مشخصات این فایل
عنوان: روابط مشترک بین معماری و موسیقی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 43
این مقاله در مورد روابط مشترک بین معماری و موسیقی می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله روابط مشترک بین معماری و موسیقی
معماران ونقل معماری
معماران بر این باورند که ابزاری که برای نمایاندن فضای ساخته شده در اختیار دارند برای چنین امری کامل و کافی نیست ؛ همچنان که همین ابزار ، برای بازآفرینی آن چه در تصور دیگران بوده و برای ما باید به عین درآید ، نارسایی هایی اساسی دارد . معماران ، برای نمایاندن فضای کالبدی ای که می بینند یا دیده اند ، از تخته رسمی استفاده می کنند که حجم ها را به وسیله مقاطع و نماهایی چندگونه که مکمل یکدیگرند و در مقیاس هایی مترتب و مکمل روی صفحـه کاغذ یا روی صفحـه « ویدئو » - خواه بـه سکـون و خواه به حرکت .....(ادامه دارد)
آفرینش مفهوم در موسیقی
باور عموم بر آن است که آثار موسیقی هنگامی خوشایند و دوست داشتنی اند – و زیبا - ، که از قواعد خاصی پیروی کرده باشند ؛ قواعدی که دانش فیزیک چگونگی های فنی آن ها را براساس حساسیت های گوش و روان انسانی بازشناخته و در طول هزاران سال ، روی آلات موسیقی ، اندازه گیری کرده و سنجیده است . تجربی بودن مهم ترین پایگاه برای موسیقی شناسان و موسیقی سازان ( یا آهنگسازان ) به شمار می آید ، به این معنی کـه بررسی علمی آن چه خوشایند و زیبا جلوه کرده را فیزیکدانــان به عهده می گیرند و نه این که انسان ها .....(ادامه دارد)
موضوع شکل و موسیقی
یکی از مقوله های به ظاهر فرعی که دو دانش معماری و موسیقی را به یکدیگر پیوند می دهد و یادآور وجود خویشاوندی های ابزاری و مفهومی میان این دو به شمار تواند بود ، شکل یا فرم است ؛ گفتگویی کوتاه در این باب می تواند بی حاصل نباشد .
مقوله شکل – که در معماری چیزشناخته شده ای به نظر می رسد – در مبحث موسیقی ، به ویژه برای ما ایرانیان که از بیانی « فیگوراتیو » یا تجسمی بسیار استفاده می کنیم و در فرهنگمان برای نقل مفاهیم به مصداق های آن زیاد متوسل می شویم .....(ادامه دارد)
آفرینش مفهوم در معماری
اگر بتوان گفت که هدف اصلی آهنگسازان از تولید یک قطعه موسیقی ارایه و اشاعه مفهومی خاص و معین است کـه باید محسوس افتـد و کارآیی فرهنگی – اجتماعی پیدا کند ، به سادگی نمی توانیم گفت که معماران هدفی مشابه را دنبال می کنند ؛ معماران دست اندرکارهایی دارند که ، از دو بابت ، آنان را در سرزمینی دیگر جای می دهد : اول ، جنس یا ذات مواد اولیه کارشان ، آنان را وا می دارد که به طیف متفاوتی از ویژگی های شکلی مشغول شوند ؛ دوم ، وجه کاربردی معماری است که ، معمولاً بار معنوی و مفهومی صریح یا بی واسطه ای را نمی پذیرد . هرگاه از این دو سو به معماری بنگریم
هماهنگی یا آرمونی Harmonie :
در قرن هفدهم میلادی نظریدان ها به نوشتن قواعدی برای آکوردها ، و اصولی برای علم هماهنگی پرداختند . در این جا مراد از کلمه هماهنگی ، توافق و سازش اصوات و الحان ، و در معماری توافق « تم ها » و موتیف ها و موضوع ها بایکدیگر است .
پروفسور « بروس آلسوپ Bruce Allsopp » معمار و نظریدان مشهور انگلیسی نوشته است : « تئوری پردازان دوره رنسانس ، با شاهد گرفتن از موسیقی معتقد بودند که رابطه ابعاد لوله هـای صوتی .....(ادامه دارد)
رنگ
گام رنگ ها در آغاز نموده شد ؛ در این مقام بهره گیری از رنگ برای القا اندیشه های هنری ، در موسیقی و معماری بررسی می شود . از نظر علمی ، رنگ عبارت است از امواج نور که به کمک حس بینایی تشخیص داده می شود . وقتی نور به سطحی می تابد ، اگر آن سطح از تمام امواج یا تمام رنگ ها به طور مساوی برخوردار باشد ، چشم ، این سطح را سپید می بیند . اگر نور ، همه رنگ ها ، با امواج را درهم بیامیزد و فقط رنگ سبز را اجازه انعکاس بدهد ، در این صورت چشم ، سطح را به رنگ سبز.....(ادامه دارد)
فهرست مطالب مقاله روابط مشترک بین معماری و موسیقی
چکیده2
فصل اول:
مقدمه3
فصل دوم:
ادبیات تحقیق4
فصل سوم:
نتایج
نقل معماری از دیدگاه معماران6
نقل موسیقی از دیدگاه موسیقیدان ها7
آفرینش مفهوم در موسیقی10
آفرینش مفهوم در معماری21
پیوند ها و اشتراکات30
فصل چهارم:
نتیجه گیری
فصل پنجم:
فهرست منابع و مراجع
دانلود مقاله روابط مشترک بین معماری و موسیقی