لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 37
فهرست مطالب
چکیده 3
مقدمه 3
تعاریف بودجه 4
تعریف بودجه از دیدگاه قانونی: 5
تحولات نظام بودجهریزی بعد از سال 1980 10
عدم تمرکز و فدرالسیم مالی 13
عدم تمرکز در هزینههای بودجه 13
عدم تمرکز درآمدهای بودجه 16
روش مشارکت در درآمدها 18
روش کمکهای بلاعوض 18
وجوه اجرایی عدم تمرکز مالی 18
تغییر فرهنگ مدیریت 21
تدوین سیاستها 22
عوامل فرآیندی 23
صرفهجویی در هزینهها 23
توجه و گرایش به عملکرد و نتایج حاصل از برنامهها 24
تشخیص محدودیتهای منابع 24
تقویت انضباط مالی 24
عوامل نظارتی 25
فرهنگ نظارت و فرهنگ مدیریت 26
ایجاد دولتهای سایه (ارتقاء سطح مدیریت در دستگاههای اجرایی) 26
ارتباط بین عرضه کننده و خریدار (استفاده کننده) 27
نظارت و ارائه خدمات 27
مشارکت بخشهای دولتی و خصوصی 28
بودجهریزی بر مبنای عملکرد 29
نظام کنترل و ارزشیابی مبتنی بر نتایج 32
نقش مکمل نظام کنترل و ارزشیابی مبتنی بر نتایج 33
منبع: 37
ساختار بودجه
چکیده
بودجه سندی است که در آمدها و هزینهها به دولت را طی یک سال مالی تعیین میکند و نقشی بسیار مهم و حیاتی در رشد و بالندگی اقتصاد کشور بر عهده دارد. در این میان توجه به نقاط ضعف سیستمهای بودجهریزی و ترمیم این نقاط ضعف؛ یعنی اصلاح سیستمهای بودجهریزی کمک شایانی به اقتصاد کشور مینماید. این مقاله به مرور تحولات و اصلاحات نظامهای بودجهریزی از دهه 1980 و بعد از آن میپردازد و تغییرات و اصلاحات نظامهای بودجه را مورد توجه قرار میدهد. تغییرات و اصلاحات نظامهای بودجهریزی طی دهههای مختلف روی داده است ولی تغییرات دهه 1980 بسیار گستردهتر از دیگر دههها بوده و شامل شش فصل اساسی الف) جنبههای سیاسی و ایدئولوژیک بودجهبندی، ب) عدم تمرکز و فدرالیسم، ج) ارتقای مدیریت و شفافسازی حسابهای مالی، د) بودجهریزی بر مبنای عملکرد، ه) نظام کنترل و ارزشیابی مبتنی بر نتایج، و) نظام چارچوب میان مدت هزینههای بودجه میشود.
مقدمه
با توجه به خصوصیات متفاوت اقتصادی، اجتماعی کشورهای صنعتی پیشرفته و کشورهای کمتر توسعه یافته، در ادبیات مربوط به بودجهریزی به این دو گروه از کشورها جداگانه اشاره شده است. کاربرد سیاست مالی در کشورهای صنعتی با کاهش بیکاری به وسیله ایجاد تحرک در تقاضا از طریق کسری بودجه بوده است.
در کشورهای در حال توسعه مشکل حادتر است. در این کشورها بیکاری دوری نبوده بلکه ساختاری است، و استفاده از سیاستهای مالی برای ایجاد قدرت خرید بیشتر موجب افزایش قیمت و واردات خواهد شد. علاوه بر این کشورهای در حال توسعه با مشکل عدم ثبات کوتاه مدت ناشی از عواملی چون کشت نامطلوب در بخش کشاورزی، کاهش قیمت کالاهای صادراتی و نظایر آن روبرو هستند. لذا، نقش سیاست مالی در این کشورها علاوه بر نقش متعارف آن، ایجاد رشد اقتصادی و افزایش نرخ بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود تولیدی است.
• تفاوتهای مربوط به کاربرد سیاستهای مالی لزوماً ارتباطی با کاربرد نظامهای بودجهریزی ندارد. شمار زیادی از کشورهای در حال توسعه از نظام بودجهریزی کشورهای استعماری سابق (انگلیس و فرانسه) و همچنین نظامهای بودجهریزی کشورهای آمریکای لاتین (که مخلوطی از نظام بودجهریزی فرانسه و انگلیس است) استفاده میکنند. به همین دلیل است که بررسیهای بعمل آمده در زمینه نظام بودجهریزی به جای اشکالهای فنی، بیشتر اشاره به عوامل اداری- تشکیلاتی داشتهاند. تجربه شوکهای اول و دوم نفتی نیز نشان داده است که تورم، وابستگی و افزایش مستمر کسری بودجه مشکلاتی است که در بین تمامی کشورها مشترک میباشد و اختصاص به گروه خاصی از کشورها ندارد. لذا، برای قایل شدن تفکیک بین کشورها باید به دنبال ضوابط دیگری بود. یکی از ضوابطی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است، نوع هزینههای بودجه و برخی از وجوه نهادی آنها است. بدین منظور هزینهها به 4 گروه تقسیم شده است: (1) فعالیتهای عمومی سنتی و برخی امور حاکمیتی (دفاع، آموزش، بهداشت و...)، (2) فعالیتهای صنعتی و بازرگانی دولت، (3) پرداختهای انتفاعی به بخشهای تولیدی (صنایع و کشاورزی و...) و (4) پرداختهای انتقالی به خانوارها و افراد، نقش هر یک از اقلام فوق بستگی به بینش سیاسی دولت و جایگاه ساز و کار بازار در اقتصاد دارد.
تعاریف بودجه
دیدگاهها، نظریهها و تعاریف به زمان و مکان مربوط میشوند. دیدگاهها و تعاریف در مورد بودجه متاثر از نظریههای اقتصادی در مورد دولت است و دیدگاههای موجود در این زمینه نیز تحت تاثیر شرایط متفاوت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع است. به طور کلی در میان انواع تعاریفی که از بودجه به عمل آمده است سه دسته عمده را میتوان تشخیص داد:
دانلود تحقیق کامل درباره ساختار بودجه