مقدمه:
پیشرفت های روز افزون در عرص هی علوم پزشکی و همچنین افزایش آگاهی و انتظارات مشتریان، سازمان های ارایه کننده ی خدمات سلامت را به محیطهای مشتری گرا و رقابتی تبدیل کرده است. (AHIMA، 2005) به همین دلیل، این سازمان ها برای توسعه و تداوم فعالیتهای خود، به ارتقای کیفیت خدمات همراه با هزینه- اثربخشی آن می اندیشند و این امر مگر از طریق دسترسی به موقع به اطلاعات با کیفیت ممکن نخواهد بود. (Mindy، 2006) از آنجایی که پروند ههای کاغذی به دلیل محدودیتهای ذاتی خود قادر به برقراری ارتباط مناسب بین ارایه کنندگان خدمات سلامت، پردازش داده به اطلاعات قابل استفاده و دسترسی به موقع به آن نیستند، بنابراین پاسخگوی نیاز حیاتی نظام ارایه ی خدمات سلامت به اطلاعات نخواهند بود. (احمدی، 1387) از این رو حرکت به سوی سیست مهای اطلاعات کامپیوتری از دهه ی 1970 آغاز شد که آرمان و هدف نهایی این سیستم ها، دستیابی به پرونده ی الکترونیک سلامت می باشد. (Miller، 2004) در حقیقت، پرونده ی الکترونیک سلامت، جمع آوری الکترونیکی » تمام طول حیات یک فرد« می باشد که توسط اطلاعات ارایه دهندگان مراقبت بهداشتی ثبت و یا تأیید شده است و در مکان های مختلف به اشتراک گذاشته می شود.(Gartee، 2006)
Brailer به نقل از Valdes و همکاران در مورد ضرورت به کارگیری EHR بیان نمود که جهت ارایه ی خدمات مراقبت با کیفیت، هزینه– اثربخش و مشتری گرا و همچنین دسترسی به موقع به اطلاعات کامل و صحیح، EHR حیاتی است. (Valdes، 2004) اما با وجود مزایای بالقوه ی EHR، پیاده سازی آن با محدودیتها و موانع اجرایی مواجه است که مهم ترین این محدودیت ها شامل محدودیتهای هزینه ای، محدودیت های فنی، محدودیت های استانداردسازی، محدودیت های نگرشی- رفتاری افراد و محدودیت های سازمانی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که محدودیت های نگرشی- رفتاری افراد یا مقاومت به تغییرات، نقش بیشتری نسبت به سایر محدودیت ها دارد. (Terry، 2008) بنابراین دستیابی به پرونده ی الکترونیک سلامت، از یک سو نیازمند سرمایه گذاری وسیع در زیر ساختارها و اجرای تغییرات مهمی در نظام ارایه ی سلامت می باشد و از سوی دیگر، آمادگی کاربران در مشارکت و پذیرش آن را می طلبد. (Poon، 2004)
در حال حاضر، در ایران فعالیت های پراکنده ای در زمینه ی سیستم های اطلاعات بیمارستانی و محصولات
مختلف در درمانگاه ها، مطب ها و داروخانه ها صورت گرفته است. بیشتر این محصولات برای مصرف کنندگان آن ها، به عنوان سیستم اطلاعاتی مالی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین علت، قابلیت و نیاز به اشتراک گذاشتن اطلاعات این سیستم ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. " طرح نظام جامع اطلاعات سلامت شهروندان" در مهر 1386 تدوین شده است که محوریت این طرح، ایجاد و به کارگیری پرونده ی الکترونیک سلامت می باشد و مسؤولیت پیاده سازی آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شده است. در این تحقیق سعی بر این است که ضمن معرفی الکترونیک سازی پرونده های پزشکی و مزایای آن به موانع اجرایی آن از دیدگاه ارایه کنندگان خدمات سلامت و ارایه ی راهکارهایی مناسب جهت رفع آن ها بپردازیم.
فهرست مطالب
EMR (Electronic Medical Record): 12
EHR (Electronic Health Record): 13
چرا پرونده الکترونیک سلامت؟. 14
مقایسه پرونده کاغذی و الکترونیکی.. 14
مراحل اساسی پیاده سازی موفقیت آمیز: 22
فصل سوم: مشکلات اجرا و پیاده سازی EHR.. 29
یافته های بررسی مشکلات پیاده سازی: 30
پروژه آماده: بررسی میزان مشکلات اجرایی پرونده الکترونیک سلامت (EHR) (فایل ورد - 37 صفحه)