یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در موردحقوق پناهندگان در اسناد بین المللى

اختصاصی از یاری فایل تحقیق در موردحقوق پناهندگان در اسناد بین المللى دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در موردحقوق پناهندگان در اسناد بین المللى


تحقیق در موردحقوق پناهندگان در اسناد بین المللى

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه19

حقوق پناهندگان در اسناد بین المللى

مقدمه

یکى از موضوعات مهم و جدید در حقوق بین الملل، حقوق پناهندگان است که در عصر کنونى، على رغم پیشرفت هاى صنعتى، رعایت اخلاق و حقوق انسانى نسبت به یکدیگر ضعیف، و ستم و تجاوز به حقوق انسان ها، به ویژه نسبت به زیردستان و ضعیفان، بیش تر شده است، به طورى که گاهى موجب فرار و کوچ دسته جمعى عدّه اى از افراد یک کشور به کشور دیگر مى شود. از این رو، حقوق پناهندگان در کنار سایر بحث هاى حقوقى، در حقوق بین الملل مطرح شده و در گردهمایى هاى جهانى، عهدنامه هایى نیز در این خصوص به تصویب رسیده است.

این نوشتار با عنایت به اسناد بین المللى راجع به حقوق پناهندگان، حقوق و وظایف پناه جویان را مورد بحث و بررسى قرار مى دهد.از آن جا که مساله پناهندگى روز به روز ابعاد گسترده ترى پیدا مى کند، آشنایى پناهندگان با حقوق و وظایف خود،امرى ضرورى به نظر مى رسد. آگاهى نسبى از حقوق پناهندگى، هم موجب دفاع آگاهانه پناهندگان از حقوقشان مى شود و هم آن ها را با وظیفه قانونى خود آشنا مى سازد تا مبادا با انجام برخى کارها، موجبات نارضایتى کشور میزبان را فراهم آورند.

مشکل پناهندگى از گذشته هاى دور در میان جوامع انسانى وجود داشته و در هر دوره، هر جامعه طبق باورها و فرهنگ خود، راه حلّى براى آن اندیشیده شده است. این مقاله، نخست به بررسى مفهوم پناهنده در حقوق بین الملل پرداخته و سپس اصل بحث را پى مى گیرد.

تعریف پناهنده در منابع بین الملل

کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو تعریف فراگیرى از پناهنده ارائه داده و مى گوید: «پناهنده کسى است که به علّت ترس موجّه از این که به علل مربوط به نژاد یا مذهب یا ملیّت یا عضویت در بعضى گروه هاى اجتماعى یا داشتن عقاید سیاسى تحت شکنجه قرار گیرد، در خارج از کشور محل سکونت عادى (کشور اصلى خود) به سر مى برد و نمى تواند، و یا به علّت ترس مذکور نمى خواهد، خود را تحت تابعیت آن کشور قرار دهد، یا در صورتى که فاقد تابعیت است، و پس از چنین حوادثى در خارج از کشور محلّ سکونت دایمى خود به سر مى برد، نمى تواند یا به علت ترس مذکور نمى خواهد به آن کشور بازگردد.»۱

طبق تعریف مزبور:

الف) پناهنده از نظر منابع بین المللى، بیگانه اى است در کشور پذیرنده که به دلیل ترس از تعقیب و نیز نجات جان، مال و آزادى خود، به کشور دیگرى پناهنده مى شود.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در موردحقوق پناهندگان در اسناد بین المللى

دانلود تحقیق منابع , انواع ومضرات آلودگی آبها

اختصاصی از یاری فایل دانلود تحقیق منابع , انواع ومضرات آلودگی آبها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق منابع , انواع ومضرات آلودگی آبها


دانلود تحقیق منابع , انواع ومضرات آلودگی آبها

 محیط زیست :

محیط زیست ، تمام چیزهایی  است که در اطراف ما  وجود دارند و روی آنها  تاثیر می گذاریم و آنها نیز ما را متاثر می سازند.

