یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق سفال

اختصاصی از یاری فایل دانلود تحقیق سفال دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

 

سفال

 

        مقدمه           

سفال (سفالینه). این اصطلاح، بنابر تعریف لغتنامه‌ها عمما به معنی اشیا ساخته شده از گل پخته هستند، مانند کاسه،  کوزه، و غیره... همچنین سفالینه، سفال ساخته شده را می‌گویند. سفالین نیز شامل انواع اشیایی است که از سفال می‌سازند. اصطلاح اروپایی" سرامیک" نیز داری مفاهیم سفال در زبان فارسی است، که از واژه یونانی (Keramikos) که خود از (Keramon) به معنی خاک رُس گرفته شده است. بنابراین سفالگری نیز به هنر یا صنعت ساخت ظروف و اشیا گلی پخته اطلاق می‌شود. معمولا محصولات را اگر بدون لعاب باشند سفال و اگر لعابدار باشند بر حسب گل و لعابی که در آنها به کار رفته بدل چینی می‌نامند. سفال در واقع نخستین محصول هنری و صنعتی مردمان اولیه و حاصل  نیاز و شعور آدمی، در به کار گیری عوامل طبیعت است، و از آنجا که مواد  اولیه آن شامل: خاک، آب، و آتش در سرزمین‌های محل سکونت بشر یافت می‌شده است، نشانه‌های تولید آن را در تمامی نقاط مسکونی انسان مشاهده می‌کنیم. کهنترین اشیا سفالی بدست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی ایران  مربوط  گنج دره در استان کرمانشاه است؛ که تاریخ آن به هزاره هشتم پیش از میلاد می‌رسد.

تاریخچه سفال

    سفالگری، هنری است که به صورت (شکل) سنتی طی هزاران سال اصول فنی ارزشمند خود را تا به امروز حفظ کرده است. علاوه برارزش‌های هنری با بررسی دقیق این آثار، امکان شناخت حرفه‌ها، صنایع و آثار مادی  طوایف و جوامع  بشری در قلمروهای  فرهنگ‌های گوناگون را فراهم می‌آید. بنابرآنچه گذشت، باید سفال را به عنوان تجلی فعالیت ذهن و خلاقیت و ابداع هنری انسان‌های گذشته ارج نهاد. زیرا سفالگری هنری همگانی بوده که نه تنها سلیقه ابداع کننده، بلکه نشانه‌های معینی از زندگی اجتماعی و دوره زندگی و ویژگی‌های مادی و معنوی آن را به ما نشان می‌دهد، و وسیله مستقیمی برای شناسایی تمدن شهرها، اقوام و ادوار مختلف است. زیرا هر ملتی برای تزئین سفال‌های خویش، نشانه، اشکال و تزئینات ویژه خود را به کار می‌برده است. برای تامین منظور باستان‌شناسان  با بهره‌گیری از هنر طراحی و تکنیک‌های دقیق، باستان‌شناسان می‌کوشند به قطعات و اشیا مختلفی که از مناطق باستانی بدست می‌آید، جان داده و با به تصویر کشیدن تمام نقوش به کار رفته در سفالینه‌ها به تعیین دوران مورد نظر پرداخته،  به اسرار هنر و بسیاری از ناشناخته‌های زندگی آن دوران پی می‌برند.

    در علم باستان‌شناسی که کشف مدارک عینی تاریخی و تعبیر و تفسیر این مدارک را بر عهده دارد، اهمیت طراحی فنی از یک قرن پیش مورد توجه دانشمندان و محققان قرار گرفته است. باستان‌شناسان قطعات و اشیا مکشوفه را به گروه  طراحی سفال می‌سپارند واین  گروه  با بهره‌گیری از هنر و فن طراحی و تکنیک‌های دقیق می‌کوشند که تمام جزئییات و تزئینات و نقوش به کار رفته در سفالینه‌ها را به تصویر بکشند.

ترسیم (طراحی) سفال

اهداف

 با برداشت سفال از تپه‌های تاریخی حومه جغازنبیل و نمونه‌برداری از سفالینه‌های سطح الارضی منطقه ( بین حصار اول تا سوم) و سفالینه‌هایی که ضمن کاوش باستان‌شناسی در لایه‌های حفاری (ترانشه) به دست می‌آید، باستان‌شناسان پی به تمدن و فرهنگ مردم ساکن در این مناطق می‌‌برند.

1ـ اهمیت مستند سازی و ترسیم سفال در بحث باستان‌شناسی

    مهمترین چیزی که در یک منطقه باستانی مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد، سفالینه‌های منطقه است که باستان‌شناسان به بررسی آنها پرداخته  و با طبقه ‌بندی و ترسیم آنها و بررسی تراکم پی به قدمت و تمدن آن می‌برند. بنابراین اولین چیزی که در یک منطقه باستانی مورد بررسی و تحقیق قرارمی‌گیرد، سفال‌های منطقه است. باستان‌شناسان سفال‌های بدست آمده از حفاری یا جمع‌آوری سطح‌الارضی را به گروه مستندنگار (طراح سفال) می‌سپارد و سپس گروه طبق کدهای مشخصی  که  برای  هر شبکه با لایه تعیین شده به طراحی می‌پردازند.

