چگونگی خلقت انسان در زمره مسائل دیرین وباستانی است که شاید از زمان پیدایش انسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با نگاهی کوتاه به کتابهای آسمانی ادیانی چون یهود، مسیحیت و سلام، قدمت این بحث به خوبی نمایان می شود.
آفرینش انسان در قرآن
هر دسته از ایات آفرینش، به یک جهت از خلقت انسان پرداختهاند.به عنوان نمونه،برخی از ایات خلقت نخستین انسان؛یعنی آفرینش آدم از خاک را بیان میکند.
بعضی دیگر از ایات،هر انسانی را از نطفه میداند؛ یعنی مبدأ آفرینش انسان را یک اعتبار از خاک و به اعتبار دیگر از نطفه میداند.
عوالم خلقت انسان
در این باره تعبیرات متعددی در قرآن بچشم می خورد که در ذیل بدان پرداخته می شود:
1ـ مراحل ششگانه تکامل جنین در رحم مادر
در آیه 12 و 13و 14 سوره مؤمنون به مراحل ششگانه تکامل جنین در رحم مادر اشاره شده است که عبارتند از:
مرحله نطفه و علقه و مضغه و گوشت و استخوان و مرحله نفخ روح ( دمیدن روح در کالبد)
البته در مراحل پنجگانهای که برای آفرینش انسان در آیه فوق ذکر شده همه جا تعبیر به خلق شده است ، اما هنگامی که به آخرین مرحله میرسد تعبیر به "انشاء" میکند.
انشاء به معنی ایجاد کردن چیزی، توأم با تربیت آن است ، این تعبیر نشان میدهد که مرحله اخیر، با مراحل قبل، کاملاً متفاوت است، مرحلهای است مهم که قرآن از آن سر بسته یاد کرده
سپس ما به آن آفرینش تازهای دادیم وبلا فاصله پشت سر آن،فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» میگوید.
این همان مرحلهای است که جنین وارد مرحله حیات انسانی میشود، حس و حرکت پیدا میکند ، و به جنبش در میآید که در روایات اسلامی از آن تعبیر به مرحله نفخ روح شده است.
دیدگاه متفکران غرب در زمینه خلقت انسان:
سرچشمه حیات و زندگی انسان
نظریه اول که در گذشته بسیار مورد توجه بوده تحت عنوان مکتب فیکسیسم یا ثبات انواع و نظریه دوم که در اوایل قرن نوزدهم میلادی مورد توجه واقع شد مکتب ترانسفورمیسم یا تبدیل انواع نام دارد.
دیدگاه اول قائل به انواع خلقتهای مستقل است بدین معنا که انسان از انسان و سایر حیوانات از انواع خودشان پدید آمده اند ولی دیدگاه دوم منشا پیدایش انواع کنونی را مستقل نمی داند
مکتبهای فرضیه تکامل
پیروان نظریه تبدل انواع در اثر نگرشهای متفاوت به ساختهای گوناگون طبیعت به رویکردهای مختلفی دست یافته اند. اما در این میان پنج مکتب عمده وجود دارد که بدین شرح است:
مکتب لامارکیسم
نئولامارکیسم
داروینیسم
نئوداروینیسم
و مکتب طرفداران جهش و موتاسیون
مکتب لامارکیسم
لامارک جانور شناس فرانسوی نخستین زیست شناسی بود که فرضیه تحول را تا حدودی بر پایه علمی استوار کرد وی در سال 1801 نظریه خود را با انتشار کتاب « فلسفه ی جانور شناسی» اعلام نمود.
گوهر کلام لامارک در این است که تغییرات محیط موجب تغییر اعضاء می شود یعنی موجود زنده برای زیستن مجبور است بعضی از اعضای خود را بیشتر به کار اندازد. و با تقویت و رشد برخی از اعضا و تحلیل اعضای دیگر به زندگی و حیات خود ادامه دهد.
شامل 71 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت بررسی تطبیقی خلقت انسان از دیدگاه غرب و اسلام