اکوسیستم های خشکی و دریایی، گونه های مختلف حیات، دریاها و رودخانه‌ها، تالاب‌ها، جنگل‌ها و مراتع از عناصر تشکیل دهنده محیط  زیست طبیعی  به شمار     می روند و هر یک به گونه‌ای در ایجاد شرایط پایداری حیات موثر واقع می شوند.

 کشور ایران یکی از کهن ترین تمدن‌های دنیاست. هنگامی که بسیاری از ممالک جهان حتی به صورت قبیله‌ای وجود نداشتند یا مردم آن ها در نقطه خاصی ساکن نبودند و به صورت کاملاً بدوی در جنگل و بیابان زندگی می کردند، ایران مهد تمدن و فرهنگ بوده و در این سرزمین پهناور شهرهایی بزرگ و آباد وجود داشته است. ازدیاد جمعیت، رونق کشاورزی و دامداری و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی، سبب شد سطح وسیعی از خاک مملکت ما به صحراهای بی آب و علف تبدیل شده و آب، خاک و هوا آلوده شوند. دست اندازیهای نامعقول انسان، به هم خوردن تعادل حیاتی در طبیعت و نامساعد شدن آب و هوا را در پی داشت. منطقه کویری کشور که در حال حاضر هیچ موجود زنده‌ای قادر به زندگی در آن نیست، به گواه تاریخ، زمانی مرکز تجارت ایران بوده و آثار باستانی پیدا شده در اطراف کویر، بهترین شاهد این مدعاست.

  روستاهای دفن شده در زیر شن و خاک نشان می دهند که در گذشته‌ای بسیار نزدیک، مردمی در حاشیه کویر زندگی می ‌کردند که بر اثر پیشروی شن‌های روان، مجبور به ترک دیار خود شدند. حتی هم اکنون نیز مراکز صنعتی و مسکونی زیادی در اطراف کویر، در معرض خطر نابودی قرار دارند که اگر اقدامات لازم و سریعی صورت نگیرد آن ها نیز به سرنوشت گذشتگان دچار خواهند شد .

 طبیعت زنده محیط زیست ما، قسمتی از کشور ماست. ما بر اثر بهره برداری غیراصولی از منابع طبیعی، در نابودی فرهنگ و تمدن خود نقش مهمی داشته و داریم. اصل حفظ و حمایت از منابع طبیعی کشور و اشاعه فرهنگ زیست محیطی، یک وظیفه ملی است.

 آلودگی محیط زیست یک کشور، معمولاً در داخل مرزهای آن محدود نمی ماند و به وسیله باد و آب از مرزها عبور کرده و عوارض ناگواری در کشورهای همجوار به وجود می آورد . به عنوان مثال، آلودگی آب رودخانه های "راین" و "دانوب"       باعث آلودگی محیط زیست بسیاری از کشورهای اروپایی می شود و رودخانه "کلرادو" در امریکا، مواد آلوده را با خود به مکزیک حمل می ‌کند. آلودگی آب دریاها و دریاچه‌هایی مانند دریای مدیترانه، خلیج فارس و دریای خزر، بدون توجه به این امر که منبع آلوده کننده در کجا قرار دارد، خساراتی به کشورهای اطراف آن وارد می کند. در بعضی مواقع، آلودگی آب و هوا در سطحی وسیعتر تاثیر سوء می ‌گذارد. چنانچه تاثیر آلودگی آب دریای شمال روی فک‌های قطبی دیده شده است. آلودگی هوا بر اثر گردش زمین و ایجاد جریان هوا به مناطق دور دست منتقل می شود، همان طور که آلودگی هوای انگلیس، آلمان و بلژیک، باعث آلودگی هوا و آب‌های سطحی در کشورهای اسکاندیناوی می شود .

طبق اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعدی باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند ، وظیفه عمومی تلقی می گردد . لذا هر گونه فعالیت اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران همراه باشد ، ممنوع است.فاضلاب های خانگی به دلیل وجود میکروبها و انگل ها ، آبهای سطحی و زیر زمینی را آلوده می کنند و بیماری های خطرناک نظیر وبا و حصبه را شیوع می دهند.

