دانلود درس پژوهی تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی درس مسجد
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 25 صفحه
قسمتی از مجموعه
طرح درس
روش تدریس: پس ختام
موضوع: مسجد
هدف کلی : آشنایی دانش اموزان با مفهوم زندگی اجتماعی و ریشه مبدا فرهنگ جامعه خود.
اهداف رفتاری:
1- مسجد را به عنوان یکی دیگر از محل های اجتماع مردم نام ببرد.
2- مساجد بزرگ و مهم سرزمین های اسلامی مانند ( مسجدالحرام، مسجد النبی و مسجد القصی و...) را نام ببرد.
3- مراسمی را که در مسجد برگزار می گردد بازگو کند.
4- چگونگی برگزاری نماز جماعت را در مسجد بازگو نماید.
5- اهمیت اجتماعات مردمی را بیان نماید.
6- نسبت به انجام فعالیتهای گروه احساس مسئولیت کند.
وسایل مورد نیاز : تصویر مسجد – کتاب- عکس
ایجاد انگیزه : تصویر برزگ مسجد الاقصی به جلوی کلاس نصب می کنیم و توجه شاگردان را به آن جلب می کنیم.
ارزشیابی ورودی:
1- نماز جماعت در مسجد چگونه برگزار می شود.
2- مردم در مسجد علاوه بر نماز خواندن چه کارهایی انجام می دهند؟
3- یکی از محل های اجتماع مردم را نام ببرید.
ارائه درس:
مرحله اول : پیش خوانی
معلم پس از معرفی مطلب درسی از دانش آموزان می خواهد که یکبار از روی متن بخوانند و موضوعات و سرفصل های اصلی و مهم را مشخص کنند این باعث می شود دانش آموزان شکل کلی از مطلب به دست بیاورند و مطالب در ذهن آنها شکل بگیرد.
مرحله دوم: سوال کردن
مطالب اصلی کتاب به سوال تبدیل می شود و چند سوال در مورد محتوای نویسنده از طریق آنها اهداف بعدی مطالعه تشخیص و برای رسیدن به جواب سوالات تلاش و فعالیت کند.
سوالها:
1- نوشتن نام مساجد بزرگ اسلامی و نام کشورهایی که این مساجد در آنجا قرار دارند ( از جمله مسجد الاقصی )
2- کارهایی که در مساجد انجام می گیرد را فهرست کنند.
3- نام مساجد معروف و بزرگ شهر یا استان خود را بنویسند.
مرحله سوم: خواندن
در مرحله خواندن دانش آموزان مطالب اصلی را بیشتر می خوانند و به دنبال رسیدن به هدف های خود هستند و مطالب اصلی را با دقت و سرعت کمتر می خوانند.
مرحله چهارم: تفکر
ضمن مطالعه ی دقیق و خواندن مطالب درباره اهداف و محتوای متناسب با آن به تفکر می پردازند تا حدودی عمیق تر به آنها توجه می کنند.
مرحله پنجم: حفظ کردن
هنگامی که دانش آموزان در مرد مطالبی که می خوانند بخشی از مطالب در ذهن خود به خاطر می سپارند و مطالب مهم را حفظ می کنند.
مرحله ششم: مرور کردن
در این مرحله دانش آموزان می کوشند مطالب را به صورت کلی مرور کنند و به بازخوانی سوالها پاسخ و مطالب مهم بپردازند و در ذهن خود آنها را در یک چهارچوب مشخص شده قرار دهند.
جمع بندی مطالب: معلم بعد از اینکه دانش آموزان مطالب را به خوبی یاد گرفتند در مورد مسجد و اهمیت آن صحبت می کند.
ارزشیابی پایانی :
کنترل کارهای گروهی دانش آموزان و رتبه بندی کار آنها.
تکلیف تمرینی : به پرسشهای کتاب پاسخ داده ، خاطره ای از رفتن به خود به مسجد بنویسند.
تکلیف خلاقانه :
1- یک شعر درباره نماز یا مسجد تهیه کنند و در کلاس بخوانند.
2- بازدید از یک مسجد و گفتگو با امام جماعت و کارهایی که در آنجا صورت می گیرد.
دانلود درس پژوهی با موضوع تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی درس مسجد