پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی
گرایش جمعیت شناسی
161 صفحه
چکیده:
تصادفات ترافیکی در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح جهان مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینه های اقتصادی بزرگی را به جوامع وارد می کند. حوادث ثرافیکی سالانه باعث مرگ حدود 2/1 میلیون نفر و جراحت بیش از 50 میلیون نفر در سراسر دنیا میشود و نهمین عامل از دست رفتن سال های مفید عمر در جهان است و پیش بینی میشود که تا سال 2020 میلادی 66 درصد افزایش یافته و به سومین عامل تبدیل شود. این مطالعه بررسی الگوی فضایی و تحولات فضایی آمار تصادفات و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات در شهرستان های ایران در دوره 1389-1385می باشد. مطالعه حاضر با استفاده از داده های ترکیبی سالنامه های آماری سالهای 1385،1386، 1387، 1388،1389 و نتایج عمومی سرشماری 1385 و 1390 با استفاده از نرم افزار SPSS و تکنیک آمار مکانی و شاخص توزیع فضایی موران انجام شده است. این تحقیق نشان می دهد که در سطح کشور سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری – برون شهری) دارای الگوی فضایی نسبتا خوشه ای می باشد. تعداد جمعیت، تراکم جمعیت، درصد بی سوادی، سرانه راه فرعی، درجه ی توسعه یافتگی شهرستان ها هم بر سرانه ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری و هم برون شهری تاثیر داشته است. طول راه اصلی و فرعی فقط بر سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری تاثیر داشته است. متغیر سهم جمعیت هر شهرستان از جمعیت کل کشور بیشترین تاثیر را بر سرانه ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری و برون شهری داشته است. تصادفات یکی از بزرگترین مشکلات سلامت عمومی در جهان است.این مساله در کشور ایران با روند صعودی تعداد کشته شدگان و افزایش تعداد کاربران راه های کشور و همچنین افزایش تعداد سفرها مهمتر شده است، پیشنهاد می شود جهت کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و کاهش سرعت رشد تصادفات، مطالعات بعدی بر مبنای علل مؤثر در روند کاهش مرگ و میر طراحی شود.
واژگان کلیدی: سرانه، تصادفات، مرگ و میر، الگوی فضایی، آمار مکانی
تحلیل فضایی آمار تصادفات و سرانه ی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون و برون شهری) شهرستان های ایران در دوره 1389-1385