بر اساس آمار سازمان های جهانی ، هر سال 5/1 میلیارد نفر در جهان از طریق خوردن آب و مواد خوراکی آلوده ، به اسهال مبتلا می شوند. که البته این وضعیت باعث می شود سالانه 3/3 میلیبون نفر کودک زیر 5 سال جان خود را از دست بدهند و همچنین 7/1 میلیون نفر نیز در سایر سنین ، تلف می شوند.

همچنین این آمار نشان می دهد که افراد مبتلا به وبا از طریق آب و مواد خوراکی   آلوده ، سالانه 500 هزار نفر تخمین زده می شود که 20 هزار آنان تلف               می شوند...طبق بند ج ماده 104 قانون برنامه چهارم توسعه کشور ، " به منظور کاهش عوامل آلوده کننده محیط زیست ، به خصوص در مورد منابع طبیعی و منابع آب    کشور ، واحدهای تولید موظف هستند برای تطبیق مشخصات فنی خود با ضوابط   محیط زیست و کاهش آلودگی ها اقدام کنند..."

شیمی محیط زیست:

شیمی در محیط زیست ما نقش اساسی دارد. در واقع در بین مردم متداول است که بیشتر مسائل آلودگی جاری را به گردن مواد شیمیایی سنتزی و پدید آورندگان آنها بیاندازند. اما این نکته ناگفته می‌ماند که بیشتر مسائل زیست محیطی ، قرنها و دهه‌های گذشته ، مانند آلودگی میکروبی آب آشامیدنی ، تنها زمانی برطرف شدند که روشهای علمی بطور کلی و شیمی بطور اخص در مورد آنها بکار گرفته شد. افزایش شگفت‌ انگیز عمر انسان و بهبود کیفیت زندگی در دهه‌های اخیر به مقدار زیاد به علت پیشرفت شیمی و پدید آمدن مواد شیمیایی جدید بوده است.

محصولات فرعی اجسامی که برای بهتر شدن سلامتی و بالا رفتن استاندارد زندگی ما بکار گرفته شده‌اند، در مواردی بوسیله تنزل دادن سلامتی ما و همچنین سلامتی گیاهان و حیوانات ، همچون شبهی ما را دنبال می‌کنند. بطور خلاصه ، غلبه ما بر آلودگی گسترده زیست شناختی و بالا بردن استانداردهای سلامتی و ثروت مادی در کشورهای توسعه یافته به قیمت آلودگی شیمیایی گسترده کره زمین در سطح کم تمام شده است.

 قلمروهای شیمی زیست :

موضوع شیمی محیط زیست هم شامل اجسام و فرآیندهای طبیعی است که در یک محیط زیست پاکیزه حائز اهمیتند و هم اینکه مسائل آلودگی قابل ملاحظه‌ای را که مبنای شیمیایی دارند، دربرمی‌گیرد. اگر چه طبیعت اکثرا موضوعهای مورد بحث به گونه‌ای است که بیش از یک محیط فیزیکی یا یک ترکیب را دربرمی‌گیرند، اما مطالب مورد بحث شیمی محیط زیست به اینگونه طبقه بندی کلی می‌شوند:شیمی اتمسفر :

مواد شیمیایی آلی سمی  

شیمی آب ، از جمله فلزات سنگین و نقش خاکها و رسوبها

منابع سوخت و انرژی ، از جمله انرژی هسته‌ای

مسائل محیط زیستی بطور کلی ناشی از افزایش جمعیت دنیاست افزون بر این بسیاری از مسائل زیست محیطی وجود دارند که مورد بحث شیمی محیط زیست نیستند، زیرا این مسائل عمدتأ منشا شیمیایی ندارند.

