هر کس در زندگی بارها دست به انتخاب میزند. چرا که انتخاب یکی از مهمترین فعالیتهای انسان است. انسان با انتخابهای خود مسیر زندگیاش را تعیین میکند. انسان آزاد آفریده شده است و به او این اختیار داده شده است که در بسیاری از موارد آنچه را که مناسب میداند، برگزیند.
به طور مثال کودک یا نوجوان از میان همه دانشآموزان یا اطرافیان خود تنها عدهای را به عنوان دوست خود انتخاب میکند. او برای این انتخاب دلایل و ملاکهای مختلفی دارد. برخی وقتی راه یا چیزی را انتخاب کردند از کار خود راضی هستند و دیگران به دلایل مختلف انتخاب خود را نادرست میدانند.
موارد دیگری هم وجود دارند که در آنها دست به انتخاب میزنیم. انتخاب شغل، انتخاب همسر، انتخاب تیم ورزشی و ... از این دسته اند.
لحظات انتخاب، لحظاتی حساس هستند. چرا که با تصمیمگیری درباره روش یا پدیدهای خاص، فرد سرنوشت خود را رقم میزند. انتخاب در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. با انتخاب درست میتوان از منابع (مادی، مالی، انسانی و اطلاعاتی) به شیوهای مناسب بهرهبرداری کرده و از اتلاف این منابع جلوگیری نمود. انتخابی که مبتنی بر اطلاعات و بینش باشد میتواند به تصمیمگیرنده در جلوگیری از ضایع شدن منابع کمک کند. از طرف دیگر به خاطر آن که فرد تصمیم گیرنده، باید نسبت به انتخاب خود پاسخگو باشد، بنابراین انتخاب صحیح میتواند به او در پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری کمک کند.
برخی میپندارند برای آن که بتوان به توسعه کشور و ایجاد پیشرفتهایی در آن کمک کرد، باید تحصیلات دانشگاهی داشت. بهتر است بگوییم افرادی که در دانشگاه تحصیل کردهاند تا اندازهای به رشد و توسعه جامعه کمک میکنند. افراد دیگر نیز میتوانند موجبات توسعه کشور را فراهم آورند. به طور مثال کارگران ساده، کشاورزان، دامداران، رانندگان و بسیاری دیگر که به دانشگاه نرفتهاند نیز در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهند، سهم بسیار بزرگی در آبادانی و پیشرفت جامعه دارند. مهمترین مساله ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که افراد در زمینههایی مشغول به کار شوند که میتوانند بیشترین بازده را داشته باشند. یک کشاورز خوب بهتر از یک پزشک بد است.
عدهای هم بر این باورند که میتوان در کنار کسب مهارتهای شغلی و حرفه ای، به یادگیری موضوعات مورد علاقه پرداخت. به عنوان مثال ممکن است فردی به حرفه تراشکاری اشتغال داشته باشد و در همان حال کتابهای مربوط به مواد و ترکیبات آن را مطالعه کند یا حتی به مطالعه منابعی در زمینه روان شناسی بپردازد.
مقدمه
فصل یکم - هدایت تحصیلی در یک نگاه
1-1- اهداف و ساختار
1-2- اهم مقررات نظام آموزشی متوسطه به شیوه سالی - واحدی
1-3- هدایت تحصیلی
فصل دوم - هدایت تحصیلی و نقش مدیریت
2-1- نقش مدیریت در انتخاب رشته
فصل سوم - نحوه تهیه هدایت تحصیلی
3-1- اهداف هدایت تحصیلی
3-2- ملاک های هدایت تحصیلی
3-3- ضوابط مربوط به نمرات درسی رشته ها و شاخه های مختلف
3-4- بررسی های مشاوره ای
3-5- امتیازهای نمرات دانش آموز
3-6- کلید های امتیازهای آزمون
فصل چهارم - روش استفاده از نرم افزار
4-1- محیط نرمافزار
4-2- منوها
4-3- ورود اطلاعات دانشآموز
4-4- ورود اطلاعات مشاور
4-5- بخش مشاهده نتیجه نهایی انتخاب رشته
فصل چهارم - بررسی کد برنامه
4-1- ماژول برنامه
4-2- فرم های برنامه
فصل پنجم- نتیجه گیری، پیشنهادات
5-1- معایب و مشکلات
5-2- مزایا و محاسن
5-3- عملکرد
5-4- پیشنهادات
5-5- نتیجه گیری
مراجع و منابع
شامل 150 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه طراحی و پیاده سازی نرم افزار انتخاب رشته دبیرستان