لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 102
نام تست : آزمون مکعب های کهس
سازنده : کهس
تاریخ ساخت : 1920
آزمون مکعب های کهس از نوع آزمونهای عملی است که در سال 1920 توسط کهس جهت جلوگیری از دخالت عامل زبان در اندازه گیری هوش ساخته شده است . این آزمون دارای 16 عدد مکعب رنگی و 17 تصویر است وکاربرد آن از 5 تا 15 سالگی می باشد .
ماهیت آزمون : بینه درجه هوشمندی فرد را در ارتباط با 3 واکنش مهم او و به شرح زیر می داند :
الف ) دقت در حل مسأله ب ) تلاش آگاهانه برای سازگاری با موقعیت ج ) قدرت انتقاد از خود . به نظر کهس در آزمون او نیز درجه موفقیت فرد به واکنش هایی که بینه برای هوشمندی متذکر شده است ، بستگی دارد .او عقیده دارد که این 3 عامل در موفقیت هر یک از تصاویر به کار گرفته شده اند . اگر قدرت هوشمندی به عمل ، تجزیه و تحلیل ، ترکیب ، وارسی ، مقایسه ریال تشخیص ، قضاوت ، انتقاد و تصمیم گیری بستگی داشته باشد ، در این صورت آزمون مکعب های کهس را نیز می توان به عنوان آزمونی که هوش را می سنجد ، به کار برد .
آزمون کهس تو.انایی سنجش رفتار تحلیلی و ترکیبی تفکر انسان را در عالیترین سطح آن داراست . زیرا اجرای صحیح تصاویری که با درجه دشواری فزاینده ای ارائه می شوند ، نیاز به دخالت کنش های فکری آزمودنی دارد . این کنش ها شبیه کنش هایی است که در آزمون های کلامی به کار گرفته می شوند . علاوه بر این آزمون کهش در اثر تفاوت بین مکعب های واقعی و مکعب های تصویر ، که تلاش برای ساختار فضایی را لازم می گرداند ، فعالیت های رمزی تفکری1 را نیز وارد می کند .
با توجه به موارد فوق الذکر ، میتوان گفت کگه آزمون کهس نسبت به اختلالات روانی بسیار حساس است . همچنین وسیله خوبی برای تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی از سن 8 سالگی به بعد است . بعلاوه افرادی که به خوانش پریشی2 ، به ناخوانی 3 و یا زبان پریشی مبتلا باشند در این آزمون زورشکست می خورند .
وسایل لازم برای اجرای آزمون :
الف ) جعبه های حاوی مکعب ها : این آزمون دارای 16 عدد مکعب به ابعاد 5/2 سانتی متر است که چهار سطح جانبی آن به رنگ های آبی ، زرد ، سفید و قرمز و دو سطح دیگر آن که هر کدام توسط قطری به دو قسمت تقسیم شده اند . دارای دورنگ می باشند . یکی از سطوح به رنگ زرد و آبی و دیگری به رنگ سفید و قرمز می باشد .
ب)دفترچه تصویر : دارای 17 تصویر رنگی است که شماره تصویر در سمت چپ ( به طرف آزمودنی )و زمان اجرا به طور معکوس ( به طرف آزماینده ) نوشته شده است .
ج ) برگ نمره گذاری : دارای جدولی است که تعداد امتیازات را برحسب زمان اجرا مشخص می کند .
د ) زمان سنج جهت اندازه گیری دقیق .
__________________________________________
1.Symbolic
2. Dyslexia
3.Alexia
4.Aphasia
نام تست : مقیاس عملکرد بورلی – ادله ورن
سازنده : بورلی ادله ورن
تاریخ ساخت : 1933
مقیاس عملکرد بورلی – اوله رون 1
این آزمون در آغاز برای کودکان ناشنوا یا کم شنوا ساخته شده بود اما بعداٌ در مورد کودکان طبیعی نیز به کار برده شده است . این آزمون غیر کلامی و مخصوص کودکان 4 تا 8 ساله می باشد .
کاربرد اصلی این آزمون برای کودکانی است که تحت تأثیر عواملی مانند ضعف قدرت کلامی ، ناشنوایی ، کم شنوایی یا خجول بودن در آزمون های کلامی موفقیتی کسب نمی کنند .
این آزمون دارای 7 خرده آزمون به شرح زیر می باشد :
1- مکعب ها و شامل 10 مکعب و 8 تصویر است که مکعب ها باید طبق چیده شوند ) .
2- تکمیل قطعات : ( قطعات بدنی یک مانکن است که باید مرتب شود ) .
3-جا اندازی قطعات ( 3 شکل است که قطعات آن افتاده و باید چیده شود )
4- چیدن پازل و قطعات شکل را باید چید و پاول را تکمیل کند .
5- ضربه زدن روی مکعب
6- کپی کردن اشکال ( شامل 7 شکل است که هر یک دوبار کشیده میشود )
7- ساخت ( شامل 13 مکعب و 8 تصویر که باید از روی مدل ساخته شود )
منبع : کرمی ، ابوالفضل ، 1382 ، آشنایی با آزمون سازی و آزمونهای روانی ، چاپ اول ، انتشارات روان سنجی ) .
نام تست : مقیاس آندره – ری
سازنده : آلدزه – ری
تاریخ ساخت : 1942
آزمون مکعب های کهس