بطور کلی اکثر شهرهای ما از دیدگاه زیست محیطی دارای آلودگی های زیر هستند :

  1. افزایش فزاینده آلودگی هوا منتج شده از مصرف سوختهای فسیلی بصورت ترافیک وسائل نقلیه موتوری ، منابع گرمایشی ، انواع سوختهای دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی داخل یا خارج شهر
  1. آلودگی منابع آبهای سطحی که مستقیماً تحت تااًثیر مصارف و کاربری های صنعتی و مسکونی شهری واقع گردیده اند .
  1. آلودگی خاک که خود متاُثر از آلودگی آب و هوا و دفع زائدات می باشد . خاک در اثرآلودگی ها بصورت های عدم حاصلخیزی ، شور شدن ، ذخیره و عبور دادن مواد آلوده کننده از خود به سفره های آب زیر زمینی و فعل و انفعالات موجودات زنده اش موجب راه دادن مواد مضر و آلوده کننده به غذای مورد مصرف انسان و حیوان می گردد .
  1. آلودگی صوتی که اثراتش بر اعصاب و روان شهروندان کاملاً مشهود می باشد
  1. تولید فزاینده مواد زائد و زباله ها و فاضلابها ی شهری ، مسکونی و صنعتی که کنترل ، جمع اوری و دفع هر یک از مسائل مهم زیست محیطی شهر ها می باشد .
  1. تراکم جمعیت که همانند ضریبی بر شدت کنش متقابل بین جامعه شهری و محیط طبیعی عمل می نماید . علاوه بر آن اثرات روحی و روانی ازدیاد جمعیت و کمبود فضا های متناسب باعث تکوین مسائل اجتماعی پیچیده ای می گردد . این نوع مسائل بیشتر پنهانی بوده و حتی زمانی که شروع به خود نمایی می کنند ممکن است بصورت مسخ شده و بدور از اصل خود نمایان گردند

 آب ، الفبای محیط زیست    :

 بهداشت آب موضوعی بسیار مهم در بهداشت عمومی و مدیریت سلامت می ‌باشد. قبل از پرداختن به راه کارهای عملی استحصال، انتقال، بهسازی و توزیع آن لازم است این عنصر حیاتی موثر بر سلامت و مرتبط با توسعه پایدار، شناخته شود.

آب ماده ای فراوان در کره زمین است. به شکل های مختلفی همچون دریا ، باران ، رودخانه و... دیده می‌شود. آب در چرخه خود ، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود، اما از بین نمی‌رود. هر گونه حیات محتاج آب می‌باشد. انسان ها از آب آشامیدنی استفاده می‌کنند، یعنی آبی که کیفیت آن مناسب سوخت و ساز بدن باشد.

با رشد جمعیت، منابع آب طبیعی در حال تمام شدن هستند و این مسئله ، سبب نگرانی بسیاری از دولت‌ها در سراسر دنیا شده است. گاهی بدلیل مشکلات کمبود آب ، این ماده را جیره بندی می‌کنند تا مصرف آن را تعدیل نمایند.

 آب ، فرهنگ و مذهب :

در بیشتر ادیان از جمله اسلام، مسیحیت و یهودیت، آب ماده پاک‌کننده محسوب می‌شود. برای مثال، در مسیحیت غسل تعمید را در کلیسا با آب انجام می‌دهند.

در بسیاری ادیان همچون اسلام نوعی مراسم عبادی وجود دارد که در آن ، مرده را با آب پاک شستشو می‌دهند (غسل.( در دین اسلام هم تنها پس از وضو گرفتن (شستن بخش‌هایی از بدن با آب پاک( می توان فریضه نماز را بجا آورد.

در مذهب شینتو )مذهب ژاپنی) در تمام مراسم عبادی از آب برای پاکیزه ساختن بدن فرد یا مکان خاصی استفاده می‌شود.

 خواص آب :

 آب دارای خواص فیزیکی ویژه ای است :

1- وزن مخصوص آب در 4درجه سانتی گراد 1 است

2- گرمای ویژه آب بالاست

3- هدایت حرارتی زیادی دارد

4-       حلالیت زیاد در برابر سایر اجسام

5-       انبساط آب در حال انجماد

آب از دو عنصر هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده و اولین بار هنری کاواندیش و لاوازیه عناصر آن را جدا نمودند .

