
•جریانی از مایع را در نظر بگیرید هرگاه فشار درون لوله به فشار بخار مایع نزدیک شود یا برسد مایع موجود در لوله شروع به جوشیدن می کند. و حباب های بخار در آن تشکیل می شود. این حباب های کوچک به همراه مایع به نقاطی که فشار در انجا با لاتر است منتقل می شود و می ترکند و باعث ایجاد اسیب به بدنه های لوله و پره های توربین می شود.
این پدیده را کاویتاسیون (خلازایی) می نامند.
کاویتاسیون در پمپ ها باعث ایجاد سرو صدا و پایین آمدن راندمان آن می شوند
•کاویتاسیون پدیده ای است که در سرعتهای بالا باعث خرابی و ایجاد گودال می گردد . گاهی در یک سیستم هیدرولیکی به علت بالا رفتن سرعت‚فشار منطقه ای پائین می اید و ممکن است این فشار به حدی پائین بیاید که برابر فشار سیال در آن شرایط باشد و یا در طول سرریز یا حوضچه خلاءزایی در اثر وجود ناصافیها و یا ناهمواریهای کف سرریز خطوط جریان از بستر خود جدا شده و بر اثر این جداشدگی فشار موضعی در منطقه جداشدگی کاهش یافته و ممکن است که به فشار بخار سیال برسد .
- طراحی سیستم غلط است . اتصالات بسیار زیاد و یا قطر لوله بسیار کوچک است
- خط لوله ترکیده است .
- مواد جامد بر روی جداره های لوله تشکیل شده است .
- لوله مکش توسط یک ماشین سنگین زیر گرفته شده و ترکیده است .
- صافی توری لوله مسدود شده است. .
- هواگیرها ممکن در هوای سرد یخ بزنند ؛ مطمئن شوید که هواگیر مخزن باز است و مسدود نیست .
- چیزی داخل لوله گیر کرده که ممکن است همانجا به وجود آمده و یا طی آخرین باز کردن سیستم از آن خارج و تمیز نشده باشد . مثلاً احتمال دارد شیر یکطرفه بشکند و نشیمنگاه آن در داخل لوله گیر کند .
• این وضعیت بر روی لبه ورودی پروانه قابل مشاهده است و معمولاً در نوک رانش که به سمت مکش برمی گردد ، ایجاد می شود . باز چرخش داخلی ممکن است در چشم مکش پمپ نیز پدیدار شود .
• چنانچه از اسمش پیداست ، سیال باز چرخش می کند و سرعتش افزایش می یابد تا تبخیر شود و سپس در محیط فشار بالا فرو می ریزد . این موضوع همیشه در پمپهای با NPSH پایین ایجاد مشکل می کند . برای جلو گیری از این مشکل ، واژه « سرعت مخصوص مکش» تعریف می شود تا شما را در تعیین اینکه چگونه پمپ نزدیک بهترین نقطه بازدهی (BEP) کار کند ، راهنمایی نماید .
دانلود پاورپوینت کاویتاسیون در پمپ - 29 اسلاید