
چکیده :
این مقاله به بررسی یکی از عوامل مهم نگهداری کارکنان یعنی ایمنی و سلامت حرفهای میپردازد. در ابتدا تعریف و مفاهیم مربوط ارائه میشود و سپس روشهای متداول بررسی و اقدام در زمینه بهداشت و ایمنی محیط کار نام برده شده و به قوانین ایمنی و سلامت حرفهای در ایران اشاره میگردد. همچنین فرهنگ، سخت افزار و سیستمها که عوامل کلیدی در ایمنی و سلامت حرفهای هستند مورد بررسی قرار میگیرند. مواردی راهنما به منظور ارزیابی عملکرد ایمنی و سلامت ارائه میشود. انواع برنامههای ایمنی بر مبنای مشوق و برمبنای رفتار تحلیل میشوند. بعد از این مطالب استرس مرد بررسی قرار میگیرد. پس از تعریف استرس و عوامل بوجود آورنده آن، عواملی که بر آن اثر گذاشته و از آن اثر میپذیرند، بررسی شده و سپس راهکارهایی در چارچوب مدیریت استرس برای بهینه کردن آن ارائه میشود.
کلیدواژه : ایمنی و سلامت حرفه ای ؛ امنیت شغلی ؛ خطر بالقوه ؛ بهداشت محیط کار ؛ برنامه های ایمنی ؛ استرس ؛ فشار روانی ؛ مدیریت استرس ؛ ایمنی ؛ شغل
فهرست مطالب :
چکیده
۱- مقدمه
۲- امنیت شغلی در آینده
۳- تعاریف و مفاهیم ایمنی و بهداشت کار
۴- روشهای متداول بررسی و اقدام در زمینه بهداشت و ایمنی محیط کار
۵- قوانین دولتی و ایمنی و سلامت حرفهای
۶- قوانین ایمنی و سلامت حرفهای در ایران
۷- موازین مربوط به ایمنی و بهداشت کار
۸- مدیریت ایمنی و سلامت محیط کار
۹- عوامل کلیدی بهبود ایمنی و سلامت حرفهای محیط کار
۹- ۱- فرهنگ
۹-۲- سیستم ها
۹-۳- سخت افزار.
۱۰- اجزای برنامه ایمنی
۱۱- ارزیابی عملکرد ایمنی و سلامت
۱۱-۱- موارد راهنما به منظور ارزیابی عملکرد ایمنی و سلامت
۱۲- چگونگی ایجاد یک برنامه جامع کنترل مخاطرات بالقوه
۱۳- انواع برنامههای ایمنی
۱۳-۱- برنامههای ایمنی بر مبنای رفتار
۱۳-۲- برنامههای ایمنی بر مبنای مشوق
۱۴- نظرات جاری در ایمنی و سلامت
۱۵- استرس
۱۵-۱- استرس شغلی
۱۵-۲- سندروم سازگاری عمومی
۱۵-۳- ایجاد کنندههای استرس
۱۵-۴- منابع استرس
۱۵-۵- علل کاری استرس
۱۵-۵-۱- بار زیاد کاری
۱۵-۵-۲- فشار کاری کم
۱۵-۵-۳- نوبت کاری
۱۵-۵-۴- روابط بین شخصی
۱۵-۵-۵- تغییر
۱۵-۵-۶- جو سازمانی
۱۵-۵-۷- محیط فیزیکی
۱۵-۵-۸- ابهام نقش
۱۵-۵-۹- عوامل شخصی
۱۵-۵-۱۰- عوامل خارجی
۱۵-۵-۱۱- شرایط اقتصادی
۱۵-۵-۱۲- مقررات و قوانین دولتی
۱۵-۵-۱۳- مسافرت
۱۵-۵-۱۴- ارزشهای جامعه
۱۵-۵-۱۵- جرم و جنایت
۱۵-۵-۱۶- موضوعات خانوادگی و شخصی
۱۶- استرس و عملکرد کاری
۱۷- رابطه استرس و ترک خدمت و سبک رهبری
۱۸- تصمیم گیری و استرس
۱۹- علائم استرس
۲۰- مدیریت استرس
۲۰-۱- استراحت
۲۰-۲- ورزش
۲۰-۳- رژیم غذایی
۲۰-۴- صحبت کردن
۲۰-۵- برنامه ریزی و مدیریت زمان
۲۰-۶- تفویض
۲۱- ده راه که مدیریت بوسیله آن میتواند استرس کار کنان را در حین کار کاهش دهد
منابع
پینوشتها
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان