پایان نامه کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی
همراه با پرسش نامه
228 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از شبکه های اجتماعی و گرایش دینی کاربران عضو شبکه های اجتماعی را با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش در دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران و در بین دانشجویان رشته ها و دوره های مختلف تحصیلی این دانشکده انجام گرفته است.
تحلیل یافته های این مطالعه که گرایش دینی کاربران در در پنج حیطهی احساس، باور و اعتقاد، انجام مناسک، پایبندی به ارزشها و اعتقادات دینی مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد نشان از آن دارد که شبکه های اجتماعی به عنوان اساسی ترین رغیب رسانه های سنتی نقش مهمی در زندگی امروز ایفا می نمایند و بیش از هر رسانه سنتی برای خود جا باز کرده اند.
به نظر می رسد پذیرش زندگی و حضور در این شبکه ها اجتناب ناپذیر است اما با برنامه ریزی نهاد های تصمیم گیر و آسیب شناسی جامع و استفاده از همه ی ظرفیت های ارتباطی می توان از آن به عنوان یک فرصت و بستر مناسب در جهت تقویت و نشر ارزش های دینی و مذهبی بهره جست.
کلید واژه ها: اینترنت؛ شبکه های اجتماعی؛ فیسبوک؛ دین؛ گرایش دینی
بررسی رابطه بین استفاده از شبکه های اجتماعی و گرایش دینی مورد پژوهی دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران