جزوه اﺻﻮل و ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻨﻈﺮه و ﭼﺸﻢاﻧﺪاز
ﻓﻬﺮﺳﺖ
ﻣﻘﺪﻣﻪ
ﻓﺼﻞ اول: ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎی ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﺗﺎرﻳﺨﻲ 1
1 ﻣﻘﺪﻣﻪ1-1
2-1 ﺑﺮرﺳﻲ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﺗﺎرﻳﺨﻲ
2 ﺑﺎغ ﻫﺎی ﻣﺼﺮ ﺑﺎﺳﺘﺎن
1-2-1 3 ﻫﺎی ﺑﺎغ ﺑﺎﺳﺘﺎن
2-2-1 5 ﻫﺎی ﻳﻮﻧﺎن ﺑﺎغ ﺑﺎﺳﺘﺎن
3-2-1 6 ﻫﺎی روم ﺑﺎغ ﭼﻴﻨﻲ
4-2-1 7 ﻫﺎی ﺑﺎغ ژاﭘﻨﻲ
5-2-1 8 ﻫﺎی ﺑﺎغ اروﭘﺎﻳﻲ
6-2-1 ﻫﺎی وﺳﻄﻲ
10 در ﻗﺮون ﺑﺎغ اروﭘﺎ
7-2-1 12 ﻫﺎی ﺧﻠﻔﺎی اﺳﻼﻣﻲ در ﺟﻨﻮب ﻏﺮب ﺑﺎغ رﻧﺴﺎﻧﺲ
8-2-1 14 ﻫﺎی اﻳﺘﺎﻟﻴﺎ در دوره ﺑﺎغ ﻓﺮاﻧﺴﻮی
9-2-1 15 ﻫﺎی رﺳﻤﻲ
16 ﺑﺎغﻫﺎیا ﻧﮕﻠﻴﺴﻲ 10-2-1
ﺑﺎغ ﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻲ 11-2-1 19
آ اﻳﺮان 3-1 20 ﺗﺎرﻳﺨﭽﻪ ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻨﻈﺮ در اﻳﺮان 4-1 23
ﺗﺤﻮل ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﺑﺎغ در 23 ﺑﺎغﻫﺎیﺗﻴﻤﻮری
1-4-1 ﺑﺎغ ﺷﺎه
2-4-1 25 ﻫﺎی ﺻﻔﻮی ﻳﺎ ﻋﺒﺎﺳﻲ ﺑﺎغ ﻗﺎﺟﺎری
3-4-1 26 ﻫﺎی ﺑﺎغ ﺷﻴﺮاز
4-4-1 27 ﻫﺎی ﺑﺎغ ﺗﺒﺮﻳﺰ
5-4-1 28 ﻫﺎی ﻛﺎﺷﺎن
6-4-1 29 ﺑﺎغ ﻓﻴﻦ ﺷﺎﻫﺰاده
7-4-1 ﺑﺎغ )ﻛﺮﻣﺎن
29 ( ﻣﺎﻫﺎن ﮔﻠﺸﻦ
8-4-1 30 ﺑﺎغ 31 ﺧﻮدآزﻣﺎﻳﻲ
ﻓﺼﻞ اول
ﺑﺮرﺳﻲ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺎرﻳﺨﻲ
اﻫﺪاف
در ﭘﺎﻳﺎن ﻓﺼﻞ، داﻧﺸﺠﻮ ﺑﺎ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ زﻳﺮ آﺷﻨﺎ ﻣﻲ ﺷﻮد:
.ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ 1 آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﺟﻬﺎن؛ ﻫﺎی ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﻃﺮاﺣﻲ ﻛﺎﺷﺖ در
2 آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ .ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ اﻳﺮان ﻫﺎی ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﻃﺮاﺣﻲ ﻛﺎﺷﺖ در ؛
ﻣﻘﺪﻣﻪ1-1
اﻧﺴﺎن در ﻃﻮل ﺗﺎرﻳﺦ ﻫﻤﻮاره درﺻﺪد ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﺤﻴﻂ ﺧﻮد ﺑﻮده ﺗﻼش ﻛﺮده ﺗﺎ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ ارﺗﺒﺎط ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺮﻗـﺮار ﻛﻨـﺪ . ﻫﺮﭼﻨـﺪ در اﻳـﻦ راه ﺑـﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﺳﺒﺐ ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻣﺤﻴﻂ ﻧﻴﺰ ﮔﺸﺘﻪ وﻟﻲ در ﻛـﻞ ﺗـﺎ ﺣـﺪودی ﺗﻮاﻧﺴـﺘﻪ اﺳـﺖ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺳﻴﺮ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺑﺎ ﭘﻴﺸـﺮﻓﺖ ﺻـﻨﻌﺘﻲ و اﻓـﺰاﻳﺶ ﻗـﺪرت ﻋﻤﻠﻜـﺮد اﻧﺴﺎن در ﻃﺒﻴﻌﺖ ﻳﻚ ﻧﻮع ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی ﻓﺰاﻳﻨـﺪه ﻣﻴـﺎن ﻧﻴﺮوﻫـﺎی ﻃﺒﻴﻌـﻲ و ﻧﻴﺮوﻫـﺎی اﻧﺴﺎﻧﻲ در ﺟﻬﺖ ﺑﺮﻫﻢ زدن ﺗﻌﺎدل ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه ﻛﻪ اﻣﺮوزه از ﻧﻈﺮ ﺣﻴـﺎﺗﻲ اﺑﻌـﺎد ﺗﻜﺎن دﻫﻨﺪه اﺳﺖ ای ﻳﺎﻓﺘﻪ .