1- مقدمه
2 2- ادبیات موضوع
3 1-2تعریف مدیریت منابع انسانی
5 2-2- اهداف مدیریت منابع انسانی 7
وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی
8 4-2- مدل مفهومی
18 3- روش تحقیق
23 5- نتیجهگیری
30 منابع
مقدمه
مدیریت منابع انسانی شاخهای از دانش مدیریت است که به اداره امور کارکنان سازمان میپردازد. ما نیز در این مقاله بر آن هستیم تا با توجه به اهمیت حوزه منابع انسانی در توفیق و یا عدم موفقیت سازمانها، به مسائل و مشکلات اداره سرمایهی انسانی در سازمان اوقاف و امور خیریه بپردازیم. برای این کار ابتدا تعاریف ارائه شده از این رشته را مورد بررسی قرار داده با اشاره به وظایف و فعالیتهای عمده مدیریت منابع انسانی در سازمانها، شیوه تأثیر گذاری این شاخه از مدیریت بر موفقیت سازمان را به بحث میگذاریم. در این مرحله با بررسی منابع مکتوب پس از انقلاب درخصوص نظام اداری و بحثهای مربوط به مدیریت منابع انسانی در سازمانها، وضع مدیریت منابع انسانی در سازمان اوقاف را با توجه به نتایج تحقیقی پیمایشی که در این زمینه انجام شده است مورد بررسی قرار خواهیم داد. فرضیهی اصلی تحقیق این است که با توجه به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در ادارهی خود از قوانین و رویههای قانونهای استخدامی کشور تبعیت میکند، مسائل و مشکلات مشابه با دیگر دستگاههای اجرایی کشور را تجربه میکند. سازمان اوقاف و امورخیریه به سبب برخورداری از رسالت خطیر اداره و نظارت بر موقوفات، بقاع و سازمانهای خیریه در سطح حاکمیتی- و در برخی موارد تصدیگری ـ بامسائل خرد و کلانی در حوزهی مدیریت منابع انسانی مواجه است. بررسیهای انجام شده نشاندهندهی آن است که تا کنون تحقیقات منسجمی در خصوص عارضه یابی اداره سرمایه انسانی در سازمان مذکور صورت نگرفته است. در چنین وضعیتی ما با اتکا بر تحقیقات مشابه در حوزه اداره سرمایه انسانی، ضمن بررسی بیش از دویست و پنجاه مقاله در خصوص اداره منابع انسانی در ایران و مسائل و مشکلات مطرح شده در آنها، تلاش نمودهایم که میزان مشابهت مسائل در سازمانهای دیگر و سازمان اوقاف و امور خیریه را بررسی نموده و مؤلفههای مؤثر بر عملکرد مطلوب مدیریت منابع انسانی در سازمان اوقاف را تعیین نماییم.
فرمت ورد تعداد صفحات 20
مقاله شناسایی و ارزیابی مؤلفههای محوری نظام مدیریت منابع انسانی در سازمان اوقاف و امور خیریه