یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن ها

اختصاصی از یاری فایل دانلود مقاله انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن ها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن ها


دانلود مقاله انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن ها

 

مشخصات این فایل
عنوان: انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن ها
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 41

این مقاله درمورد انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن ها می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن ها

موتور سنکرون :
علت اینکه به این نوع موتورهای سنکرون میگویند این است که روتور آن  با میدان مغناطیسی گردان تولید شده در استاتور همگام است . ساختمان این موتورها اساس شبیه به آلترناتور قطب برجسته است . میدانید که اعمال جریان سه فاز به استاتور یک میدان مغناطیسی گردان در اطراف روتور تولید میکند . اما چون روتوربه یک منبع جریان مستقیم وصل است مانند یک آهنربای میله ای عمل خواهد کرد . از قبل میدانید که اگر یک آهنربای میله ای بطور معلق در یک میدان مغناطیسی قرار بگیرد، آنقدر دوران خواهد کرد تا در امتداد آن قرار بگیرد . به همین ترتیب روتور سنکرون مانند یک آهنربای میله ای عمل کرده و در امتداد میدان مغناطیسی تولید شده در استاتور قرار خواهد گرفت . در این حالت اگر میدان مغناطیسی دوران کند ، روتور هم همراه آن دوران خواهد کرد . اگر میدان مغناطیسی گردان قوی باشد ، یک نیروی گردنده قوی بر روتور وارد شده و در نتیجه روتور قادر خواهد بود که موقع گردیدن یک باری را بگرداند
سرعت گردش میدان مغناطیسی به فرکانس جریان سه فاز اعمال شده به استاتور ، بستگی دارد و چون فرکانس جریان ثابت است ، موتورهای سنکرون، عملاً موتورهایی  با یک سرعت معنی هستند. در نتیجه برای مواردی مورد استفاده قرار میگیرند که از حالت بی باری تا حالتی که بار موتور ماکزیمم است سرعت ثابتی مورد نیاز باشد . .....(ادامه دارد)

لنگی در موتورهای القایی :
یک موتور القایی امکان ندارد که روتور بتواند بسرعت میدان مغناطیسی استانور بگردد . از طرف دیگر ، اگر سرعت ها یکسان باشند ، هیچ حرکت نسبی بین روتورو میدان گردان وجود نخواهد داشت و درنتیجه هیچ جریانی درروتور القا نمیشود در این صورت ، هیچ نیروی گردانده ای هم بررو نوروا نخواهد شد . بنابراین برای وجود حرکت نسبی ، باید روتوربا سرعتی کمتر از سرعت میدان مغناطیسی بگردد .
تفاوت سرعت روتورومیدان مغناطیسی معمولا بصورت درصد گفته میشود و این اختلاف چند در صد را لنگی بگویند . هر چه لنگی کمتر باشد ، سرعت روتوربه سرعت میدان استاتور نزدیک میشود .  سرعت موتور بستگی دارد به گشتاور لازم برای بارو هر چه باد موتور بیشتر باشد ، نیروی گردنده قوی تری لازم است تارتور را بگرداند .
اما نیروی گردنده موقعی زیاد میشود که نیروی الکترو موتوری القا شده درروتور زیاد شود ونیروی الکترو موتوری فقط موقعی زیاد میشود که میدان مغناطیسی ، روتور را با سرعت بیشتری قطع کنند . یعنی باید سرعت نسبی بین میدان مغناطیسی وروتور زیاد شود ، بنابراین باید روتور آهسته تر بگردد . .....(ادامه دارد)

موتورهای القایی یک فازه – راه اندازه خازنی :
دانستید که موتور یک فاز وقتی بوسیله ای شروع به چرخش کرد ، دیگر به چرخش خود ادامه خواهد داد .میدانید که عملا نمیتوان موتوری را بوسیله چرخاندن بادست راه اندازی کرد . بنابراین یک وسیله الکتریکی باید در مدار استاتور قرار بگیرد ، تا میدان گردانی در موقع راه اندازی تولید کنند و وقتی که موتورراه اندازی شده ، این وسیله باید بتواند از مدار خارج شود. چون بعد از این ، روتور استاتور باهم میدان گردانی تولید میکنند که موتور را در حال گردش نگه میدارد . اولین نوع موتورهای القایی یک فاز که درباره آنها مطالبی یاد خواهید گرفت دارای راه اندازه خازنی میباشند . دیاگرام زیر شکل ساده این نوع بار اه اندازه خازنی را نشان میدهد . استاتور، شامل یک سیم پیچ اصلی ویک سیم پیچ کمکی است که با سیم پیچ اصلی موازی میباشد و نسبت به آن طوری قرار گرفته است که بر آن عمود است . بوسیله سری کردن یک خازن با سیم پیچ کمکی و کلید راه اندازی میتوان کاری کرد که جریان گذرنده از سیم پیچ اصلی و جریان گذرنده از سیم پیچ .....(ادامه دارد)