اﻧﺴﺎن در ﻃﻲ ﻗـﺮون ﺑـﺎ ﭘـﻲ ﺑـﺮدن ﺑـﻪ ﻣﻮاﻫـﺐ ارزﻧـﺪه درﺧﺘﺎن و ﮔﻴﺎﻫﺎن ﭘﻴﺮاﻣﻮن ﺧﻮد در ﺣﻔﻆ و زﻳﺒﺎﺳﺎزی ﻣﺤﻴﻂ ﺧﻮد ﺳﻌﻲ ﻧﻤـﻮده و در اﻳﻦ ﺗﻼش اﻏﻠﺐ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ اﺳﺖ ﻫﺎی درﺧﺸﺎﻧﻲ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ .ﻫﻤﺎن ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ در ﻛﻠﻴﻪ زﻣﻴﻨﻪ اﺳﺖ ﻫﺎی ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻌﻤﻮل .ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺣﺪاث ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺳﺒﺰ ﻧﻴﺰ ﻣﺴﺘﻠﺰم آﮔﺎﻫﻲ از ﺗﺎرﻳﺨﭽﻪ و ﺳﻴﺮ ﺗﺤﻮل ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺳﺒﺰ اﺳﺖ .
2-1 ﺑﺮرﺳﻲ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺎرﻳﺨﻲ
ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﺑ ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﻳﻚ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﻬﻢ در ﻃﺮاﺣﻲ ﻛﺎﺷﺖ ﻣﻲ ﻪ ﺷﻤﺎر آﻳﺪ . ﺗﺎرﻳﺦ ﻣﻌﻤـﺎری ـﻲ ﻣﻨﻈـﺮ اﺑــﺰاری در ﻃﺮاﺣــﻲ ﻣـ ﺑﺎﺷــﺪ و ﺑﺴـﻴﺎری از ﻃﺮاﺣــﺎن ﻣﻨﻈــﺮ ﺟﻬــﺖ ﻓﻬــﻢ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ اﻗﺪام در ﺣﺎل، ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ اﻓﻜﻨﻨﺪ ﻣﻨﻈﺮ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ راﺑﻄﻪ ﻣﻴﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻃﺒﻴﻌﺖ اﺳﺖ .ﻣﻤﻜﻦ اﻳﻦ راﺑﻄﻪ اﺳﺖ در ﻳﻚ ﺑﺎغ ﻣﻴﻮه ﺳﺎده ﻳـﺎ در ﻳـﻚ 1ﭘـﺎرﺗﺮ ﭘﺮ ﺟﺰﺋﻴﺎت ﻣﺠﺴﻢ ﮔﺮدد، ﻣﻔﺎﻫ ﻴﻢ ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﺎغ از ﺗﺎرﻳﺦ ﻣﻨﺸﺎء ﮔﺮﻓﺘـﻪ و اﺳـﺘﻔﺎده از ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﺎی ﻃﺮاﺣﻲ ﺗـﺄ ﺛﻴﺮ ﮔﺬاﺷـﺘﻪ اﺳـﺖ . ﺗـﺎرﻳﺦ وارد ﺳـﺎزی ﮔﻴﺎﻫـﺎن ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺗﺪرﻳﺠﻲ ﺳﺒﻚ ﺑﺎغ ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﺪ . درک ﻣﻨﺸـﺎء ﮔﻴﺎﻫـﺎن در ﻫﻨﮕـﺎم اﻳﺠﺎد ﻃﺮح ﻛﺎﺷﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻔﻴﺪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، زﻳﺮا ﺷﻤﺎ را ﺑـﻪ درک ﭼﮕـﻮﻧﮕﻲ ﺗﻘﻮﻳـﺖ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﻪ وﺳـﻴﻠﻪ ﮔﻴﺎﻫـﺎن و اﺳـﺘﻔﺎده از آﻧﻬـﺎ در روﺷـﻲ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪاﻧﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻂ ﺟﻮی ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻗﺎدر ﻣـﻲ ﻧﻤﺎﻳـﺪ .