 طبقه یا درجه سختی آب مقدار سختی آب در لیتر آب (میلی گرم در لیتر)

الف) سبک ( بیش از 300 میلی گرم در لیتر)

ب) سختی متوسط ( 300-150 میلی گرم در لیتر)

ج) آب سخت ( 150-50 میلی گرم در لیتر)

د) آب خیلی سخت 1 ( کمتر از 50 میلی گرم در لیتر 

که آب آشامیدنی باید دارای سختی متوسط باشد. اگر سختی آب بیش از 3 میلی اکی والان درلیتر باشد، پیشنهاد می شود سبک گردد. سختی آب بیشتر از نظر اقتصادی اهمیت دارد، اگرچه طبق مطالعات انجام شده امکان رویداد بیماری های قلب و عروق در استفاده کنندگان از آب سبک بیشتر است.

ویژگی های فیزیکی یا ظاهری آب  :

 ویژگی های فیزیکی آب نظیر بو، مزه، کدورت، درجه حرارت و رنگ آب می تواند آب را برای مصرف کننده نامطلوب سازد.

بو و طعم

اساسی ترین مساله درمورد آب تصفیه شده عدم داشتن بو و طعم می باشد، بوی آب قاعدتا ارتباط نزدیکی با طعم آن دارد. عوامل مختلفی در ایجاد طعم و بوی آب موثر است. ازجمله این عوامل جلبک ها، تجزیه گیاهان آبزی، محصولات حاصل از کلرینه نمودن آب نظیرکلروفنل ها و آب های راکدی که در انتهای سیستم توزیع ساکن       می مانند.

کدورت آب  :

کدورت آب پدیده ای است که میزان زلال بودن یاشفافیت آن را مشخص می کند و یکی از معیارهای تعیین کیفیت ظاهری آب است. کدورت معمولا به علت وجود مواد معلق در آب ایجاد می شود. در برنامه های تهیه، تامین و توزیع آب بهداشتی معیار کدورت نیز مورد توجه است، و معمولا برای کدورت های قابل توجه از واحد J.T.U برای سنجش استفاده می شود و برای کدورت های پایین از واحد N.T.U استفاده می گردد.

شامل 208 صفحه فایل word  قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق منابع , انواع ومضرات آلودگی آبها

تحقیق در مورد حقوق

اختصاصی از یاری فایل تحقیق در مورد حقوق دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد حقوق


تحقیق در مورد حقوق

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه49

فهرست مطالب

حقوق

 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه         

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر  

 

آینده شغلی و بازار کار

 

تربیت کارشناسانی است که بتوانند در مشاغلی چون قضاوت، وکالت ، سردٿتری اسناد رسمی و کارشناسی حقوق انجام وظیٿه نمایند. تمام روابط اجتماعی که آثار حقوقی از آن ایجاد می‌شود، موضوع علم حقوق قرار می‌گیرد. حال این روابط می‌تواند مربوط به روابط دولت و مردم باشد که به حقوق عمومی معروٿ است و یا شامل روابط خصوصی مردم گردد که حقوق خصوصی نامیده می‌شود. به عبارت دیگر حقوق عمومی شامل حقوق قوای سه‌گانه کشور ، حاکمیت و آنچه که مربوط به اداره کشور است، می‌شود و حقوق خصوصی به روابط بین خود مردم می‌پردازد که مهمترین آنها روابط تجاری است که عامل ایجاد رشته حقوق تجارت شده است و یا مسائل مربوط به حقوق مدنی است که از آن جمله می‌توان به اموال ، مالکیت ، قراردادها، مسوولیت‌هایی که اشخاص در خطاهایی که مرتکب می‌شوند برایشان به وجود می‌آید مثل مسوولیت ناشی از حوادث ، قواعد مربوط به ارث ، وصیت ، ولادت ، اقامتگاه اشخاص و دهها مورد دیگر.    