  2ـ طراحی سفال

    طراحی سفال را می‌توان به 6 مرحله تقسیم کرد که شامل مراحل زیر است:

1ـ شناخت سفال (از نظر بافت، رنگ، شکل ظاهری)

2ـ تعیین شعاع و قطر کامل

3ـ مدادی کردن (بدست آوردن طرح اولیه)

4ـ پیستوله (دسن کردن)

5ـ نقطه‌گذاری (سایه زدن)

6ـ ذکر کد شی و نام ترسیم کننده و مشخصات سفال

 

1ـ شناخت سفال

    در شناخت سفال، شکل ظاهری قطعه را در نظر می‌گیریم. از نظر ساده، منقوش و لعابدار بودن، همچنین بافت (خمیره)  تشکیل دهنده. مثلا دارا بودن ماسه، کاه (شاموت ماسه و کاه) و غیره برای تشخیص رنگ سطح و مغز سفال نیز به وسیله انطباق دادن قطعه با جدول رنگ که هر  طیف رنگ دارای شماره می‌باشد، مشخص می‌شود. برای بدست آوردن فرم (شکل) سفال از تکنیک‌های مختلف استفاده می‌شود. در صورتی که سطح بالایی سفال را با یک سطح دایره شکل فرضی و مسطح منطبق نماییم، باید با این صفحه مسطح فرضی کاملا منطبق شود. ضمنا زمانی که قطعه را از بغل (مقطع) در زاویه دید قرار می‌دهیم، خط افق فرضی باید دقیقا از زیر لبه فرو رفته قطعه عبور کند. بصورتی که خط  مستقیم با قوس لبه و خط در یک امتداد قرار گیرند و مماس گردند.  تکنیک دیگر به این صورت است که قطعه را از نمای روبرو در نظر بگیریم. لبه بالایی قطعه را با خط  مستقیم افقی مماس کرده به طوری که گوشه‌های قطعه از خط بالاتر و یا پایینتر نیایند.ضمنا از میز کار و یا سطح مسطح نیز می‌توان برای بدست آوردن فرم استفاده کرد که بیشتر برای قطعاتی که دارای لبه تخت هستند کاربرد دارد.  ضمنا اثر چرخ روی بدنه سفال، جهت افقی و عمودی و حالت ایستایی ظرف را مشخص می‌کند.

 2ـ تعیین شعاع

    در این مرحله قوس لبه بیرونی و یا داخلی قطعه را روی خطوط شعاع سنج که از قوس‌های متحد المرکز از 0 الی 28 سانتیمتر درجه بندی شده مماس می‌کنیم. تا زمانی که دقیقا با یکی از قوس‌ها کاملا منطبق شود و شعاع به‌دست آید. مثلا اگر روی عدد و قوس پنجم ست شد، آن را 2 برابر نموده که عدد 10 بدست می‌آید که نشان‌دهنده قطر کامل لبه ظرف است.

 

3ـ مدادی کردن

    جهت طراحی از کاغذ مخصوص (کالک) استفاده می‌شود. برگه معمولا در قطع A4  که با مقیاس 1:1 و 1:2 و 1:4 مشخص شده  به کار می‌روند. به این شکل که برگه را روی کاغذ میلیمتری قرار داده سپس خطوط عمودی و افقی را طبق شعاع بدست آمده رسم می‌کنیم. انتقال شکل سفال (ظرف) دقیقا در سه مرحله انجام می‌گیرد. بعد از رسم خطوط  اندازه دهانه ظرف راطبق شعاع بدست آمده روی محور افقی علامت می‌زنیم. سپس قطعه را در تقاطع محورها قرار داده به طوری که 1:4 آن سمت چپ خط عمودی قرار گیرد. البته باید لبه سفال طبق فرم بدست آمده مماس با خط افقی قرار گیرد. پس از آن بوسیله اتود و با استفاده از دید عمود نسبت به قطعه، محیط قطعه را بر روی کاغذ رسم می‌کنیم. سپس قسمت بالای لبه را روی ابتدای سمت راست خط افقی قرار داده به نسبت اینکه از لبه داخلی یا بیرونی سفال، شعاع را مشخص نموده باشیم،‌ از بالا تا انتهای قطعه سفال دقیقا شکل ظرف را نشان می‌دهیم. در این مرحله از شانه طراحی نیز می‌توان کمک گرفت. برای به‌دست آوردن شکل دقیق قطعه، در مرحله آخر بعد از ترسیم قرینه شکل سفال در انتهای محور افقی در سمت چپ مقطع (برش عرضی) ضخامت فطعه را مشخص می‌نماییم.

4ـ پیستوله (دسن کردن)

    در مرحله چهارم با کمک گرفتن از ابزار پیستوله و استفاده از راپید 2/0 و 4/0 راپیدی می‌کنیم. به این ترتیب که اول خطوط محور افقی و عمودی را با راپید 2/0 راپیدی کرده و سپس نمای وسط طرح را بوسیله راپید 4/0 و دست آزاد، آثار شکستگی را نیز راپیدی می‌کنیم. سپس نمای سفال را در سمت راست با راپید 2/0 مشخص نموده و در آخر مقطع سفال را  که در سمت چپ طرح است را بوسیله


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق سفال

دانلود مقاله کامل درباره پیوند یونی 5ص

اختصاصی از یاری فایل دانلود مقاله کامل درباره پیوند یونی 5ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

 

پیوند یونی

پیوند یونی نوعی از پیوند شیمیایی است که برپایه نیروی الکترواستاتیک بین دو یون با بار مخالف شکل می‌گیرد.

ترکیبات یونی متشکل از تعداد زیادی آنیون و کاتیون هستند که با طرح معین هندسی در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک بلور بوجود می‌آورند. هر بلور ، به سبب جاذبه‌های منفی ـ مثبت یونها به هم ، نگهداشته شده است. فرمول شیمیایی یک ترکیب یونی نشانه ساده‌ترین نسبت یونهای مختلف برای به وجود آوردن بلوری است که از نظر الکتریکی خنثی باشد.

ماهیت یون

وقتی اتم‌ها به یون تبدیل می‌شوند، خواص آنها شدیدا تغییرمیکند. مثلا مجموعه‌ای از مولکولهای برم قرمز است. اما یونهای در رنگ بلورماده مرکب هیچ دخالتی ندارند. یک قطعه سدیم شامل اتم‌های سدیم‌ نرم است. خواص فلزی دارد و بر آب به شدت اثر می‌کند. اما یونهای در آب پایدارند.

مجموعه بزرگی از مولکولهای کلر ، گازی سمّی به‌رنگ زرد مایل به سبز است، ولی یونهای کلرید مواد مرکب رنگ ایجاد نمی‌کنند و سمّی نیستند. به همین لحاظ است که یونهای سدیم و کلر را به صورت نمک طعام می‌توان بدون ترس از واکنش شدید روی گوجه فرنگی ریخت. وقتی اتم‌ها به صورت یون در می‌آیند، ماهیت آنها آشکارا تغییر می‌کند.

خواص مواد مرکب یونی

رسانایی الکتریکی : رسانایی الکتریکی مواد مرکب یونی مذاب به این علت است که وقتی قطب‌هایی با بار مخالف در این مواد مذاب قرار گیرد و میدان الکتریکی برقرارشود، یونها آزادانه به حرکت در می‌آیند. این حرکت یونها بار یا جریان را از یک‌جا به جای دیگر منتقل می‌کنند. در جسم جامد که یونها بی‌حرکت‌اند و نمی‌توانند آزادانه حرکت کنند، جسم خاصیت رسانای الکتریکی ندارد.

سختی : سختی مواد مرکب یونی به علت پیوند محکم میان یونهای با بار مخالف است. برای پیوندهای قوی انرژی بسیاری لازم است تا یون‌ها از هم جدا شوند و امکان حرکت آزاد حالت مذاب را پیداکنند. انرژی زیاد به معنی نقطه جوش بالا است که خود از ویژگی‌های مواد مرکب یونی است.

شکنندگی : مواد مرکب یونی شکننده‌اند. زیرا که ساختار جامد آنها آرایه منظمی از یونهاست. مثلا ساختار سدیم کلرید (NaCl) را در نظر بگیرید. هرگاه یک سطح از یونها فقط به فاصله یک یون در هر جهت جابجا شود، یونهایی که بار مشابه دارند درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یکدیگر را دفع می‌کنند و چون جاذبه‌ای در کار نیست بلور می‌شکند. سدیم کلرید را نمی‌توان با چکش کاری ، به ورقه‌های نازک تبدیل کرد. با چنین عملی بلور نمک خرد و از هم پاشیده می‌شود.

گروههای حاوی پیوند یونی

عناصرگروه IA (فلزات قلیایی) یعنی Li ، Na ، K ، Rb ، Cs ، هر یک به ترتیب یک الکترون بیشتر از گازهای نجیب ، (He ، Kr ، Ne ، Ar ، Xe) دارند. اگر هر یک از این فلزات از هر اتم یک الکترون از دست بدهند، جزء باقیمانده آرایش الکترونی گاز نجیب متناظر خود را پیدا می‌کند. مثلا ، Li یک الکترون والانس در آرایش حالت پایه دارد. از دست دادن یک الکترون موجب می‌شود که Li ساختار الکترونی He را پیداکند. یک اتم Li که فقط دو الکترون و سه پروتون داشته باشد، بار +۱ خواهد داشت.

یک اتم باردار مانند یا یک گروه از اتم‌های باردار ، مانند گروه سولفات را یون می‌گویند.

عناصر گروه IIA (فلزات قلیایی خاکی) هریک دو الکترون والانس دارند. پس برای اینکه mg ، ca ، sr ، ba ساختار گاز نجیب را به دست آورند اتم‌های هرعنصر باید دو الکترون از دست بدهند. از دست رفتن دو الکترون موجب می‌شود که دو پروتون در هسته خنثی نشده بماند. پس هر یون بار +۲ خواهد داشت. برای جدا شدن سومین الکترون لازم است جفت الکترونهای تراز اصلی با انرژی پایین‌تر شکسته شود. این امر انرژی زیادتری می‌خواهد. جداشدن الکترونها از فلزات و تشکیل یونهای مثبت حاصل از آنها را می‌توان به راههای مختلف ترسیم کرد.

پس جدا شدن یک الکترون از یک اتم معین جداشدن الکترونهای بعدی به ترتیب مشکلتر می‌شود. زیرا با از دست رفتن هر الکترون بار مؤثر زیادتری می‌شود و الکترونهای باقیمانده را محکمتر نگاه می‌دارد. بطور خلاصه یونهای مثبت وقتی تشکیل می‌شوند که اتم‌های فلزی یک الکترون (گروهIA) دو الکترون (گروهIIA) و یا سه الکترون (گروهIIIA) به اتم‌های غیر فلزی می‌دهند. یونهای حاصل آرایش الکترونی یکسان با یک گاز نجیب دارند.

عناصر گروه VIIA (هالوژنها) یونهای مثبت در حضور یونهای منفی پایدار می‌شوند. خنثی شدن بار ، هر دو نوع یون را پایدار می‌کند. یونهای منفی پایدار ، از اتم‌هایی که شش یا هفت الکترون والانس دارند، تولید می‌شوند. اینگونه اتم‌ها آنقدر الکترون بدست می‌آورند تا ساختار گاز نجیب را پیدا کنند. مثلا اتم‌های عناصر گروه VIIA (هالوژن‌ها) هفت الکترون والانس دارند و هر یک ، یک الکترون می‌خواهند تا آرایش الکترونی یک گاز نجیب را پیدا کنند.

اگر اتم‌های F ، Cl ، Br ، I هر یک ، یک الکترون بدست آورند، یونهای حاصل یعنی ، ، ، به ترتیب آرایش الکترونی را خواهند داشت.

عناص گروه VIA (گروه اکسیژن) اتم عناصر (VIA) برای رسیدن به ساختار الکترونی یک گاز نجیب هریک دو الکترون نیاز دارند. اضافه شدن دو الکترون به هر اتم ، سبب تولید می‌شود. روند به دست آوردن الکترون توسط غیرفلزات ، مانند از دست دادن الکترون توسط فلزات را می‌توان به راههای متفاوت ترسیم کرد. بطور خلاصه غیرفلزات یک ، دو ، یا سه الکترون از فلزات می‌گیرند و یون منفی ایجاد می‌کنند.

این یونهای منفی همگی الکترونهای والانس جفت شده و آرایش هشت الکترونی پایدار گازهای نجیب را دارند.

فرمول شیمیایی مواد مرکب یونی فرمول شیمیایی یک ماده مرکب از لحاظ الکتریکی خنثی است. خنثی بودن الکتریکی مستلزم آن است که شمار بارهای مثبت و منفی در بلور ماده مرکب برابر باشند. دو برای هر ، سه یون برای دو یون Al^۳+ و الی آخر. در بلور نمک طعام یونهای با جاذبه الکتریکی میان بارهای مخالف ، در جای خود نگاه داشته شده‌اند.

علاوه بر این ، برای خنثی بودن این ماده مرکب باید نسبت یونهای سدیم به یونهای کلرید ۱ به ۱ باشد. در این صورت ساده‌ترین فرمول آن خواهد بود. در ساختار بلورین هر یون سدیم با هر شش یون کلرید اطراف آن جذب می‌شود. به همین طریق هر یون کلرید با هر شش یون سدیم اطراف آن جذب می‌شود.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره پیوند یونی 5ص

دانلود مقاله کامل درباره جغرافیای افغانستان 31 ص

اختصاصی از یاری فایل دانلود مقاله کامل درباره جغرافیای افغانستان 31 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 31

 

فهرست :

مقدمه..............................................................................................................................1

چکیده..........................................................................................................................2

موقعیت......................................................................................................................7

جهیل های افغانستان..............................................................................................10

منابع طبیعی..........................................................................................................12

جغرافیای انسانی...........................................................................................................13

۳۴ ولایت افغانستان......................................................................................................14

خطرات طبیعی.............................................................................................................17

وضعیت سنی.............................................................................................................17

 پرجمعیت‏ترین‏ شهرها..................................................................................................19

دین‌ها و مذاهب............................................................................................................20

سواد......................................................................................................................23

زبان و خط.............................................................................................................25

مشاهیر فرهنگی...........................................................................................................25

آموزش و پرورش....................................................................................................26

اقتصاد......................................................................................................................27

رابطه با همسایه ها.................................................................................................28

منابع......................................................................................................................30

جغرافیای طبیعی افغانستان

مقدمه :

جغرافیای طبیعی افغانستان افغانستان، در جنوب غربی آسیا یبن 29 درجه و 22 دقیقه و 53 ثانیه و 38 درجه و 29 دقیقه و 27 ثانیه عرض البلد شمالی و بین 60 درجه و 28 دقیقه و 41 ثانیه و 47 درجه و 51 دقیقه و 47 ثانیه طول البلد شمالی واقع شده است. مساحت این کشور 650000 کیلومتر بوده و حداکثر طول آن از شرقی‏ترین نقطه تا غربی‏ترین نقطه جنوبی آن 912 کیلومتر است و این کشور محاط به مناطق خشک بوده، به دریا متصل نمی‏باشد، نزدیک ترین بندر دریایی به آن، بندر کراچی با فاصله 727 میل می‏‏باشد. این کشور در شمال پیوسته است به کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان و از طرف غرب به کشور جمهوری اسلامی ایران و از شرق و جنوب به کشور پاکستان و از طرف شمال شرقی به ولایت سین کیانگ چین. افغانستان کشور کوهستانی و نسبتاً خشک است. مرتفع‏ترین و معروف‏ترین رشته کوه‏های آن عبارت‏اند از: هندوکش، بابا، سلیمان، سفید کوه و سیاه کوه. مرتفع‏ترین قله کوه‏های آن، «نوشاخ» با ارتفاع 7485 متر در رشته کوه هندوکش شرقی می‏باشد و ... میزان بارندگی در این کشور کم است و مهمترین رودهای آن عبارتند از: آمودریا، رود کابل، هریرود، رود هلمند و رود مرغاب و طویل‏تری رودهایش، آمودریا (2620کیلومتر)، هیرمند (1400کیلومتر)، هریرود(1230 کیلومتر) اکثر این رودخانه‏ها ناشی از برف‏های زیادی است که در زمستان در نقاط مرتفع‏ می‏بارد و در بهار و تابستان به تدریج آب می‏شود. آب و هوایش متغیر و در بسیاریی از نقاط زمستان بسیار سرد و طولانی (حدود شش ماه)و در برخی نقاط تابستان خیلی گرم و سوزان می‏باشد. اما در عین حال جلگه‏ها و دره‏های فراوان دارای خاک و آب‏ و هوای مساعد، نزی در آن نهفته است که برای کشاورزی و دامداری بسیار مناسب می‏باشند. حدود 01/0 خاک آن را جنگل‏ها پوشانده است. تقسیمات اداری از سال (1773) به بعد درست از زمانی که تیمور شاه کابل را پایتخت خود قرار داد. آن «شهر» همیشه مرکز پادشاهی افغانستان بوده است. شاهزادگان ولایت را کم و بیش خودمختاری داده بودند. مهم‏ترین ولایات تحت کنترل شاهزادگان و امیران، کابل، قندهار، هرات، ترکستان افغانستان، قطغن و بدخشان بودند.

چکیده :

امیر عبدالرحمن خان 1901ـ1880 که از سوی بریتانیا به عنوان امیر کابل و حواشی آن به رسمیت شناخته شد دامنه قلمرو سلطنتی‏اش را به ولایات هرات، ترکستان افغانستان، هزاره‏جات، نورستان و بدخشان گسترش داده بود. در زمان نادرشاه «33ـ1921» افغانستان به پنج ایالت اصلی و یا عمده و چهار ایالت فرعی تقسیم گردید. بعد از حکومت مشروطه و تصویب قانون اساسی در سال 1964 افغانستان به 26 ولایت تقسیم شده که هر کدام به دلیل اهمیت و چگونگی انکشاف آن به گروه‏های یک، دو و سه تقسیم گردیده بودند. کابل، غزنی، گردیز، جلال‏آباد، مزار شریف، هرات و قندهار جزء مراکز درجه یک ولایات در تقسیمات کشوری قرار گرفتند. هر کدام از این ولایات به وسیله فرمانداری «والی»، اداره می‏شد که در برابر وزارت داخله در کابل مسئولیت داشتند. مضافاً این که نماینده‏هایی در هر ولایت وجود داشت که روند اجرایی کار را مستقیماً به کابل گذارش می‏دادند. هر ولایتی دارای چندین «ولسوالی» بود که به وسیله مسئولی به نام «ولسوال» اداره می‏شدند و ولسوالی‏ها در برابر «والی» مسئولیت داشته و می‏بایست گزارش کار را به آنها می‏دادند، البته هر ولسوال امکان داشت چندین علاقه‏داری را نیز اداره کند. علاقه‏داری‏ها در روستاهای مهم مستقر و در قبال ولسوالی‏ها مسئولیت مستقیم داشتند، علاقه‏داری‏ها به تناسب جمعیت آنان به چهار گروه تقسیم می‏شدند. در سال 1970 افغانستان به 26 ولایت شش ولسوالی بزرگ «لوی ولسوالی» 175 ولسوالی و 118 علاقه‏داری تقسیم شده بودند؛ در حال حاضر افغانستان دارای 34 ولایت می باشد . واحدهای کوچک روستایی به وسیله رئیس روستا که معروف به «قریه‏دار» ملک، و ارباب بود اداره می‏شد. آنها نقش رابط را بین روستا و رئیس بخش «علاقه‏دار» داشتند. اما شهرها به نواحی مختلف تقسیم می‏شدند. جغرافیای انسانی افغانستان سرزمینی که اکنون به نام افغانستان یاد می‏شود، بر اساس گفته‏های مورخین و اسناد باستانی، با نام‏ها و عنوان‏های دیگر (مثل آریانا، خراسان و ...) دارای پیشینه تاریخی چندین هزار ساله بوده و مدنیت‏های فراوان را در درون خود پرورانده و بعضاً مدفون ساخته است. اما آنچه را که امروز در جغرافیای سیاسی به نام افغانستان می‏خوانیم، همان کشوری است که در اواسط قرن هجده (1747م) توسط احمد شاه ابدالی بنیان گزاری شد. این کشور دارای موقعیت خاص سیاسی ـ تجاری و فرهنگی است که فعلاً مجال بحث آن نیست. به هر صورت این کشور امروزه زیستگاه اقوام، تبارها و تیره‏های فراوانی است که هر کدام در بسیاری از جهات فرهنگی خصوصیات و ویژگی‏های خاص خود را دارد و چون برخی از این ویژگی‏ها در ورطه‏های سیاسی ـ اجتماعی دارای اهمیت خاصی است، در این جا ناگزیریم که اجمالاً آنها را مورد اشاره قرار دهیم که از آن جمله است: تعداد جمعیت، ترکیب قومی، دین، زبان، فرهنگ و رسوم قومی و خصوصیات تاریخی ـ روانی تباری. کلیات اولیه این مسایل پیش از شرایط امروزه در متون جغرافیایی ساده اغلب چنین بیان شده است: نام: افغانستان جمعیت: بالغ بر 20500000نفر تراکم جمعیت: 7/31 نفر در کیلومتر مربع ساکنین شهرها: 15% متوسط عمر: مردان 9/39 و زنان 7/40 میزان تولد: 2/49 در هزار میزان مرگ: 8/23 در هزار رشد جمعیت: 054/2 میزان مرگ کودکان: 182 نفر در هر نوزاد دین: اسلام (75% سنی) زبان: پشتو و فارسی ترکیب جمعیت: 60% پشتون، 30% تاجیک، 5% ازبک، 5% هزاره و ... پرجمعیت‏ترین‏ شهرها 1ـ کابل 345/36% نفر؛ 2ـ قندهار 191345 نفر؛ 3ـ هرات 150497 نفر؛ 4ـ مزار شریف 110367 نفر؛ 5ـ جلال آباد 57824 نفر؛ 6ـ کندوز 57112 نفر؛ 7ـ بغلان 41240 نفر؛ ولی بسیاری از این قضاوت‏ها و ارقام نه درست و دقیق‏اند و نه به این سادگی، و لذا ناگزیریم به شرح و تفصیل بیشتر. حقیقت امر این است که در افغانستان هیچگاه آمارگیری و سرشناسی دقیق، علمی و بی‏طرفانه صورت نگرفته. آمارهای داده شده یا اغلب بر پایه تخمین و گمانه‏زنی استوار است، یا آمارگیری ناقص و یا حتی بر اغراض سیاسی، و از همین نظر است که تعداد جمعیت این کشور از سوی منابع و مراجع مختلف با رقم‏های بسیار متفاوت ارایه شده است که ما در این جا درصدد بیان آنها نیستیم اما با توجه به فقدان آمار علمی و تلفات سنگین بیست و چند ساله جنگ می‏توان گفت که تعداد جمعیت این کشور امروز بین 20 تا 17 میلیون نفر می‏‏باشد که از این تعداد حدود 4 میلیون آن آواره و خارج از کشور می‏باشند. و با وضع اسفبار و ناپایدار فعلی، ارایه میانگین سن، میزان رشد جمعیت، میزان مرگ و میر و ... نیز کار بیهوده و بی‏اساس خواهد بود. اما چند مساله به خاطر اهمیت خاص خود نیاز به بحث بیشتری دارد: 1ـ دین: تردیدی نیست که بیش از 99% ساکنان افغانستان مسلمان هستند و تا چندی قبل حدود 5 هزار هندو در این کشور می‏زیستند که اکنون تعداد بسیار اندکی از آنها باقی مانده‏اند و در این که از نظر مذهبی اکثریت قاطع مردم این سرزمین را اهل سنت تشکیل می‏دهند نیز شکی وجود ندارد، لیکن درصد دقیق این اکثریت مورد بحث و گفتگو و کنجکاوی است. زیرا که منابع شیعی مدعی هستند که آنها حدود 25 تا 30 فیصد را در این کشور تشکیل می‏دهند و این آمار یکی از موارد بحث بین گروه‏های شیعه با دولت موقت مجاهدین (تشکیل شده در سال 1368هـ ش) در پشاور و دولت آقای ربانی در سال‏های (74-1371) در کابل بود و نشریات و مطبوعات گروه‏های سیاسی آن زمان در این مورد بحث‏های فراوان داشت که علاقمندان را به آنها ارجاع می‏دهیم. اما خالی از فایده نمی‏دانیم که در اینجا مقداری از مطالب منتشر شده در این زمینه از سوی


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره جغرافیای افغانستان 31 ص

دانلود مقاله کامل درباره تکاب 14 ص

اختصاصی از یاری فایل دانلود مقاله کامل درباره تکاب 14 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 14

 

تکاب

اطلاعات

کشور : ایران

استان : آذربایجان غربی

شهرستان : تکاب

بخش : مرکزی

جمعیت : ۴۳۷۰۲

ارتفاع از سطح دریا : ۱۸۴۰ متر

پیش‌شماره تلفنی : ۰۴۸۲ [۱]

مساحت شهر : ۶۰۰ هکتار

میانگین بارندگی سالیانه : ۳۵۲ میلیمتر

محدوده دما : ۴-۳۵ سانتیگراد

میزان رطوبت نسبی : ۵۱ درصد

وب‌گاه : فرمانداری

تکاب یکی از شهرهای‌ استان آذربایجان غربی در ایران است.

اقتصاد و صنایع

بیشتر در آمد مردم این شهر از کشاورزی و دامپروری است و کمتر واحد صنعتی در شهر تکاب به چشم می‌‌خورد. بزرگ‌ترین معدن طلای خاورمیانه با ذخیره ۸۰ تن طلای خالص در روستاهای آغ‌دره و زره‌شوران تکاب قرار دارد. از صنایع دستی این شهر می‌‌توان به فرش افشار اشاره کرد که شهرت جهانی دارد و به فرش آهنین معروف است و خانواده‌های بسیاری از بافت این فرشهای دستباف امرار معاش می‌‌کنند. در زمانی که بازار فرش دستباف رونق خوبی دااشت بیش از ۱۸ هزار نفر به طور مستقیم به کار فرش بافی اشتغال داشتند [نیازمند منبع]. فرش دستباف افشار تکاب به نوعی سوغات این شهر هم محسوب می‌‌شود.

وضعیت سیاسی

تکاب نماینده مستقلی در مجلس شورای اسلامی ندارد و نمایندگان این شهر به طور مشترک با شهرهای میاندوآب و شاهین‌دژ انتخاب می‌‌شود.

سرشناسان

از سرشناسان بنام شهر می توان به افراد زیر اشاره کرد:سید ایوب انصار ( روحانی ، وفات ۸۵۰ هجری قمری )

میرزا محمد حسین نجات ( روحانی ادیب و شاعر)

حجت الاسلام آقاشیخ محمد باقر احسانی ( روحانی مبارز)

سید کاظم رشتی ملقب به نجیب الاشراف ( ادیب و عالم)

شهریار صدیق افشار ( دانشمند و فیزیکدان برجسته )

حسن انوری (محقق و ادیب بنام )

میرزا عبدالحسین خان صدیق افشار ( خوشنویس)

اباصلت صادقی (خوشنویس)

حسین معصومی اغولبیک (شاعر)

میرزا حبیب افشار (شاعر)

میرزا عباسعلی خان افشار ( شاعر )

طاهر توکلی افشار (شاعر) علی امینی (خوشنویس)

فتحعلی تحسینی(ادیب)

حسینعلی قادری ( شاعر )

یدالله مدنی ( شاعر )

اسماعیل فرج اللهی ( شاعر )

عبدالعلی قدمی ( شاعر )

یدالله صبوری ( شاعر )

علی آقا اسلامی ( شاعر )

سید ابوالحسن هاشمی ( شاعر )

پروفسور ذبیح الله قاسملوی

افبال افلاکی کوهنورد صعود کننده به قلل ۸۰۰۰ متری و دبیر فدراسیون

مناطق گردشگری

از مناطق دیدنی و گردشی این شهر می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:تخت سلیمان و آتشکده آذرگشسپ که به عنوان چهارمین اثر باستانی ایران در فهرست جهانی آثار فرهنگی یونسکو ثبت شده است. این محوطه باستانی با قدمت ۳۵۰۰ ساله جزو ده اثر بزرگ ملی در دست بازسازی می باشد.

کوه زندان سلیمان : کوهی استوانه ای شکل تو خالی که در زبان مردم محلی زندان سلیمان نامیده می شود

آبگرم تخت سلیمان : با چشمه های آب گرم که برای درمان بیماریهای روماتیسمی بسیار مفید است

چمن متحرک چملی : جزیره ای متحرک در داخل آب دریاچه چملی واقع در روستای بدرلو تکاب که از مناطق بسیار زیبا ولی در عین حال گمنام و ناشناخته می باشد

قلعه بلقیس که بر روی کوه مرتفع بلقیس قرار دارد (ارتفاع ۳۳۳۵)

مسجد جامع تکاب با قدمت بیش از صد سال با معماری زیبا ثبت شده در آثار لیست آثار ملی

بنای ساختمانی معروف به قلعه که در داخل شهر قرار دارد و به یکی از اربابان قدیم شهر تعلق داشته است.

بقعه ایوب انصاری

قلعه ساری قورخان

همچنین غار کرفتو که متعلق به شهر سقز است فاصله نزدیکی با شهر تکاب دارد.

آبگرم و آبشار قینرجه در روستایی به همین نام واقع در جاده تخت سلیمان.

چهار ستون تاریخی معروف به چهار طاق(کلیسای چهار طاقی) در روستای چهارطاق.

زندان تخت سلیمان

زندان برنجه

زندان نبی کندی

کوه چهل چشمه (وجود آثار تاریخی کشف نشده در آن)

غار جدید الکشف در ۳۵ کیلومتری تکاب

غار کرفتو

ازآثار باستانی و دیدنیهای شهرستان تکاب مسجد جامع تاریخی روستای اغولبیک که در ۵ کیلومتری شهرستان تکاب واقع گشته ، که ۷سال زودتر از مسجدجامع تکاب بنا شده و همچنین یخچال طبیعی بی نظیر قدیمی که قدمت آن به بیش از یک قرن می رسد می توان اشاره نمود.و آثار تاریخی زیادی که متاسفانه با بی توجهی مسئولین ازبین رفته و یا نیز در حال از بین رفتن است که از جمله آن می توان به حمام قدیمی که در روبروی مسجد جامع بنا شده بود و قلعه اربابی بزرگ و بی نظیر و کوره خانه قدیمی و ... می توان اشاره نمود. آب سرد معدنی روستای اغولبیک که در دربند واقع گشته خواص درمانی


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره تکاب 14 ص

تأثیر میزان وضعیت جسمی و روحی

اختصاصی از یاری فایل تأثیر میزان وضعیت جسمی و روحی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 29

 

جدول شماره 7 مربوط به تأثیر میزان وضعیت جسمی و روحی

در ترک تحصیل از دیدگاه دانش آموزان و نمودار مربوط به آن

درجات

فراوانی F

درصد

خیل زیاد

-

-

زیاد

3

%3

متوسط

5

%5

کم

30

%30

خیلی کم

60

%60

بدون پاسخ

2

%2

جمع

100 نفر

%100

با توجه به داده های جدول بالا می توان چنین اظهار نظر نمود که ــ دانش آموزان میزان وضعیت جسمی و روحی را در ترک تحصیل خیلی زیاد و %3 زیاد و %5 متوسط و %30 کم و %60 خیلی کم و %2 بدون پاسخ اظهار داشتند .

جدول شماره 7 مربوط به اظهار نظرهای معلمان آنان همراه با نمودار ستونی در مورد سؤال مطرح شده بالا

درجات

فراوانی F

درصد

خیل زیاد

-

-

زیاد

5

%10

متوسط

10

%20

کم

10

%20

خیلی کم

25

%50

بدون پاسخ

-

-

جمع

50 نفر

%100

با توجه به داده های جدول بالا می توان اظهار نظر نمود که ــ معلمان میزان جسمی و روحی را در ترک تحصیل خیلی زیاد و %10 زیاد و %20 متوسط و %20 کم و %50 خیلی کم اظهار داشتند .


دانلود با لینک مستقیم


تأثیر میزان وضعیت جسمی و روحی