روش ﻫـﺎی ﺧـﺎص ﻃﺮاﺣﻲ، ﺗﻤﺎﻳﺰ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻲ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ را ﻧﺸﺎن دﻫﺪ . اﻳﻦ ﻧﻘـﺶ ﻣﺎﻳـﻪ ﻫـﺎ ﭘـﺲ از ﻣﺪت زﻣﺎﻧﻲ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﻧﻮاﻋﻲ از ﺳﺒﻚ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ . ً ﻳـﻚ ﺑـﺎغ ﻏﺎ ﻟﺒـﺎ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ رﻧﺴﺎﻧﺲ ﻳﺎ ﺳﺒﻚ ژاﭘﻨﻲ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻣﻲ ﮔﺮدد . ﺳﺒﻚ، ﻓﻠﺴـﻔﻪ ﻃﺮاﺣـﻲ ﻳـﻚ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻲ اﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در ﻓﺮﻣﻲ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ آﺷﻜﺎر ﺷﺪه . ﻛﺮاو » ،«2 ﺳﻴﻠﻮﻳﺎ » ﻣﻌﻤﺎر ﻣﻨﻈﺮ، واژه ﺳﺒﻚ را در ﻛﺘﺎب «3 ﻃﺮاﺣـﻲ ﺑـﺎغ ﺧـﻮد، اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺷﺮح ﻣﻲ ﻟﺤﻈﻪ» : دﻫﺪ ای در ﺗﺎرﻳﺦ ﻛﻪ روح ﻣﻠﺖ در ﺑـﺎغ ﺗﺒﻠـﻮر ﻣـﻲ ﻳﺎﺑـﺪ، ﺳﺒﻜﻲ ﺟﺪﻳﺪ و ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد در ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﺎغ اﻳﺠﺎد ﻣـﻲ ﮔـﺮدد و ﻫـﺮ ﺳـﺒﻚ ﺑﻴـﺎن واﻗﻌﻲ ﻣﻜﺎن و دوره ﺧﻮد ﺑﻮده و ﻫﺮﮔﺰ در ﻫﻴﭻ ﺳﺮزﻣﻴﻨﻲ ﻳﺎ در زﻣﺎن ﻫﺎی آﻳﻨﺪه ﻧﻴـﺰ ) «. ﺑﻬﺘﺮ از آن دﻳﺪه ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ (36 :1958 ﺳﻴﻠﻮﻳﺎ ﻛﺮاو، ﻓﺮم ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎی ﺑﺎغ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺗﺤﻮل ﻫﺎ، ﻣﺘﺤﻮل ﺷـﺪﻧﺪ . ﻧﺘﻴﺠـﻪً آﻧﻬـﺎ ﻏﺎﻟﺒـﺎ ﺗ ﺑﻮدﻧﺪ ﺮﻛﻴﺐ ﺳﻪ ﻓﺎﻛﺘﻮر ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ زﻳﺮ : .ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ 1 ﻣﺤﻴﻂ :ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ ﺗﻮﭘﻮﮔﺮاﻓﻲ، اﻗﻠﻴﻢ، ﭘﻮﺷﺶ ﮔﻴﺎﻫﻲ و ﻣﻮاد و ﻣﺼﺎﻟﺢ . .ﻣﺮدم: ﺳﻨﺖ 2 ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎ، ﻃﺮاح، ﺻﻨﻌﺘﮕﺮاﻧﻲ ﻛﻪ ﻫـﺎ، آﻣـﻮزش و ﺷـﺮاﻳﻂ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻣﻠﻴﺘﻲ ﺧﺎص را ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺗﻠﻔﻴﻖ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.