ماهیت
دانشجویان مقطع لیسانس حقوق در ابتدا مقدمه‌ای از علم حقوق می‌خوانند تا با کلیات علم حقوق و مبانی نظری و ٿلسٿی این علم آشنا شوند و سپس با دو بخش اصلی علم حقوق یعنی حقوق عمومی و حقوق خصوصی که هر یک دارای دو شاخه حقوق داخلی و بین‌المللی است، آشنا شده و دروسی را در این زمینه مطالعه می‌کنند. برای مثال مباحث قراردادها، روابط اشخاص و معامله‌ها را در زیر مجموعه حقوق خصوصی داخلی، مباحث مربوط به مجازات‌ها، جرایم و محاکمات کیٿری را در بخش حقوقی عمومی، مباحث مربوط به سازمانهای بین‌المللی، روابط دولتها با یکدیگر و روابط دولتها با سازمانهای بین‌المللی و برعکس را در بخش حقوق عمومی بین‌الملل و بالاخره
مباحث مربوط به معاملات و روابط خصوصی خارجی اشخاص که یک

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد حقوق

تحقیق در مورد حق شرط در معاهدات بین

اختصاصی از یاری فایل تحقیق در مورد حق شرط در معاهدات بین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد حق شرط در معاهدات بین


تحقیق در مورد حق شرط در معاهدات بین

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه11

بخش دوم: حق شرط در معاهدات بین‏المللى از دیدگاه اسلام

چکیده

بحث‏حق شرط به لحاظ استحکام و التزام معاهدات بین‏المللى جایگاه مهمى در توثیق و التزام رویه دولتها در پایدارى معاهدات دارد. مقاله‏اى که در پیش روى دارید تحقیقى پیرامون حق شرط از دیدگاه کنوانسیون وین و اسلام است.

این مقاله در دو بخش بیانگر آن خواهد بود که طبق مقررات کنوانسیون وین و مبانى حقوقى اسلام، اصل بر اعمال حق شرط در معاهدات بین‏المللى است مگر آنکه بر طبق قانون یا عرف بین‏المللى استثنائى بر اعمال آن وارد شود و بطور کلى تاسیس حق شرط جهت مشارکت هر چه بیشتر دولتها در فرآیند قانونمند ساختن فراگیر جامعه جهانى ضرورى است.

مقدمه

تاریخ حقوق و روابط بین الملل بیانگر این واقعیت است که پس از سقوط امپراطورى روم تعداد زیادى کشورهاى مستقل در اثر تجزیه آن ایجاد شدند، آنگاه قواعد و اصولى را که در زمان امپراطورى روم بین آنها مرسوم بود در روابط خارجى خود مؤثر قرار دادند.

قرن هفدهم لزوم یک سلسله قواعد وقوانین مدون در روابط بین کشورهاى اروپایى موجب شد که عقاید و نظریات گروسیوس هلندى نفوذ جهانى یابد گروسیوس (3) با کتاب خود تحت عنوان «حقوق جنگ و صلح‏» توجه کشورها را بسوى این رشته جدید از حقوق جلب کرد و در اروپا لقب پدر حقوق بین الملل را گرفت. (4)

بهر شکل حقوق بین الملل تا اواخر قرن نوزدهم حقوق بین الملل اروپایى است که اغلب بعنوان حقوق عمومى اروپا (5) بکار برده مى‏شد سایر کشورها ممکن بود طرف قرار داد با کشورهاى اروپایى باشند ولى اغلب این قرار دادها تحمیلى بوده و منابع آنان در قرار دادها ملحوظ نمى‏گردید.

اما پیدایش و گسترش قدرتهاى متعدد در صحنه بین الملل موجب گردید تاجهان شاهد تعارض و توازن قدرتها باشد بویژه آنکه در دو واقعه خونین و اسف بار جنگهاى جهانى اول و دوم کشورهاى قدرتمند به این نتیجه رسیدند که زندگى اجتماعى انسانها و دولتها در سطح بین‏المللى بر پایه اصالت قدرت ممکن نیست‏بلکه این تئورى جهان را به سوى فقر و نابودى مى‏کشاند و تنها قانونمند ساختن روابط بین الملل ضامن آرامش و امنیت ملتها و مهار قدرتها است. بنابراین دولتها در جهت این مهم تلاشهاى فراوانى را آغاز کردند تا آنجا که تاسیس جامعه ملل، دیوان دائمى دادگسترى سازمان ملل متحد، دیوان بین‏المللى دادگسترى و تدوین کنوانسیون حقوق معاهدات، حقوق دریاها و دهها مباحث‏حقوق بین الملل از دست آوردهاى اندیشه قانونمند ساختن حیات بشرى در جامعه جهانى گردید.

در این بین، حقوق معاهدات که بر مبناى توازن بین‏المللى قدرتها و احترام متقابل به حقوق یکدیگر وتساوى حاکمیتها شکل گرفته است مهمترین ره آورد عصر قانونمندى روابط دولتها را پدید آورد اکنون قریب به بیش از سى هزار معاهده از سال 1946 به این طرف در سازمان ملل به ثبت رسیده است (6) که تا سالهاى اخیر حقوق حاکم بر انعقاد آنها حقوق بین الملل عرفى بوده است. اما کنوانسیون وین 1969 درباره معاهدات که از سال 1980 لازم الاجراء گردید این بخش هم حقوق بین الملل را تدوین و توسعه داده است.

اما همواره این نگرانى براى کشورهاى دنیا که بامکاتب فکرى و حقوقى گوناگون کنار هم قرار مى‏گرفتند وجود داشته که چگونه با آن همه اختلاف در تفکر حقوقى و منافع ملى به یکباره بر سر یک کنوانسیون یامعاهده بدون هیچ کم و کاستى توافق کنند و هیچ استثنائى براى خود در قبال مقررات و مصوبات توافقات بین‏المللى قائل نباشد.

بر این اساس پذیرش کلیه مقررات و تعهدات ناشى از این گونه معاهدات توسط همه کشورها امرى بس دشوار و غیر ممکن بوده است در عین حال مشارکت هر چه بیشتر کشورها در اعمال حقوقى بین‏المللى به منظور دستیابى به قانونمندى فراگیر و جهانى، مقصود و منظور موسسین این گونه معاهدات بوده است‏بنابراین علاج این تعارض عینى و عملى، تاسیس حق شرط را در معاهدات بین‏المللى بعنوان یک راهکار حقوقى مطرح ساخت تا حتى المقدور کشورهاى جهان با استثناى یک یا چند مقررات تعهدات ناشى از معاهده را ملتزم شوند.

بخش اول: حق شرط در کنوانسیون وین 1969


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد حق شرط در معاهدات بین

تحقیق در مورد حدیث رفع

اختصاصی از یاری فایل تحقیق در مورد حدیث رفع دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد حدیث رفع


تحقیق در مورد حدیث رفع

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه46

فهرست مطالب

بخش اول : بررسی سند حدیث رفع

 

نظرات در خصوص سند حدیث رفع

 

بخش دوم : بررسی دلالت حدیث رفع

 

الف مفهوم لغوی رفع و دفع

 

ب ـ «مفهوم رفع و دفع در عرف »

 

نظرات در خصوص مفهوم « رفع و دفع »

 

اقسام رفع

 

الف رفع ظاهری و رفع واقعی :

 

ب: رفع تشریعی ، رفع تکوینی و رفع ادعایی

 

بررسی مجاز در اسناد در حدیث رفع

 

آنچه باید در تقدیر گرفته شود

 

1-تقدیر گرفتن « مواخذه »

 

2- تقدیر گرفتن «اثر ظاهر» در هر کدام از امور نه گانه

 

3-تقدیر گرفتن جمیع آثار :

 

 دو دلیل جهت اثبات جمیع آثار 

 

فصل دوم :

 

بررسی فقرات حدیث رفع

 

بخش اول :‌خطا و آثار آن در سقوط مجازات

 

مفهوم خطاء

 

مصادیق خطا در قانون مدنی

 

1-خطا و اشتباه در شخص معامله

 

3-خطا و اشتباه در مورد ماهیت مورد معامله

 

خطا در قانون مجازات اسلامی

 

1-بی احتیاطی

حدیث رفع از جمله احادیث مشهوری است که در کتب فقهی و حقوقی با عناوین تقریباً مشابه ذکر شده است و اکثر محدثان شیعه آن را در کتب خود آورده اند از جمله :‌                                    

در کتاب « خصال » متن حدیث اینگونه آمده است :

