فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
قسمتی از محتوی متن ...
تعداد صفحات : 18 صفحه
موضوع: استقراء ناقص و چگونگی تعمیم آن. شناسنامه تحقیق موضوع تحقیق: استقراء ناقص و چگونگی تعمیم آن چکیده (با مدد هستی بخش هستها) هسته مرکزی و محوری مقاله پیشرو مسئله «چگونگی تعمیم استقراء ناقص» میباشد.
برای ورود به مسئله، ابتدا مقدمه و اصطلاحاتی را که موردنیاز بحث بوده، بیان داشته و سپس به بیان نظریات مختلف درباره این مسئله پرداختیم؛ نظریاتی که یکی از سرزمینهای اسلامی و دیگری از شرق و سومی از غرب مطرح گردیده است.
در آخر نیز نظریه یکی از دانشمندان اسلامی بصورت جدای از نظریات سایر دانشمندان اسلامی مطرح شده است.
چرا که نظریه ایشان تفاوت آشکاری با نظریه دیگر دانشمندان اسلامی دارد. (و استدعی التوفیق من العزیز الحکیم) فهرست مطالب. مقدمه پژوهشگر 1 بیان مسئله و مقدمات موردنیاز بحث 2 استقراء در منطق مرحوم مظفر (ره) 5 نظریات مختلف در چگونگی تعمیم 7 الف: نظریه منطقیون ارسطویی 7 ب: نظریه شرقی (مارکسیسمی) 9 ج: نظریه غربی (فیلسین شاله) 10 د: نظریه شهید صدر 10 نتیجه 11 منابع و مآخذ 13 مقدمه پژوهشگر وقتی در سال دوم تحصیلی مشغول فراگیری منطق مرحوم مظفر (ره) بودیم.
اشکالاتی به ذهنمان خطور میکرد که بعضاً پاسخی برای آنها نمییافتیم، به خصوص در دو نقطه اساسی کتاب، این اشکالات قوت گرفت (و البته به قوت خود نیز باقی ماند) مباحث استقراء ناقص و تجربه. تصور بنده این بود که آنچه مرحوم مظفر (ره) در این دو مبحث مطرح نمودهاند، خالی از ضعف نیست.
اما به علل گوناگون به تحقیق پیرامون آن نپرداختم تا اینکه طائر بخت در سال سوم بر بام اندیشه ما نشست و حقیقت، اندکی چهره خود را به ما نمایاند. در ابتدای تحقیق تصور نمیکردم کسی پاسخگو به اشکالات وارد بر استقراء و تجربه باشد و هرچه هم تحقیق گستردهتر میشد، این تصور قوت مییافت.
آنچه جای شگفتی داشت این بود که چگونه اساتید فن و علمای منطق، به چنین مسئله مهمی توجه نمینمودند و به آسانی از آن میگذشتند.
اما هنگامی که کتاب شهید آیتالله صدر به دستم رسید، خیلی مسرور گشتم که ایشان در این زمینه کتابی مستقل تالیف نمودهاند.
البته تا آنجا که تحقیقات ما ادامه داشت، پاسخ منطقی (= منطق ارسطویی) از گفتههای شهید صدر به دست نیامد. به هر حال امیدواریم این تحقیق جرقهای را برای علاقهمندان و دانش دوستان عزیز ایجاد نماید تا به تحقیقات گستردهتر و عمیقتری همت گمارده و گره از این مشکل علمی بگشایند. بیان مسئله و مقدمات مورد نیاز بحث عقیم بودن استقراء نکتهای نوین نیست.
از بدو تدوین منطق این مطلب همواره مورد تایید منطقیان بوده است که مقارنت دو چیز در موارد محدود به ما اجازه نمیدهد که آن مقارنت را در همه موارد جاری و صادق بدانیم.
از این رو در باب جحت تنها راه معتبر یقینی را قیاس محسوب کرده و تمثیل و استقراء را دو راه عقیم میشمردند.
مشکلی که در اینجا پیدا میشود آنست که بخش عظیمی از قضایای کلی به کار رفته در علوم، منبع و مبدئی جز حس ندارد و با فروریزی استقراء همه آنها فرو میریزد.
قضایایی نظیر آب، رفع عطش میکند.
آتش،آهن را ذوب میکند.
و بیشمار دیگر از این دست قضایا.
سوالی که در اینجا مطرح است اینست که مگر در این قضایا غیر از مقارنتهایی که در موارد معدود دیدهایم،
متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده به صورت نمونه
ولی در فایل دانلودی بعد پرداخت متن کامل
همراه با تمام متن با فرمت ورد Word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
تحقیق درباره استقراء ناقص و چگونگی تعمیم آن