دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم رفتارهای نادرست و ناشایست دانش آموز پایه اول ابتدایی ام را اصلاح کنم ؟
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 28 صفحه
قیمت 2000 تومان
قسمتی از مجموعه
مقدمه
یکی از عوامل بازدارنده در امر تحصیل ، اختلالات رفتاری می باشد . معلّمان در برابر اختلالات رفتاری ، به شکل های متفاوتی از خود عکس العمل نشان می دهند . برخی از معلّمان آنان را به شدّت سرکوب می کنند . بعضی از معلمان ، در مقابل آنان کو تاه می آ یند ؛ بعضی دیگر آنان را به حال خود رها می کنند . امّا واقعیت این است که در این حالت مشکل ادامه خواهد یافت و مشکلات دیگری نیز به دنبال خواهد آورد .
به نظر می رسد راه منطقی این است که وقتی مشکلی در کلاس پیش می آید ؛ بهتر است ابتدا آن مشکل شناسایی شود سپس آن مشکل به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد . بعد از آن راه حل هایی جهت رفع مشکل پیدا کرده و به صورت عملی آن مشکل رفع گردد.
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله
در سال تحصیلی 91-92 در پایه اول مدرسه ………. مشغول به خد مت شدم . وقتی برای اولین بار به کلاس رفتم از فرا گیران خواستم خود شان را معرفی نمایند وقتی نوبت به محمد رسید ، دیدم پسری با پوست سیاه گوشه کلاس نشسته است . وبا صدایی بلند خودش را معرفی کرد . اما وقتی دانش آموزی با صدای بلند خودش را معرفی می کرد. محمد از من می خواست که به او بگویم با صدای پایین خودش را معرفی نماید چون من حوصله سروصدای آنها را ندارم. واگر کسی حرف می زد محمد اورا مسخره می کرد یا با او دعوا می کرد ومی گفت صدای شما سر من را به درد می آورد.
برای اینکه بیشتر با او آشنا شوم رفتارهای اورا زیر نظر گرفتم . برای پی بردن به واقعیت مسئله ، مادر ایشان به آموزشگاه دعوت گردید. مادر محمد زنی کم سن و سال وبی خیال بود . و برای فرزند ش چندان اهمیتی قائل نبود وبا بی خیالی به رفتارهای محمد نگاه می کرد. به مادر محمد گفتم آیا برای درمان سردرد محمد اورا به پزشک برده اند. ایشان جواب داد که فرزندش را چند ین بار به پزشک برده اند ولی آنان نتوانستد اند اورا معالجه نمایند.و ضمناً مادر محمد تذکر داد که وقتی هوا سرد است در زنگ تفریح محمد به بیرون نرود وکلاهش را نیز از سرش بیرون نیاورد چون دچار سردرد می شود . از او پرسید م رفتار واخلاق محمد در خانه چطور است ؛ ایشان گفت : خانم او خیلی بد اخلاق است به حرف گوش نمی دهد ؛ خلاصه از دست او خسته شده ایم . از او خواستم که همکاری لازم رادر مورد اصلاح رفتارهای پسرش با ما بکند ولی ایشان گفت : به من مربوط نیست . لطفاً من را دیگر به مدرسه دعوت نکنید. چون رفتارهای او اصلاح نمی شود . از دعوت من به مدرسه نیز ناراحت شده بود . بنابراین متوجه شدم که نمی توانم به کمک ایشان امیدوارم باشم . با توجه به اطلاعات بد ست آمده سوالات زیر برای رفع مشکل محمد در ذهن من ایجاد گردید.
- آیا بیماری سردرد محمد ، موجب اختلال رفتاری او شده است ؟
- آیا بیماری سردرد محمد ، ناشی از فشارهای روانی است ؟
- آیا تربیت غلط محمد، موجب اختلال رفتاری ایشان شده است ؟
- آیا به خاطر روایط غلط با محمد، ایشان دچار خود پنداری منفی از خود شده است؟
- آیا محمد دچار کمبود محبت شده است؟
- آیا محمد با رفتارهای خویش می خواهد د یگران را به خود متوجه سازد؟
- چه راه حل هایی برای مشکل وجود دارد؟
- چه نیروها یا چه کسانی می توانند در حل مشکل کمک کنند؟
- من چگونه خود را تغییر دهم که مورد قبول محمد باشم ؟
فهرست مطالب
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله. 3
گرد آوری اطلاعات ( شواهد ا ) 5
انتخاب راه جدید به صورت موقّت.. 11
تکنیک هایی لازم برای کنترل پرخاشگری در محیط خانواده 12
اجرای طرح جدید و نظارت بر آن. 16
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید وتعیین اعتبار 23
دانلود اقدام پژوهی اصلاح رفتارهای نادرست و ناشایست دانش آموز پایه اول ابتدایی