«حدثنا : احمد بن محمد بن یحیی العطار قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن یعقوب بن یزید ، عن حماد بن عیسی ، عن حریز بن عبدالله ، عن أبی عبدالله (ع) ، قال : قال رسول الله : رفع عن امتی تسعه : « الخطاوالنسیان و ما اکرهوا علیه و ما لایعلمون و مالایطیقون و ما اضطروا الیه والحسد و الطیره و التفکر فی الوسوسه فی الخلق مالم ینطق بشفة »1

مرحوم کلینی و شیخ حر عاملی حدیث را با این مضمون ذکر کرده اند :

« بمرفوعه محمدبن احمد النهدی عن ابی عبدالله (ع) قال : قال رسول الله (ص) : وضع عن امتی تسع خصال : الخطاء و النسیان و ما لایعلمون و مالا یطیقون ، ما اضطروا الیه و ما استکر هوا علیه و الطیره و الوسوسه فی التفکر فی الخلق و الحسد مالم یظهر بلسان اوید »2

از مقایسه این دو متن چنین به نظر می رسد که تنها تفاوت در ترتیب نوشتاری فقرات        می باشد ، در روایت خصال عبارت « مالم ینطق بشفه » به تفکر در وسوسه در خلق اضافه شده و در روایت مرحوم کلینی و شیخ حر عاملی عبارت « ما لم یظهر بلسان اوید » به الحسد اضافه شده است 

پس نمی توان به دلیل جابه جای عبارات در متن حدیث معتقد به این شد که این دوحدیث مستقل از هم و استناد و استنباط جداگانه از آنها می شود . 1

حال ممکن است این احتمال در ذهن به وجود آید که آیا می توان از لحاظ سند به این حدیث تکیه کرد؟ و یا به عبارتی ، این حدیث از لحاظ سند تا چه اندازه موثق و قابل  اعتماد است ؟ و آیا در خصوص راویان این حدیث اشکال برآنها وارد شده است یا خیر ؟ و احتمالات دیگر ..

نظرات در خصوص سند حدیث رفع

با مطالعه و تفحص  در کتب اصولی و فقهی دو نظریه در خصوص سند حدیث به چشم می خورد :

الف - برخی معتقدند که به دلیل وجود « احمدبن محمدبن یحیی عطار قمی » در سلسله روات این حدیث نمی توان به سند حدیث اعتماد کرد . به دلیل این که در کتب رجالی مختلف وثاقت او مهمل و مجمل است . 2 البته وجوهی برای توثیق « احمدبن محمدبن یحیی عطار قمی » ذکر شده است از جمله این که :

1-وی از مشایخ شیخ صدوق محسوب می شود و بنابراین کلیه مشایخ شیخ صدوق از ثقات هستند وی نیز توثیق می شود .

2-علامه حلی وی را موثق دانسته است ، علاوه برایشان عده زیادی از دانشمندان او را متصف به ثقه بودن نموده اند و او را فقیهی راستگو و بصیر معرفی کرده اند .

لکن با همه این امور ، مرحوم خوئی ادله فوق را نا تمام دانسته است و احمدبن محمد بن یحیی را فردی مجهول محسوب نموده است1 .

ب - در مقابل گروه دیگر معتقدند که اشتهار حدیث و اعتماد فقها بر آن ما را بی نیاز از سخن در مورد سند حدیث می کند . بلکه بعضی این حدیث را از جمله احادیث صحیح شمرده اند . مرحوم نائینی در این باره می گوید : « اشتهار الحدیث المبارک بین الاصحاب واعتمادهم علیه یغنی عن التکلم فی سنده مع انه من الصحاح » 2

غیر از این راوی تمام راویان حدیث ثقه ، و وثاقت آنها در کتب رجالی ذکر شده است . 3

البته در مورد جبران ضعف سند حدیث بعضی از تقریر کنندگان درس علمای معاصر سند حدیث را با سند معتبر دیگری تعویض نموده اند . 4 و آن سند معتبر دیگر عبارت است از : قال النبی (ص) :

« وضع عن امتی تسعته اشیاء ….. الخ » که این حدیث با این مضمون در مرسل الفقهیه شیخ صدوق آمده است . 5

2 .

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد حدیث رفع