موتورهای جریان متناوب سری :
از قبل میدانید که اگر جریان مستقیم گذرنده از میدان و آرمیچر یک موتور جریان مستقیم سری معکوس شود ، جهت چرخش آن عوض نخواهد شد . وقتی جریان متناوب به یک موتور سری اعمال میشود ، جریان در آرمیچر و میدان هم زمان تغییر خواهد کرد و  در نتیجه موتور در یک جهت خواهد گردید .
تعداد دورهای سیم پیچی میدان ، در موتورهای جریان متناوب سری کمتر از موتورهای جریان مستقیم سری است تا راکتانس میدان کم شده و جریان معینی از آن بگذرد ولی کوچک کردن اندازه میدان موتور گشتاور آنرا کاهش میدهد در نتیجه موتورهای جریان متناوب سری معمولا در قدرت کم برای جریان متناوب 50 سیکل ساخته نمیشوند خصوصیات یک موتور جریان متناوب سری و جریان مستقیم سری شبیه یکدیگر است . سرعت این موتور متغیر است ، بطوریکه برای بارهای سنگین دارای سرعت کم و برای بارهای سبک دارای سرعت زیاد میباشد همچنین گشتاور آن در موقع شروع بکار خیلی .....(ادامه دارد)

 رله ها :
موقعی که موتورهای جریان مستقیم را مورد مطالعه قرار داده بودیم یاد گرفتید که مقاومت راه اندازی برای محدود کردن جریان راه اندازی یک موتور بکار میرود .
مقاومتهای راه اندازی معمولا در جعبه هایی بنام جعبه راه اندازی قرار داده میشوند و ممکن است بوسیله دست کار کنند یا اتوماتیک باشند . اگر جعبه راه انداز اتوماتیک تکه ای وجود دارد که با فشار دادن آنمیشود موتور راه اندازی کرد یا آنرا متوقف و یا جهت گردش آنرا عوض کرد در مدار این قبیل دستگاهها از وسیله ای بنام ریله ها استفاده میشود.
قسمتهای اساسی یک رله مغناطیسی عبارتند از : آهنربای الکتریکی و یک بازوی قابل حرکت بنام آرمیچر وقتی جریانی از سیم پیچی آهنربا بگذرد ، یک میدان مغناطیسی تولید مغناطیسی تولید خواهدشد که با زوری آهنی آرمیچر را بطرف هسته آهنربا با جذب میکند .در نتیجه یک سری کنتاکت روی آرمیچر و ریله بسته شده مداری را که به سرهای B,A اتصال دارد . می بندد. وقتی جریان قطع میشود، فنر برگرداننده، آرمیچر را بر .....(ادامه دارد)

ریله حرارتی :
دستگاههای الکتریکی و الکترونیکی ، معمولا بوسیله فیوزها ور یله های حرارتی (که در آنها از اثر حرارتی جریان برق استفاده میشود ) در مقابل جریان زیادی حفاظت میشوند.
فیوز بطور ساده یک قطعه کوچک فلز است با نقطه ذوب پائین که بطور سری با مداری که باید حفاظت شود ، قرار میگیرد وقتی جریان گذرنده از مدار ، از مقدار معینی تجاوز کرد . فلز فیوز ذوب خواهد شد و مدار را قطع خواهد کرد باید توجه داشت که اگر چه فیوز ، ساده و ارزان است اما عیبش اینست که تقریباً بطور انی عمل میکند( وقتی جریان گذرنده از فیوز برای یک لحظه از مقدار معینی تجاوز کرد فیوز میسوزد ) بنابراین فیوز میتواند برای حفاظت موتورها مورد استفاده قرار بگیرد چو نمیدانید که جریان راه اندازی موتور اکثرا بیشتر از جریان اسمی موتور است و از فیوز نمیتوان استفاده کرد ، اما ریله های حرارتی ، این عیب را از بین برده اند .یک نوع از ریله های حرارتی از دو فلز مختلف با درجه انبساط متفاوت ساخته شده است .دو فلز به یکدیگر جوش شده اند و آنها را تیغه بی متال می گویند .وقتی یک بی‌متال گرم شود ، بعلت یکسان نبودن درجه انبساط فلزها ، .....(ادامه دارد)

فهرست مطالب مقاله انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن ها

انواع موتورهای متناوب1
میدان گردان2
موتور سنکرون5
موتور القایی8
موتورهای القایی دو فازه11
موتور یک فاز14
موتورهای القایی با قطب های شکاف دار18
موتور سنکرون21
موتورهای القایی23
دستگاههای الکترومکانیکی25
مدارهای ریله26
کلیدهای قدرت29
ترانسفورماتور31
پست های فشار قوی31
انواع پست ها32
اجزاء تشکیل دهنده پستها36
ترانسفورماتورهای قدرت37
دستگاههای حفاظت کنترل ترانسفورماتورها38
رله بوخهلتس

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن ها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.