یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلودمقاله ارزش افزوده

اختصاصی از یاری فایل دانلودمقاله ارزش افزوده دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

 

ارزش افزوده به ارزشی که در فرآیند تولید به ارزش کالای واسطه کالاهای واسطه‌ای افزوده می‌شود، گفته می‌شود. این مفهوم به فرآیند تولید مربوط است و نه به کالای خاص. فانون مالیات بر ارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در 53 ماده و 47 تبصره در تاریخ 1387/2/17 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است تا در مدت آزمایشی 5 سال از تاریخ اول مهرماه 1387 به اجرا گذاشته شود .
تولید انبوه:
این شیوه تولید اولین بار توسط آدام اسمیت در قرن هیجدهم مورد تحلیل قرار گرفت و برتخصص و تقسیم کار و مفاهیمی چون مقیاس اقتصادی تولید و شیوه‏های تجزیه و تحلیل هزینه و سود و حجم فعالیت تاکید دارد. از ویژگی‏های دیگر این شیوه تولید این است که محصول توسط متخصصان طراحی و بوسیله کارگران غیرماهر تولید می‏شود. نیروی کار به آموزش کم احتیاج دارد و سازماندهی به صورت ادغام عمودی کامل است. تنوع محصولات نیز محدود است ولی به خاطر حجم بالای تولید روند قیمت‏ها نزولی است.
تولیدگر انبوه در طراحی محصولات از متخصصین ماهر استفاده می‌نماید، اما این محصولات توسط کارگران غیرماهر ساخته می‌شوند که ماشین‌آلات گران و تک‌منظوره را هدایت می‌کنند. این محصولات هم‌شکل ماشینی، در حجم بسیار بالا تولید می‌شوند. ازآنجاکه تولید محصول جدید محتاج تغییر کل سیستم است، بسی گرانتر از محصول قبلی خواهد شد. ازین‌رو تولیدکننده انبوه تا جائیکه ممکن باشد، از نوآوری در طرح خودداری می‌نماید. در نتیجه محصول، به بهای از دست رفتن تنوع و به دلیل وجود روش‏های کاری که برای کارکنان کسالت‌بار است، ارزانتر در اختیار خریدار قرار می‏گیرد. برخی از مشخصه‌های تولید انبوه عبارتند از:
1- نیروی کار: تقسیم کار تا هرجا که امکان دارد؛ در کارخانه‌های با تولید انبوه، کارگر مونتاژکننده تنها به چند دقیقه تعلیم و آموزش نیاز دارد .
2- سازماندهی: با استفاده از یک ادغام عمودی کامل، تولیدکننده انبوه سعی می‌کند که از مواد اولیه تا سایر قطعات را خود تولید کند. ولی مشکل ادغام عمودی کامل، دیوان‌سالاری وسیع است.
3- ابزارها: از ابزارآلاتی که فقط در هر زمان یک وظیفه را انجام می‌دهد استفاده می‌شود که این کار صرفه‌جویی زیادی در زمان آماده‌سازی ماشین‌آلات به وجود می‌آورد.
4- محصول: محصولات تنوع اندکی دارند اما قیمت‏های آن به خاطر تنوع کم روند نزولی پیدا می‌کند.
به عبارتی دیگر مشخصه¬های تولید انبوه عبارتند از:
1. تعویض پذیری کارگر
2. وجود نیروی غیر مستقیم فراوان
3. وجود محافظین ( بافر) برای مقابله با اختلال
• کارگر اضافی
• موجودی اضافی
• فضای اضافی
4. انعطاف کم
5. ماشین الات وتجهیزات تک منظوره
6. مشارکت ناچیز کارگر در بهبود فرآیندها
جدول زیر برخی مزایای تولید انبوه را نسبت به تولید دستی به نمایش می¬گذارد.
جدول1-1– کاهش دقایق صرف شده نیروی کار در تولید انبوه در مقایسه با تولید دستی
کاهش نیرو
(به درصد) تولید انبوه
(بهار 1914) اواخر تولید دستی
(پاییز 1913) دقایق نیروی کار صرف شده برای مونتاژ
62 226 594 موتور
75 5 20 مولد برق
83 26.5 150 محور
88 93 750 سازه‏های اصلی کامل کننده خودرو
+ نوشته شده در چهارشنبه 3 مهر1387ساعت 0:49 توسط مهدی نیاجلیلی | یک نظر
________________________________________
تولید ناب -تولید دستی
تولید دستی
این روش تولید شیوه¬ای است مبتنی بر حرفه و هنر. یک تولیدگر دستی از کارگران بسیار ماهر و ابزارهای ساده اما انعطاف‌پذیر استفاده می‌نماید تا دقیقا آنچه را بسازد که مشتری می‌خواهد؛ یعنی یک واحد در یک زمان. این محصولات استاندارد خاصی نداشتند و ممکن بود تفاوت¬هایی میان دو مدل یکسان وجود داشته¬باشد. برخی مشخصه‌های تولید دستی عبارتند از:
1. تولید محصول طبق سفارش مشتری
2. وجود نیروی کاری ماهر.
