ینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه122
فهرست مطالب
فهرست
بخش اول :تاریخ هنر جهان
o هنر ابتدایی o هنر های بدوی o هنر بین النهرین o هنر آکد o هنر بابل o هنر آشور o هنر مصر o هنر هند o هنر یونان باستان o هنر باختر در دوره ی نوزایی(رنسانس) ·شیوه ی باروک ·شیوهی رمانتیسیسم ·نقاشان رمانتیسیم ·شیوه ی امپرسیونیسم o قرن بیستم و جلوه هایی از نو گرا ·سمبولیسم ·کوبیسم ·اکسپرسیو نیسم ·دادا و سوررئالیسم ·پیکره سازی نو گرا
بخش دوم:تاریخ هنر ایران
- هنر پیش از تاریخ
- تمدن سیلک چشمه علی و تپه حصار
- دوره مفرغ
- عصر آهن
- تمدن زیویه و حسنلو
- هنر املش و مارلیک
- هنر هخامنشی
- صنایع دستی
- حجاری و پیکر تراشی
- معماری
- هنر اشکانی و پارتی
- آثار سفالی و فلزی
- معماری حجاری و نقاشی
- هنر ساسانی
- معماری
- پیکر تراشی نقاشی و موزائیک
- سفالگری فلزکاری و شیشه سازی
- منسوجات
- هنر دوران اسلامی
- معماری
- نقاشی
- منسوجات
- سفالگری شیشه گری و فلز کاری
- هنر سلجوقی
- معماری
- سفالگری و فلزکاری
- نگارگری
- هنر ایلخانی
- معماری
- نقاشی
- سفالگری و فلزکاری
- هنر تیموری
- معماری
- نقاشی
- سفالگری فلزکاری حکاکی و حجاری
- خوشنویسی و تجلید
- هنر صفوی
- معماری
- نقاشی
- سایر هنرها
- هنر قاجاریه
- معماری
- نقاشی
بخش اول :
تاریخ هنر جهان
هنر ابتدایی :
مقصود ما از هنر ابتدایی جلوه های آفرینش هنری توسط انسانهایی است که هنوز نتوانسته اند پای در جاده تمدن بگذارند و از این رو فرهنگ آنها ساده و ابتدایی است . هنر ابتدایی از یک طرف شامل هنر غارنشینان زمانهای بسیار دور می شود و از سوی دیگرهنر انسانهایی را در برمی گیرد که در زمانهای اخیر و حتی امروز در نقاط دور افتاده کره زمین زندگی بدوی خود را می گذرانند . در حدود 50 هزار سال قبل یعنی دوران دیرینه سنگی انسان در غارها زندگی می کرد . او نقاشیهایی از خود باقی گذارده که از هر لحاظ موجب شگفتی بشر امروزی است .
هنر غارنشینان را می توان اولین بخش از تاریخ تفکر ، تخیل و خلاقیت بشری بشمار آورد . چرا که به واسطه قابلیت ساختن تصویر و نماد ( سمبل ) بود که بشر توانست بر محیط خود مسلط شود .
در غارهای جنوب فرانسه و شمال اسپانیا تولد این توانایی بشری را مشاهده می کنیم . انسان غارنشین بوسیله تصاویر ی که به دیواره این غارها کشید ، می توانست تجربیات زندگی پر کنکاش خویش را ثابت و پا برجا نگه داشته و جریانات بهم پیوسته زندگی را بصورت شکلهای ساکن و مجزا از هم نشان دهد . طریقه ترسیم پیکر ( فیگور ) حیوانات آنطور که در نقاشیهای غار لاسکو فرانسه دیده می شود طبیعت گرایانه ( ناتورالسیمتی ) است . طوری که نقاش سعی کرده حرکت پیکر حیوان را تا حد امکان طبیعی و نزدیک به واقعیت نشان دهد . گر چه پیکرها بسیار نزدیک به طبیعت و درست کشیده شده اند ، ترتیب و آرایش آنها برروی دیوارها نشان می دهد که هنرمند به هیچ وجه در بند رابطه تصاویر با یکدیگر نبوده است و هیچ تنظیمی در مورد کمپوزیسیون ( ترکیب بندی ) صورت نگرفته است .
هنرمند شکارگر از سطوح نامنظم و دست نخورده دیوارها یعنی از برجستگی و فرورفتگی ها و لبه ها با مهارت استفاده کرده است تا به شکلهای خود واقعیت بیشتری بدهد . بطور مثال یک برآمدگی دیوار که در داخل طرح یک گاومیش قرارمی گیرد می تواند حجم شکم جانور را القاء کند
تحقیق در مورد تاریخ هنر در جهان