.ﻋﻤﻠﻜﺮدی 3 وﻳﮋﮔﻲ : ﺑﺎغ ﻫﺪﻓﻲ ﻛﻪ ﻫﺎ ﺑـﺮ اﺳـﺎس آن اﺣـﺪاث ﻣـﻲ ﮔﺮدﻧـﺪ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻴﻮه و ﮔﻞ، ﺗﻔﺮﻳﺢ ﻳﺎ ﻣﺎﻣﻨﻲ ﺟﻬﺖ رﻫﺎﻳﻲ از دﻧﻴﺎی آن ﺳﻮی ﺑﺎغ) ﻫﻨـﺮی 4 و ﺗﻮدارو ،1927 :30-29.( ﺑﺎغ1-2-1 2600) ﻫﺎی ﻣﺼﺮ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﻣﻴﻼد 31ﺗﺎ ﻗﺒﻞ از ( ﻣﺼﺮﻳﺎن ﺑﺎﺳﺘﺎن ﻳﻜﻲ از اوﻟﻴﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎی ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ و ﺑـﺎغ ﺳـﺎزی را داﺷـﺘﻨﺪ . اﻳـﻦ ﻛﺸﻮر ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﻴﺎﺑـﺎﻧﻲ ﻣﺤﻜـﻢ ﻣﺤﺎﻓﻈـﺖ ﻣـﻲ ﮔﺮدﻳـﺪ و دره ای ﻛـﻪ در آن رودﺧﺎﻧﻪ ﻣﻲ ای ﺑﺎرﻳﻚ ﺟﺮﻳﺎن داﺷﺖ، آن را ﻣﺤﺪود ﺳﺎﺧﺖ .
در اﻳﻦ ﻛﺸﻮر ﻛـﻪ در ﺑﺴﻴﺎری از ﺳﺎل ﺑﻲ ﻣﻲ ﺑﺎران ﺳﻴﻼب ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﺎی ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ رودﺧﺎﻧﻪ ﻧﻴﻞ ﺳﺒﺐ ﺗﺠﺪﻳـﺪ ﺣﻴﺎت ﻣﻲ ﺷﺪ. در اﺑﺘﺪا ﺑﺎغ در ﻣﺼﺮ ﺑﻪ ﻋﻨ ﻮان ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻫﻲ در ﺑﺮاﺑﺮ ﮔﺮﻣﺎ و ﺑﺎدﻫﺎی ﺳـﻮزان و ﻃﺎﻗﺖ ﻣﻲ ﻓﺮﺳﺎی ﺑﻴﺎﺑﺎن ﻋﻤﻞ ﻛﺮد .
درﺧﺘﺎن ﺑﺎغ ﺑـﺮای ﻣـﺮدم ﺳـﺎﻳﻪ اﻳﺠـﺎد ﻛـﺮده و ﻛﺎﻧﺎل ﻣﻴﻮه ﻫﺎی آب ﺧﻨﻚ و ﺗﻘﻮ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در آن در ﻳﺖ و ﺷﺎداب ﺳﺎﺧﺘﻦ روح ﻧﻘﺶ داﺷﺘﻨﺪ .
1-1 ﺷـﻜﻞ ﻃـﺮح آﮔﺰوﻧﻮﻣﺘﺮﻳـﻚ ﺑـﺎﻏﻲ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘـﻪ از ﻳـﻚ ﻧﻘﺎﺷـﻲ آراﻣﮕﺎه ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . اﻳﻦ ﻃﺮح در اﻃﺮاف ﻳﻚ ﻣﺤﻮر اﺻﻠﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ روی آن ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺎغ ﺑﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻘﺎرن ﻗﺮار اﺳﺖ اﻧﺪ، ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه . اﻳﻦ ﻃﺮح ﺣﺲ ﻧﻈﻢ ﻣﺼـﺮﻳﺎن را ﻣﻨﻌﻜﺲ ﻣﻲ ﺳﺎزد .ﻓﺮم ﻫﺎی ﻣﻨﻈـﺮ- ردﻳـﻒ ﻣﺴـﻴﺮﻫﺎ ﺑـﺎ درﺧﺘـﺎن، دارﺑﺴـﺖ ﻫـﺎی ﭘﻮﺷﻴﺪه از درﺧﺖ ﻣﻮ و اﺳﺘﺨﺮﻫﺎ- ﺷﺪه در اﻃﺮاف ﺑﺎغ ﺗﻜﺮار اﻧﺪ دﻳﻮارﻫـﺎ، ﺑـﺎغ را ﺟﻬﺖ ﺣﻔﺎﻇﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎدﻫﺎی ﺧﺸﻚ و ﺳﻮزان ﻣﺤﺼﻮر ﻣﻲﻛﻨﻨـﺪ، درﺧﺘـﺎن ﻧﻴـﺰ ﺳﺎﻳﻪ ﻳﺎ ﻣﻴﻮه را ﺗﺄ ﻣﻲ ﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ و آب، ﻛﻞ ﺑﺎغ را آﺑﻴﺎری ﻛﻨﺪ
نوع فایل: pdf
سایز:9.66 MB
تعداد صفحه: 265
جزوه اﺻﻮل و ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻨﻈﺮه و ﭼﺸﻢاﻧﺪاز