یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یاری فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نشانگا‌هاى پا و زانو

اختصاصی از یاری فایل نشانگا‌هاى پا و زانو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 8

 

نشانگا‌هاى پا و زانو

التهاب کیسهٔ اطراف مفصل ران (بوریست ران)

کوفتگی ساق پا

زانوی دونده

انقباض عضلات پا

نشانگان پای بی‌قرار

زانو درد

 

پارگی رباط زانو

التهاب کیسهٔ اطراف مفصل ران (بوریست ران)

تروکانتر یک برآمدگى در انتهاء فوقانى استخوان ران است که اتصالات عضلانى متعددى دارد. اینها برجستگى‌ها استخوانى‌اى هستند که به ‌راحتى در کنار مفصل ران قابل لمس‌ هستند. بین این تروکانتر و زردپى‌هاى عضلات کیسهٔ پر از مایعى (بورسا) قرار دارد که اصطکاک بین استخوان و زردپى‌ها را کاهش مى‌دهد. در صورت التهاب این کیسه، ممکن است هنگام قدم زدن یا حتى استراحت دچار درد شوید. این عارضه که تحت عنوان التهاب کیسهٔ اطراف مفصل (بورسیت) شناخته مى‌شود، با توجه به این واقعیت که اعمال فشار روى برآمدگى استخوانى در این عارضه باعث بروز درد مى‌شود از عارضه شایع‌تر التهاب استخوانى مفصلى مفصل ران قابل افتراق است. اعمال این فشار در التهاب استخوانى مفصلى باعث در نمى‌شود.

درمان

درمان شامل استراحت، گرما، و مصرف داروهاى ضدالتهاب غیراستروئید مثل ایبوپروفن است (به مبحث دردها و مسکن‌ها مراجعه کنید).

انقباض عضلات پا

انقباض عضلات پا که گاهى به آن کوفتگى دردناک ماهیچه مى‌گویند، اغلب در عضلات پشت ساق و زیر مچ پا بروز مى‌کند. این عارضه اکثراً در شب‌ها ایجاد مى‌شود و معمولاً افراد میانسال و سالخورده را گرفتار مى‌کند. علت آن ناشناخته است، اگرچه ممکن است در اثر جریان خون شریانى ضعیف، و وریدهاى واریسى پدید آید. افرادى که از داروهاى مُدِر (که آب را دفع مى‌کنند) یا کورتیکواستروئیدها (که محتواى مواد معدنى بدن را تغییر مى‌دهند) استفاده مى‌کنند، براى ابتلاء به انقباض عضلات پا مستعدتر هستند.

درمان

انقباض عضلات پا اغلب هنگامى بروز مى‌کند که پاى خود را دراز و انگشتان پاى خود را به طرف پائین خم کرده‌اید. وقتى این عارضه بروزکرد انگشتان پاى خود را به طرف بالا و سر خود ببرید و پاى خود را از آن حالت خارج کنید. این عمل معمولاً باعث تسکین فورى مى‌شود. سعى کنید در وضعیتى بخوابید که از خم شدن انگشتان پا به سمت پائین جلوگیرى شود.

برنامهٔ منظم کشش عضلات پشت ساق ممکن است مفید باشد. در فاصلهٔ ۳۰ سانتى‌مترى از دیوار بایستید. در حالى‌که پاشنه‌هاى شما با زمین تماس دارد به جلو خم شوید و قفسهٔ سینه خود را به دیوار تماس دهید. این عمل را ۱۰ مرتبه و دو بار در روز انجام دهید.

مصرف دو قرص بنادریل (دیفن هیدرامین) هنگام خواب ممکن است از انقباض عضلات پا جلوگیرى کند. داروى بدون نسخهٔ دیگر که حاوى کینین (کیو-ول) است نیز ممکن است مفید باشد. آگاه باشید که داروى دوم ممکن است باعث بثورات پوستی، وز وز گوش، و اختلالات بینائى شود و نباید هنگام حاملگى مصرف شود. بطرى‌‌هاى آب گرم و لائى‌هاى پارچه‌اى گرم‌کننده باعث افزایش جریان خون پا مى‌شوند و ممکن است تسکین‌دهنده باشند. اگر این داروهاى ساده مؤثر نباشند، پزشک ممکن است یک داروى ضد اضطراب مثل دیازپام (والیوم)، یا یک داروى ضد انقباض مثل فلکساریل تجویز کند.

کوفتگى ساق پا

کوفتگى ساق پا آسیب‌دیدگى عضلات و زردپى‌هائى است که جلوى استخوان‌هاى پا قرار دارند. در برخى موارد این عارضه در اثر کشیده شدن زردپى‌ها یا شکستگى‌هاى ریز استخوانى ایجاد مى‌شود. این عارضه در میان دوندگان و بازیکنان بسکتبال شایع است. شایع‌ترین علامت درد ساق پا هنگام دویدن یا پریدن است.

درمان

کاهش میزان فعالیت به ‌مدت چند روز یا چند هفته براى فراهم کردن زمان کافى براى ترمیم استخوان یا زردپى ضرورى است. یکى از داروهاى ضدالتهاب غیراستروئیدى مثل ایبوپروفن (به مبحث دردها و مسکن‌ها مراجعه کنید)، را براى تسکین درد مصرف کنید. از مناسب بودن کفش ورزشى خود اطمینان حاصل کنید. کفش‌هاى ورزشى کهنه و نامناسب را دور بریزید. در صورت تداوم درد از پزشک بخواهید شما را به یک جراح شکسته‌بند یا یک متخصص طب ورزش ارجاع کند.

نشانگان پاى بى‌قرار

نشانگان پاى بى‌قرار عارضهٔ غیرشایعى است که ممکن است براى فرد مبتلا کاملاً مشکل‌آفرین باشد. این عارضه اغلب به شکل احساس ناراحت‌کننده مورمور شدن و لرزش در عضلات عمقى پا که معمولاً بین زانو و مچ پا یا در زیر مچ پا و ران‌ها قرار دارند، توصیف مى‌شود. این عارضه معمولاً هنگام استراحت یا شب‌ها ظاهر مى‌شود و اغلب فرد را مجبور مى‌کند که بلند شود و براى برطرف کردن این احساس ناخوشایند قدم بزند.


دانلود با لینک مستقیم


نشانگا‌هاى پا و زانو
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.