
فرمت فایل :power point( قابل ویرایش) تعداد اسلاید: 44 اسلاید
طبّ اسلامی غیر از طبّ سنّتی است .
بحث علم دینی در مقابل علم سکولار اوّل بار در سال 1930 میلادی توسّط ابوالعلای مودودی ـ اهل پاکستان ـ مطرح شد. بعد توسّط دکتر نقیب العطاس مالزیایی و اسماعیل الفارقی پی گرفته شد و توسّط دکتر حسین نصر ـ فیلسوف و دانشمند ایرانی مقیم آمریکا ـ در سطح وسیعی گسترش یافت؛ و در عصر ما و بخصوص در جمهوری اسلامی ایران، در حال تبدیل شدن به یک گفتمان جدّی است.
در این فضا طبّ غربی موجود نیز از جهات مختلفی مورد نقد واقع شده و عدّه ای بر آن شده اند که طبّ اسلامی را جایگزین طبّ سکولار غربی کنند. امّا در این میان، ظاهراً برخی ها دچار خبط و خطایی شده اند؛ به این صورت که طبّ سنّتی ایران را با طبّ اسلامی یکی دانسته اند؛ حال آنکه طبّ اسلامی، دقیقاً همان طبّ سنّتی نیست.
طبّ اسلامی و تفاوت آن با طبّ غربی
طبّ اسلامی با طبّ غربی در سه مورد تفاوت و بلکه تعارضات جدّی دارد.
الف: در مبانی؛ یعنی در امور قبل از علم که مبنای آن علم هست.
ب: در مبادی؛ یعنی در تعاریف و مسائل آغازین و بنیادی علم.
ج: در آموزه ها و مسائل پسینی علم که مبتنی بر مبانی و مبادی اند.
طبّ اسلامی و تفاوت آن با طبّ سنّتی
nطبّ سنّتی برخلاف تصوّر رایج، صد در صد طبّ اسلامی نیست، بلکه ترکیبی از طبّ یونانی، هندی، ایرانی و اسلامی است، البته عمدتاً با مبانی و مبادی یونانی.
nالبته از مکاتب طبّ چینی و مصری و ... هم در طبّ سنّتی استفاده شده است.
منابع مهمّ طبّ سنّتی
lالحاوی فی الطّب
lالقانون فی الطّب
lذخیره ی خوارزمشاهی
lالاغراض الطّبیّة
lخفیّ علائی
lکامل الصناعة الطبّیّة
lمخزن الادویّه
lو...
پاورپوینت درباره منبع شناسی طبّ اسلامی