فهرست
مقدمه
یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی قانونگذاران در زمینه مبادلات تجاری، رعایت حقوق مصرف کنندگان است.
به واسطه عدم نظارت بر فعالیت های تجاری در فضای اینترنت، زمینه برای سوء استفاده کنندگان و قانون شکنان بیش تر مهیاست. از این رو در تمام قوانین مربوط به تجارت سنتی و الکترونیکی، حمایت هایی در جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان پیش بینی شده است.
عدم رعایت حقوق مصرف کننده در بسیاری موارد وصف مجرمانه پیدا می کند و متخلف یا متخلفین در صورتی که مرتکب جرائم سنگین تری نشده باشند، به جزای نقدی محکوم خواهند شد. قانونگذاران در اغلب موارد برای جبران نابرابری هایی که میان مصرف کنندگان و فروشندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات وجود دارد، تبعیضات و استثنائاتی به نفع مصرف کنندگان در نظر می گیرند. در قانون تجارت الکترونیک ایران نیز مقرراتی در زمینه حمایت از حقوق مصرف کننده گنجانده شده است.
در مقابل در قانون ایران هیچ فصل مجزایی به تکالیف مصرف کننده اختصاص داده نشده است و تنها با توجه به مفاهیم موجود در برخی مواد این قانون می توان تکالیفی را برای مصرف کننده بر شمرد.
نتیجه گیری
قانونگذار ایران، هم سو با قوانین و مقررات بین المللی برای حمایت از حقوق طرف ضعیف تر در قراردادهای الکترونیک سعی کرده است مقرراتی را تدوین کند تا اثر موقعیت برتر تأمین کننده را از این طریق خنثی سازد. این مقررات در قالب چهار دسته حقوق مورد حمایت از مصرف کننده (حق داشتن اطلاعات کامل، حق انصراف مصرف کننده، حق عودت دادن کالا و خدمات، لزوم رعایت انصاف و عدالت در قرارداد و شیوه تبلیغات) مورد پیش بینی قرار گرفته است و برای نقض آن ها نیز ضمانت اجراهایی پیش بینی شده است.
با توجه به ویژگی های فضای مجازی و استفاده از این فضا برای انجام تجارت الکترونیکی و تفاوت های تبلیغات در فضای مجازی با تبلیغات در دنیای واقعی، علاوه بر استفاده از قواعد کلی مزبور، وجود مقررات خاص راجع به تبلیغات در فضای مجازی و مشخص کردن و تصویب ضوابطی دقیق تر در فضای مجازی ضرورت دارد.
به علاوه نیازمند مقررات صریحی در خصوص تکالیف مصرف کننده می باشیم، چرا که در قوانین مختلف با سکوت در این موارد روبرو هستیم.
دانلود پاورپوینت حقوق و تکالیف مصرف کننده در تجارت الکترونیک ،آماده برای ارائه کلاسی- 28 اسلاید