 – تجسم وضعیت عاطفی انسانی بودند، ولی به نمایش خود او اشاره نمی کردند. به دلیل آنکه جدا از منع مذهبی در یک اثر نقاشی بیشتر از یک وضعیت و حالت انسانی تصویر کردن نبود. و این خود در تأویل ورود به دنیای پیچیده مفومهای عرفانی را می بست .
2 – موضوع آن بدون دستور و سلیقه کارفرما بود.
3 – فضای تصویری و تأثیری آن آشنا بود و با ادبیات و شعرهای عرفانی رابطه داشت .
4 – نقاشی آن ساده بود به جز نقاش به فردی برای طراح و اجرای کار احتیاج نداشت .
5 – تناسب آنچه تصویر می شد و رابطه آن با اندازه های اثر ( ورق کتاب ) چنان غیر طبیعی نبود که دوباره مینیاتور نامیده  شود ( 45 × 60 )
6 – با رنگهای ساده و مواد دست ساز نقاش در هر موقعیتی امکان نقاشی آن بود.
7  - چون هدفهای ویژه ای را دنبال می کرد ، برای هر گروه و طبقه ی آشنا و دارای معنایی پذیرفتنی بود و محبوبیت همگانی می یافت .
8 – با آنکه به شیوه زمان خود نقاشی شده بود ، در این گونه آثار میان سلیقه و اکثریت مردم (شیوه مینیاتور) و نقاش جدایی حس نمی شد .
9 – شیوه نقاشی و مواد به کار رفته در آن یادآور دستاوردهای استادان نقاشی ایرانی در برابر نقاشی تازه از راه رسیده اروپایی بود .
10 – شکل و نام آن ژرف ترین و ریشته دارترین نمادهای با هویت اقوام کهن ایرانی را در ذهن بیننده زنده می کرد با این امید که شاید ویژگیهای از یاد رفته آنها نیز دوباره زنده شوند .

جلوه های نمادین :  
در نقاشی گل و مرغ ،  گل نماد معشوق ( به خصوص گل سرخ) و مرغ نماد عشق است .
پرنده ها در گل و مرغ خیلی کم در حال پرواز هستند و بیشتر روی شاخه نشسته و حتی اغلب چشمها بسته است یعنی در کنار معشوق به آرامش رسیده اند .
این مرغان آنگاه که با گلها و گیاهانی پربرگ و بوته های پیچ خورده در می آمیزند گونه ای طبیعت پردازی اند که در سنت هنری نقش پردازی ایرانی گل و مرغ نامیده شده اند .


دانلود با لینک مستقیم


مقاله دگرگونیهای تصویری آثار گل و مرغ . از اسطوره تا پیدایی آثار گل و مرغ
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.