فعالیتهای عمده و اصلی سازمان
عملیات دورهای و مداوم
پروژه
عملیات به کارهایی گفته می شود که در یک سازمان برای بقای کسب و کار انجام می شوند.
همانند:
1- مجموعه تلاشهای موقّتی برای تحقق یک تعهّد و ایجاد یک محصول یا ارائه خدمات مشخص و منحصر به فرد است.
2- مجموعه ای از فعالیت ها که برای دستیابی به منظور یا هدف خاصی انجام می گیرد.
مثالهایی برای پروژه های فناوری اطلاعات
وظایف مدیریت
برنامه ریزی: تعیین اهداف، استراتژیها، سیاستها و برنامه رسیدن به آنها
سازماندهی: تقسیم وظایف برای واحدهای تحت سرپرستی و تفویض اختیار و تنظیم و هماهنگی کار واحدهای تحت سرپرستی
تخصیص منابع: تامین و تخصیص منابع لازم جهت انجام کار واحدهای تحت پوشش
هدایت: ایجاد محیط مناسب در جهت بکارگیری مطلوب منابع تخصیص داده شده
کنترل و نظارت: کنترل کیفی و کمی کارها در حین انجام، و تجزیه و تحلیل و تصحیح انحرافات
ارزیابی: سنجش کارهای انجام شده واحدهای تحت پوشش با شاخص ها و معیارهای استاندارد
تعاریفی از مدیریت پروژه
سازمان های زیادی ادعا می کنند که استفاده از مدیریت پروژه این مزایا را برای آنان به همراه داشته است:
مزایای مدیریت پروژه از دید سازمان ها
کنترل بهتر منابع مالی، فیزیکی و انسانی
روابط بهتر با مشتریان
زمان های تکمیل کوتاه تر
هزینه های پایین تر
کیفیت بالاتر و اطمینان پذیری بیشتر
حاشیه سود بالاتر
بهره وری بیشتر
هماهنگی داخلی بهتر
ارتقای روحیه کاری
عوامل موفقیت پروژه های فناوری اطلاعات
1- حمایت اجرایی مدیریت ارشد
2- مشارکت کاربران
3- مدیر پروژه مجرب
4- اهداف تجاری مشخص
5- کمینه کردن محدوده
6- زیرساخت نرم افزاری استاندارد
7- متدولوژی ساخت یافته
8- برنامه ریزی صحیح
شامل 73 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات