لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 3
هدف آزمایش:
بدست آوردن دور بحرانی محوری که تحت بارگذاری قرار گرفته است.
تئوری آزمایش:
همانطور که می دانیم، در یک شافت، به دلیل وجود وزنه، خیزی در تیر به وجود می آید (در حالت استاتیکی). در حالتی که روی شافت علاوه بر اینکه دارای وزنه ای می باشد، دارای حرکت چرخشی نیز باشد، این خیز می توان افزایش یا کاهش پیدا کند.
یکی از دلایلی که باعث بوجود آمدن این تغییر شکل می شود، نیروی وزن وزنه است و دلیل دیگر خارج از مرکز بودن مرکز جرم از راستای اولیه شافت می باشد.
در ارتعاشات، برای راحتی تحلیل، برای اجزای مختلف، سختی های فنریت مختلف را تعریف می کنیم. برای یک شفت ما با استفاده از روابط خیز تیرها مربوط به هر حالت از بارگذاری، با تقسیم نیروی وارده بر تیر بر خیز عرضی تیر، این سختی را بدست می آوریم.
مثلا برای شافتی که روی دو تکیه گاه ساده قرار گرفته است و از یک طرف به فاصله a و از طرف دیگر فاصله b دارد به اینصورت می باشد:
حال دیگر می توان این شافت را به صورت یک سیستم جرم و فنر در نظر گرفت که به صورت عمودر قرار گرفته اند.
از طرفی فرکانس طبیعی برای این حالت از این رابطه بدست می آید:
شرح دستگاه:
یک شفت از جنس برنج دارم که بر روی دو یاتاقان قرار گرفته است. این شافت از یک سو به یک الکترو موتور وصل است که نیروی چرخشی شفت را تأمین می کند. نیروی الکترو موتور از یک منبع DC تأمین می شود که این منبع دارای یک ولوم ولتاژ است که توسط آن می توان سرعت دورانی چرخش محور را مشخص کرد. روی منبع، صفحه نمایشی برای نمایش سرعت دورانی چرخش شافت هم وجود دارد.
هدف آزمایش