3. وجود سازماندهی بسیار غیرمتمرکز.
4. به کارگیری ابزارآلات ماشینی چندکاره.
5. حجم بسیار پایین تولید.
6. قیمت بالای محصول
7. انعطاف زیاد
8. تقسیم ناچیز در فعالیت ها
از ضعف‏های تولید دستی این است که قیمت محصول بالا بوده و در صورت افزایش حجم تولید، قیمت پایین نمی‌آید. امروزه در مورد ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی که برجسته‌ترین تولیدات دستی هستند همین مشکل به چشم می‌خورد. از مشکلات دیگر تولیدکنندگان دستی این است که معمولا فاقد آن سرمایه مالی و انسانی کافی هستند که به دنبال نوآوری‏ها و پیشرفت‏های اساسی باشند چرا که پیشرفت واقعی در دانش فنی مستلزم تحقیق و پژوهش سازمان یافته است. اما با این حال محصولات دستی و سفارشی همچنان بازار خود را حفظ کرده‌اند چرا که برخی از مشتریان نیازها و سلیقه‌های خاصی دارند که فقط این شیوه تولیدی پاسخگوی نیازهای آنهاست. اما در دهه 1990 برای شرکت‏های تولیدکننده دستی، تهدید دیگری از جانب شرکت‏های تولیدکننده ناب، به ویژه شرکت‏های ژاپنی آغاز شده است و آن تهدید این است که تولیدگران ناب در تعقیب آن بخشی از بازار هستند که تاکنون در انحصار تولیدگران دستی بوده است. برای مثال، شرکت هوندا با اتومبیل‏های ورزشی (NS-x) با بدنه آلومینیومی خود حمله مستقیمی به بازار خودروهای ورزشی فراری کرده است.
مقدمه
لازمه رقابت در دنیای تولید کنونی بهره-گیری از تمام فنون، ابزارها و ایده‏های جدید و ناب است. در نیمه دوم قرن بیستم، تولید¬کنندگان جهان با رقبایی جدید مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و با قیمتی پایین تر به بازار جهانی عرضه می‏کردند.
یکی از این تکنیک‏های جدید تولید ناب است که برخاسته از صنعت خودروسازی است. باتوجه به این که صنعت خودرو سازی یک صنعت مادر و به تعبیری «صنعت صنعت‏ها» محسوب می‏شود و از طرف دیگر با لحاظ کردن پتانسیل‏های عظیم و اهمیت صنعت خودروسازی در زمینه توسعه و اشتغال‌زایی، اجرای موفق اصول ناب در این صنعت منجر به افزایش چشمگیر توان رقابتی تولید کنندگان داخلی با بهره‏گیری از ویژگی‏های تولید ناب در کاهش مداوم هزینه‏ها و قیمت‏ها می‏شود که طبعاً به دیگر صنایع نیز سرایت خواهد کرد.
تولید ناب در واقع شیوه تولیدی است که ضمن به¬کارگیری فواید تولید انبوه و تولید دستی، با هدف کاهش ضایعات و حذف هر فعالیت بدون ارزش افزوده شکل گرفته است. بر این مبنا تکنیک ناب با کمک مجموعه ابزارهای خود می‌تواند نقش بنیادینی در اصلاح و بهبود فرایندها داشته باشد.
از قرون تولید دستی تا عصر تولید ناب
دو انقلاب در ابتدا و انتهای قرن بیستم رخ داد؛ انقلاب آغازین همانا ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید دستی بود و انقلاب پایانی ظهور تولید ناب و خاتمه یافتن عصر تولید انبوه است. اکنون جهان در آستانه عصری جدید به سر می‌برد، عصری که در آن دگرگونی شیوه‌های تولید محصولات و ساخته‌های بشر چهره زندگی او را یکسره دگرگون خواهد کرد. پس از جنگ جهانی اول هنری فورد و آلفرد اسلون (مدیر جنرال موتورز) تولیدات صنعتی جهان را از قرون تولید دستی که شرکت‏های اروپایی رواج داده بودند، بدرآوردند و به عصر تولید انبوه کشاندند؛ با ترویج این شیوه تولید در تمام صنایع، ایالات متحده رهبر جدید شیوه‌های تولیدی گردید و صنعت خودروسازی، موتور و قلب تپنده اقتصاد این کشور شد. در همین راستا، پیتر دراکر در سال 1946 لقب صنعت صنعت‏ها را به صنعت خودروسازی اطلاق کرد. همچنین تولید ناب در سال‏های پایانی جنگ جهانی دوم توسط تای‌چی‌اوهنو درشرکت خودروسازی تویوتا در ژاپن مطرح گردید. مبحث تولید ناب در سال 1990 توسط جیمز ووماک و همکارانش از دانشگاه MIT در قالب یک کار تحقیقاتی با عنوان ماشینی که جهان را تغییر داد منتشر گردید. 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 28   صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلودمقاله ارزش افزوده
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.